JAV įvedė 100 proc. muitų tarifus kiniškiems automobiliams: prognozuoja, kas laukia Europos

Gindamasi nuo pigių kiniškų automobilių antplūdžio, Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV) didina importo tarifus Kinijoje pagamintiems elektromobiliams nuo 25 proc. iki 100 proc. Be to, JAV taip pat didina muitų tarifus ir kitoms iš Kinijos importuojamoms prekėms (pavyzdžiui, puslaidininkiams, saulės energijos moduliams, ličio baterijoms, medicinos priemonėms). Šis sprendimas įpils žibalo į nuo 2018 m. tebesitęsiančio JAV–Kinijos prekybos karo ugnį, teigia ekonomistas Žygimantas Mauricas.

VIA REUTERS/Scanpix/Ž.Maurico nuotr.
VIA REUTERS/Scanpix/Ž.Maurico nuotr.
Gindamosi nuo pigių kiniškų automobilių antplūdžio, Jungtinės Amerikos Valstijos didina importo tarifus Kinijoje pagamintiems elektromobiliams.<br>VIA REUTERS/Scanpix nuotr.
Gindamosi nuo pigių kiniškų automobilių antplūdžio, Jungtinės Amerikos Valstijos didina importo tarifus Kinijoje pagamintiems elektromobiliams.<br>VIA REUTERS/Scanpix nuotr.
Prekybos automobiliais tarp ES ir Kinijos grafikas eurais.<br>Ž.Maurico iliust.
Prekybos automobiliais tarp ES ir Kinijos grafikas eurais.<br>Ž.Maurico iliust.
Prekybos automobiliais tarp ES ir Kinijos grafikas tonomis.<br>Ž.Maurico iliust.
Prekybos automobiliais tarp ES ir Kinijos grafikas tonomis.<br>Ž.Maurico iliust.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

May 20, 2024, 6:13 PM

Pasak ekonomisto, toks JAV žingsnis gali nukreipti Kinijos automobilių gamintojų akis į Europos Sąjungos (ES) rinką.

„JAV kaltina Kiniją nesąžininga konkurencija (gamybos subsidijavimas, technologijų vagystės, perteklinės investicijos į gamybinius pajėgumus) ir teigia, kad pigių kiniškų prekių antplūdis yra grėsmė nacionaliniam saugumui ir darbo rinkai.

„It's not competing – it's cheating“ (liet. Tai nėra varžymasis – tai sukčiavimas) – būtent taip apibūdino Kinijos konkurenciją JAV prezidentas J.Bidenas. Net 100 proc. sieksiantys importo tarifai iš esmės uždarys JAV rinką kiniškiems elektromobiliams. Tiesa, dalis jų gali patekti į JAV per Meksiką. Tad Kinijos akys nukryps į didelę, bet politiškai susiskaldžiusią ES rinką (ES yra tarsi milžinas molinėmis kojomis: didelė, bet politiškai silpna).

Kinija jau užkariauja ES automobilių rinką: Kinijos automobilių eksportas į ES jau tapo didesnis nei ES automobilių eksportas į Kiniją. Tiesa, kol kas tik tonomis, bet ne eurais, nes kiniški automobiliai yra gerokai pigesni, tačiau tik laiko klausimas, kada prekybos balansas taps neigimas ir skaičiuojant eurais. Prognozuojama, kad jau šiais metais Kinijoje pagaminti automobiliai užims 25 proc. ES elektromobilių rinkos“, – „Facebook“ paskyroje rašo Ž.Mauricas.

Nors ES taip pat žada didinti importo muitus Kinijai, anot Ž.Maurico, tikėtina, kad jie vis tiek išliks mažesni nei JAV, todėl kinams tai liks prieinama rinka. Patekusi į JAV–Kinijos prekybos karą, ES gali nukentėti labiausiai.

„Kiniškus automobilius į ES importuoja tiek Kinijos įmonės (MG, Volvo/Polestar, BYD), tiek ir ES įmonės, gaminančių automobilius Kinijoje (Renault/Dacia, BMW/Mini Cooper, Volkswagen/Cupra, Mercedes/Smart). Taip pat ES parduodami Tesla automobiliai yra gaminami Kinijoje (JAV parduodami yra gaminami JAV).

Europa taip pat planuoja didinti importo tarifus iš Kinijos importuojamiems automobiliams, tikėtina, kad jau liepos mėnesį, tačiau tarifas nuo esamų 10 proc. vargu ar bus padidintas iki 100 proc.

Pirminė ES idėja buvo suvienodinti tarifą su iki šiol galiojusiu 25 proc. tarifu JAV, tačiau JAV pakėlus tarifą iki 100 proc. vargu, ar ES ryšis tokiam drastiškam žingsniui, tad ES rinka išliks patraukti Kinijoje pagamintiems automobiliams.

Ekspertų vertinimu, importo tarifai iš Kinijos į ES importuojamiems automobiliams turėtų siekti apie 50 proc, tačiau toks scenarijus vargiai tikėtinas – juolab, kad dalis įmonių, ypač Vokietijos, priešinasi tarifų įvedimui, besibaimindamos atsakomųjų Kinijos žingsnių.

Pavyzdžiui, „Porsche“, „Mercedes“ ir BMW eksportuoja nemažai prabangių automobilių į Kiniją, o „Volkswagen“ turi daug investicijų Kinijoje. Be to, importo tarifų didinimui gali priešintis ir Vengrija, kurią praeitą savaitę asmeniškai aplankė Kinijos prezidentas Xi Jinpingas.

Ji siekia pritraukti investicijas iš Kinijos, pavyzdžiui, elektromobilių gamintoja BYD jau paskelbė apie gamyklos Vengrijoje statybas, kurias planuojama užbaigti 2025 m. Tad ES gali nukentėti labiausiai, pakliuvusi į JAV–Kinijos prekybos karo kryžminę ugnį“, – prognozuojama ekonomisto įraše.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.