Kartų skirtumai darbo rinkoje – kaip įmonėms atliepti visų darbuotojų lūkesčius?

Įmonės, siekdamos suburti ir išlaikyti produktyvią komandą, turi atliepti skirtingų kartų lūkesčius. Jos ieško atsakymo, kaip motyvuoti, pritraukti, išlaikyti skirtingo amžiaus darbuotojus, jiems suteikiant galimybę geriausiai realizuoti save.

„Unsplash.com“ nuotr.
„Unsplash.com“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Dec 14, 2022, 11:05 AM

Viktorija Liutvinė, knygos „Kas ieško, tas randa. Arba kaip surasti ir atrinkti tinkamiausius darbuotojus jūsų įmonei“ autorė, šiuo metu dirbanti „Kesko Senukai Digital“ HR vadove Baltijos šalyse, įsitikinusi – suprasti skirtingų kartų poreikius svarbu, tačiau nereikėtų pamiršti ir individualių darbuotojų poreikių.

Daugiausiai dirbančiųjų – X ir Y kartos atstovai

Kartos skirstomos įvairiai, tačiau bene plačiausiai paplitęs amerikietiškas modelis, kuriame išskiriamos 4 pagrindinės kartos, šiuo metu aktyviausiai dalyvaujančios darbo rinkoje:

  • Kūdikių bumo karta (angl. Baby boomers) – gimę 1946–1964 m.
  • X karta – gimę 1965–1980 m.
  • Y arba tūkstantmečio karta (angl. Millenials) – gimę 1981–2000 m.
  • Z karta – gimę 2001–2020 m.

Aistė Orševskienė, „Kesko Senukai Lithuania“ įmonės personalo direktorė, sako, kad Kūdikių bumo kartos atstovų darbo rinkoje mažėja.

„Aktyviausi darbo rinkos dalyviai – X ir Y kartos atstovai, jie sudaro didžiąją dalį visų įmonės dirbančiųjų. Darbo rinka gan sparčiai pildosi Z kartos atstovais, – sako A. Orševskienė ir pabrėžia, kad organizacijoje svarbu, kad visi darbuotojai atrastų savo vietą ir dirbtų mėgstamą darbą. – Kolektyve svarbu ieškoti ne skirtumų, o bendrumų – tai yra darnaus darbo paslaptis“.

Darbo paieškų ypatumai

Pasak V. Liutvinės, anksčiau darbuotojai visiškai nežinojo tokio termino „darbdavio įvaizdis“.

„Buvo įprasta, kad įmonė, paskelbusi darbo skelbimą populiariausio dienraščio šeštadienio numeryje, sulaukdavo dešimčių, o kartais ir šimtų kandidatų. Tačiau laikai pasikeitė: šiuo metu darbdaviai „verčiasi per galvą“, siekdami patraukti potencialių darbuotojų dėmesį“, – dalijasi pašnekovė.

Darbdavio reklamos portaluose, socialiniuose tinkluose ir net gatvės stenduose jau nieko nestebina. Jaunesniųjų kartų atstovai įpratę patys rinktis, o ne būti pasirenkami. Todėl ieškodama darbuotojų ar organizuodama atrankas, ji atsižvelgia į kartų įpročius.

„Jei kūdikių bumo ir X kartos atstovai dar mielai dairosi darbo pasiūlymų darbo skelbimų portaluose, tai Y ir Z kartų atstovai mieliau spaudžia darbdavio reklamą socialiniuose tinkluose, kur gali kandidatuoti be CV. „LinkedIn“ šiuo metu yra pagrindinis socialinis tinklas, kuriame aktyviai ieškome naujų darbuotojų, bent jau į aukštos kvalifikacijos specialistų ir vadovų pareigas. Pastebime, kad X, Y ir Z kartų atstovai šioje platformoje mielai pristato save“, – pasakoja įmonės atstovė.

Ją papildo A. Orševskienė, sakydama, kad jauniesiems talentams galima pristatyti įmonę dalyvaujant įvairių universitetų ir profesinių mokyklų renginiuose, Karjeros dienose, skaitant pranešimus konferencijose. Taip pat itin svarbu ir pačius darbuotojus įtraukti į kolegų paiešką.

„Darbuotojai gali įsitraukti ne tik į verslo procesus, bet ir padėti pritraukti į organizaciją naujus talentus. Darbuotojų rekomendacijos – sėkmingas darbuotojų paieškos kanalas, leidžiantis pritraukti skirtingų kartų darbuotojus. Tai mums labai pasiteisino“, – kalba ji.

Mokosi skirtingai

Personalo ekspertės pastebi, kad visų kartų atstovai nori būti organizacijoje laukiami, gauti tinkamas darbo priemones ir būti supažindinti su kolegomis, savo darbo funkcijomis bei praktiškai išbandyti, kaip veikia įmonės procesai. Vis tik darbo pradžioje jos įžvelgia skirtumų tarp kartų.

