„Ugniagesiai mums pasakė: skambinkite į ESO, o ESO pareiškė: skambinkite ugniagesiams“, – tokį atsakingų tarnybų atsakymą išgirdo Vilniaus Savanorių prospekto 63-iojo namo gyventojai, išvydę ant namo išorinės sienos svylantį ir kibirkščiuojantį elektros kabelį.
Birželio 21-ąją Vilnių visą dieną plovė smarkus lietus, todėl išsigandę, kad dėl sušlapusio ir degančio kabelio nekiltų didelis gaisras ar nebūtų traumuotas žmogus, namo gyventojai ne juokais sunerimo.
Pagalbos paprašė kaimynė
„Skambina man vakare kaimynė, sako, dega, gelbėk“, – to vakaro įvykius prisiminė bendrovės „Šilko namai“ vadovas Dmitrijus.
Šio namo palėpėje vyro vadovaujama bendrovė rengia aštuonis butus, todėl, pasak Dmitrijaus, nenuostabu, kad jei tik name kas nors atsitinka, namo gyventojai iškart skambina jam.
„Iškart sėdęs į automobilį išvažiavau. Atvažiuoju, matau, tikrai kabelis dega, kibirkščiuoja“, – „Sostinei“ pasakojo Dmitrijus.
Vyras nieko nelaukdamas paskambino į Bendrąjį pagalbos centrą (BPC), kurio operatorė jį sujungė su ugniagesių gelbėtojų budėtojais.
Sulaukė keistų klausimų
Čia ir prasidėjo įdomybės. Išgirdę, kad dega ant namo sienos nutiestas elektros kabelis, ugniagesiai pareiškė, kad tai ne jų sritis, ir liepė skambinti į ESO.
„Tuo metu, kai ugniagesiai man liepė skambinti į ESO, jiems jau skambino kaimynė. Prisiskambinti jai pavyko tik po pusvalandžio. Aš suprantu, kad audra, kad gal pagalbos tuo metu ne vienam žmogui reikia, bet vis dėlto toks operatyvumas stebina“, – kalbėjo Dmitrijus.
Kai moteriai pavyko prisiskambinti į ESO, telefoną iš jos perėmė Dmitrijus.
„Kokias keturias minutes jie mane kamantinėjo, koks tai kabelis, klausinėjo, per kur jis nutiestas, kur jo pradžia, kur jo pabaiga, kalbėjo apie kažkokias atsakomybės ribas. Trumpiau sakant, jie man uždavinėjo tokius klausimus, kurių net aš, būdamas statybininkas, nesupratau“, – prisiminė Dmitrijus.
Siuntinėjo vieni pas kitus
Po lavinos klausimų, kurių esmės vyras nesuprato, ESO darbuotojas kažkodėl nutarė, kad degantis kabelis yra privatus, jie nieko bendro su juo neturi, ir žmonėms liepė skambinti tiems patiems ugniagesiams, kurie visai neseniai jiems patarė kreiptis į ESO.
ESO kategoriškai atsisakius atsiųsti savo specialistus Dmitrijus ir namo gyventojai susisiekė su namo administratoriumi, tačiau šis pareiškė, kad jis elektriko neatsiųs, tačiau pasakė, kad elektrikas gali atvykti tiktai kitos dienos rytą.
Dmitrijus dar kartą paskambino ugniagesiams, tačiau iš jų išgirdo tą patį atsakymą: „Kreipkitės į ESO.“
Kol namo gyventojai buvo siuntinėjami nuo vienos tarnybos prie kitos, į įvykio vietą atvyko Dmitrijaus iškviestas jo įmonės elektrikas, iškart išjungė kabelį ir gaisrą užgesino.
„Išjungė, nupjovė, izoliavo. Jei ne jis, nežinome, kaip mums būtų pasibaigę, nes, kaip sakė elektrikas, situacija buvo pavojinga ir kėlė pavojų aplinkiniams.
Laimė, namas mūrinis, niekas prie to laido neprisilietė, vyksta statybos, namas aptvertas, todėl niekas nenukentėjo“, – kalbėjo Dmitrijus.
Ne ugniagesių reikalas
Bendrojo pagalbos centro atstovė viešiesiems ryšiams Vilma Juozevičiūtė „Sostinei“ patvirtino, kad viskas, ką pasakojo Dmitrijus, yra tiesa, ir ugniagesiai tikrai tokių gaisrų negesina.
„Laidai dažniausiai nedega, bet svyla ar kibirkščiuoja. Tokiu atveju reikalingi ne ugniagesiai-gelbėtojai, o elektrikai, galintys išjungti įtampą ir sutvarkyti gedimą, – čia jų kompetencijos sritis. Todėl žmonės turėtų kreiptis į ESO“, – sakė V.Juozevičiūtė.
Ugniagesiai gelbėtojai, pasak BPC atstovės, į pranešimus apie kibirkščiuojančius laidus yra siunčiami tik tais atvejais, kai laidai yra lengvai pasiekiamoje vietoje ar nutrūkę mėtosi ant žemės, bet tik tam, kad būtų aptverta teritorija iki elektrikų atvykimo.
„Jie taip pat vyksta, jei dega elektros transformatorinės, elektros paskirstymo dėžutės, tačiau jei svylantys ar kibirkščiuojantys laidai nėra lengvai pasiekiami (ant namo sienos ar fasado), ugniagesių buvimas tokio įvykio vietoje nėra būtinas, todėl šiuo atveju jie ir nebuvo siunčiami, o skambinusiems žmonėms buvo patarta skambinti į ESO“, – paaiškino V.Juozevičiūtė.
Tikina, kad ne ESO nuosavybė
Savo paaiškinimą, kodėl nepadėjo daugiabučio gyventojams, turi ir ESO.
Pasak bendrovės atstovo Pauliaus Kalmanto, svilęs ir kibirkščiavęs laidas ESO nepriklauso.
„Šis elektros tinklas yra daugiabučio namo bendrijos, tai yra abonentinis tinklas, kurį gedimo atveju tvarkosi pati bendrija.
ESO neturi galimybės jo atjungti, nes apie abonentinius tinklus, kas kur prijungta ar išjungta, žino tik patys tinklų savininkai.
Visais atvejais dėl vidinio elektros tinklo reikėtų kreiptis į namo administratorių ar administruojančią įmonę“, – paaiškino P.Kalmantas.