Ar įmanoma apsaugoti olimpiadą nuo perdėtos komercijos?

Parašę apie išradingai spaudžiamus dividendus iš mūsų olimpiečių pergalių, sulaukėme įdomaus istorijos papildymo. Atrodo, skubėdami į Londoną Lietuvos Tautinio Olimpinio komiteto valdininkai tiesiog užmiršo perspėti Lietuvos įmones apie Tarptautinio Olimpinio komiteto priimtą „RULE 40“ taisyklę. O joje nedviprasmiškai parašyta – siekiant apsaugoti olimpiadą nuo perdėtos komercijos, žaidynių metu draudžiama produkto reklamai naudoti joje dalyvaujančius sportininkus ir trenerius.

Daugiau nuotraukų (1)

Arnoldas Lukošius

Aug 2, 2012, 5:52 PM, atnaujinta Mar 17, 2018, 3:38 PM

Apsidairius neatrodo, kad Lietuvoje kas nors apie tai bent girdėjo.

Prieš porą dienų kompanijos „Nike“ skyriaus Lietuvoje rinkodaros vadybininkės Mildos Monstavičiūtės išsiųstame laiške LTOK rašoma: „Kreipiamės į Jus visus labai svarbiu klausimu, dėl Tarptautinio Olimpinio Komiteto naujai priimtos ir Londono Olimpiadoje galiojančios RULE 40.

Šioms Olimpinėms žaidynėms naujai priimta RULE 40 apriboja visų atletų dalyvaujančių Londono Olimpiadoje naudojimą bet kokioje reklamoje ir kitoje komunikacijoje Olimpinių žaidynių metu (nuo 07.18 iki 08.15). Tai reiškia, kad be raštiško Tarptautinio Olimpinio komiteto leidimo ir patvirtinimo atletų atvaizdai, vardai ir pavardės negali būti minimi jokioje prekių ženklų reklamoje ar kitoje komunikacijoje, išskyrus oficialius Olimpinių žaidynių rėmėjus (visus juos galima rasti oficialioje svetainėje).

Visi kiti prekių ženklai savo pasaulinėje ar JK rinkai skirtoje reklamoje, komunikacijoje norintys naudoti atletus turi turėti Tarptautinio Olimpinio komiteto raštišką leidimą. Vietiniai šalių prekių ženklai norintys naudoti atletus reklamai ir komunikacijai savo rinkos viduje, neišeinant už jos ribų, išskyrus JK, turi turėti raštišką Nacionalinio Olimpinio Komiteto patvirtinimą ir leidimą naudoti suderintus iš anksto atletus.“

Perskaitę visus taisyklės punktus (ji skelbiama čia) galime pridėti tik tiek, kad Tarptautinis Olimpinis Komitetas šią taisyklę išleido atletams, kurie galbūt pardavė savo atvaizdus reklamai. Ten aiškiai nurodyta, kad negalima jokia reklama, kuri tiesiogiai kalba apie Olimpiadoje dalyvaujantį sportininką, draudžiama varžybų momentus naudoti kompanijų svetainių ir socialinių tinklų pirmuosiuose puslapiuose, jei reklaminė sutartis su sportininku yra sena ir ilgalaikė, joje negali būti jokių nuorodų, kad jis dalyvauja Olimpiadoje.

Negana to – jei tokios reklamos pasirodytų Londone arba Tarptautinėje rinkoje, sportininkui bus taikomos piniginės baudos, jis netgi gali būti šalinamas iš varžybų. O ir kompanijos, kurios kreiptųsi dėl leidimo, „nuraminamos“ – galima tikėtis gauti teisę naudoti atvaizdus nebent labdaros tikslais.