„Matome, kad Y ir Z kartoms svarbiau žaismingas informacijos pateikimas, interaktyvūs, skaitmeniniai mokymai, galimybė turėti priskirtą mentorių. Kūdikių bumo ir X kartų atstovai yra įpratę mokytis darbo vietoje, seminarų metu“, – sako A. Orševskienė.

„Jaunuolius domina įvairios skaitmeninio mokymosi galimybės – įmonių vidinės ar išorinės elektroninių mokymų platformos, internetiniai seminarai (angl. webinar), tinklalaidės (angl. podcast), turinys „Youtube“ platformoje ir „Google“ paieškos sistemoje. Taip pat jaunesnių kartų atstovai labiau linkę mokytis tuomet, kai kyla klausimų. Todėl įmonėse siekiame visiems darbuotojams sudaryti tinkamiausias sąlygas tobulėti pagal individualius poreikius“, – darbine patirtimi dalijasi V. Liutvinė.

Domina skirtingos darbdavio suteikiamos naudos

Kalbant apie papildomas darbdavio suteikiamas darbuotojams vertes, skirtumų tarp kartų taip pat yra. Jei papildomas atostogų dienas palankiai vertinama visų kartų atstovai, sveikatos draudimu daugiausiai naudojasi X ir Y kartos.

„Ko gero Kūdikių bumo kartos žmonės nėra įpratę vaikščioti į privačias klinikas, jiems gan sudėtingai atrodo ir internetinės draudimo įmonių platformos. Z karta dažniausiai turi mažiau sveikatos nusiskundimų, tad bent jau mūsų įmonėje dažniau renkasi sporto kompensavimo naudą, o ne sveikatos draudimą“, – paaiškina V. Liutvinė.

Vertindama jos atstovaujamos įmonės siūlomas naudas darbuotojams, V. Liutvinė sako, kad darbo laiko lankstumas, darbas nuotoliu ar mišriu būdu patrauklūs visiems. Vis tik dažniau šiomis galimybėmis naudojasi Y ir Z kartos atstovai: Y kartai tai labiau susiję su įsipareigojimais šeimai, o Z kartos atstovai nori savarankiškai spręsti, kada ir iš kur jiems patogiau dirbti.

Z karta mažiau lojali darbdaviui

Pašnekovės pastebi, kad skiriasi kartų požiūriai į karjeros siekį: kūdikių kartos atstovai dažnai būna lojalūs, pripratę savo atkakliu darbu siekti karjeros ir jaučiasi turį jos užsitarnauti. X karta dažniau būna motyvuota savo asmeninių profesinių pasiekimų ir jeigu įmonė negali jam tokių galimybių suteikti, jie linkę to ieškoti kitur.

„Y kartos atstovai dažnai ieško iššūkių, augimo ir darbo bei asmeninio gyvenimo balanso, jie linkę kur kas dažniau keisti darbą, jeigu jiems kažkas įmonėje nepatinka. O Z karta būna mažiau lojali konkrečiam darbdaviui, juos labiau traukia įvairovė, individualumas, galimybė būti kūrybiškais, jiems svarbi darbo prasmė bei įtaka aplinkai“, – teigia A. Orševskienė ir priduria, kad įmonėje išklausomi kiekvieno lūkesčiai.

Nereikia pamiršti individualių poreikių

Ieškant tinkamo vadovavimo modelio, įmonėse taip pat atsižvelgiama į kartų skirtumus. V. Liutvinė sako, kad Z kartos atstovams leidžia būti kuo labiau savarankiškiems ir patiems sudėlioti prioritetus, sudaryti sąlygas dirbti prie skirtingų ir įdomių projektų, taip pat jiems svarbu turėti galimybę greitai susisiekti su vadovu, kai tik prireikia.

„Y kartos atstovams svarbu, kad vadovas juos pažintų kaip žmogų, suteiktų galimybę lanksčiai planuoti darbus ir prioritetus, suteiktų reguliarų grįžtamąjį ryšį ir darbą vertintų pagal pasiektus rezultatus. X kartos atstovams taip pat svarbu gauti grįžtamąjį ryšį iš vadovo, turėti lankstumo ir darbo bei gyvenimo balansą, taip pat galimybių asmeniniam ir profesiniam augimui“, – pavyzdžius pateikia pašnekovė.

Kūdikių bumo kartos atstovams svarbu iškelti konkrečius tikslus su aiškiais terminais, paskirti jiems mentoriaus, ugdytojo roles mažiau patyrusiems kolegoms ir palaikyti juos.

V. Liutvinė priduria, kad vis tik ne viskas priklauso tik nuo žmogaus amžiaus ar kokios kartos atstovas jis yra: „Labai svarbu atsižvelgti ir į žmogaus asmenybę, jo individualius poreikius ir lūkesčius, kitaip tariant, stengtis jį pažinti, suprasti ir atrasti efektyviausius būdus su juo bendrauti ir dirbti, kad tai būtų abiem pusėms vertinga patirtis“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.