Žinoma, Olimpiados svetainėje pateikta RULE 40 visų pirma taikoma reklamai Jungtinėje Karalystėje ir kompanijoms, kurios reklamą platina visame pasaulyje. Trumpas prierašas nurodo, kad lokalios reklamos šalių-dalyvių teritorijoje taisykles pateiks Nacionaliniai Olimpiniai Komitetai, atsižvelgdami į šalyse galiojančias teisines normas. LTOK svetainėje tokių taisyklių nepavyko rasti nė su padidinamuoju stiklu, tad galime spėti, jog daugelis verslo įmonių Lietuvoje paprasčiausiai nė nežinojo apie tokius ribojimus. Nagi, paskaitykime, ką toliau laiške LTOK rašo „Nike“ rinkodaros specialistė:

„Šį taisyklė šiais metais priimta norint išvengti absurdiškos prekių ženklų rinkodaros pasitelkiant atletus ir Olimpinių žaidynių sukomercinimo, todėl visi atletai Londono Olimpinių žaidynių metu priklauso Tarptautiniam Olimpiniui komitetui ir be oficialaus leidimo negali būti naudojami jokioje reklamoje ir kitoje komunikacijoje.

Dar neprasidėjus Olimpiadai įvairiose mūsų žiniasklaidos priemonėse pasipylė krūva reklamų, kurios akivaizdžiai pažeidžia RULE 40 reikalavimus – Rokiškio sūris, DNB bankas, EMSI degalinės, „Mantinga“ ir begalė kitų. Naudojami atletų atvaizdai, minimi jų vardai ir pavardės. Nemaža dalis Lietuvos prekių ženklų nori pasinaudoti Olimpinių žaidynių “virusu” ir taip paskatinti savo pardavimus, prekių ženklų žinomumą.

Mūsų plaukikei Rūtai Meilutytei sėkmingai įveikus atranką ir patekus į pusfinalį, socialinių tinklų reklamoje, t.y. oficialiose prekių ženklų „Facebook“ paskirtyse, pasipylė dar didesnė krūva šios taisyklės pažeidimų, kuomet visi pradėjo skleisti žinutes apie sėkmingą Rūtos startą. Galiausiai vakar, visai Lietuvai iš džiaugsmo verkiant ir džiaugiantis Rūtos aukso medaliu, socialinėje žiniasklaidoje įsivyravo visiškas chaosas ir absoliutus RULE 40 nepaisymas. Prekių ženklai naudodamiesi Rūtos Meilutytės sėkme siekia susirinkti kuo daugiau dėmesio iš vartotojų, kai kurie elgiasi tiesiog absurdiškai ir net neetiškai.

Galima iš dalies pateisinti, kad visa tai vyksta dėl asmenų, atsakingų už prekės ženklų komunikaciją ir reklamą, nežinojimo apie RULE 40, tačiau Lietuvos Olimpinis komitetas šiuo atveju yra atsakingas, kad šią informaciją žinotų visi kompanijų rinkodaros, komunikacijos specialistai, reklamos planavimo agentūros – visi asmenys atsakingi už kompanijų reklamą ir komunikaciją.

Mes, "Nike", esame Lietuvos Olimpinio Komiteto partneriai ir bendradarbiaujame jau ne vienerius metus, tad jaučiame pareigą apie tai Jus informuoti, kad būtų imtasi oficialios taisyklės laikymosi užtikrinimo. Taigi kreipiamės į Jus ir tikimės, kad sureaguosite į Lietuvos informacijos rinkoje vykstantį chaosą, pažeidžiant RULE 40 bei informuosite atitinkamus asmenis apie šios taisyklės laikymosi užtikrinimą.“

Kol kas jokio atsakymo iš Tautinio Olimpinio komiteto Milda nesulaukė, tačiau ji pernelyg ir nesistebi – visi dabar Londone, tikrai nėra daug laisvo laiko.

Tačiau juk buvo galima dar prieš Olimpiadą išplatinti taisykles, nurodyti išimtis ir bausmes – būtų dabar aišku, kas rėmėjai, kas ne, kas turi teises, o ko laukia baudos. Juk tikrai nemalonu, kai sportininkų yriai, metimai ir šuoliai kažkam nešą naudą, o atletui už tai dar ir bauda gali grėsti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
Gyvai: L. Kaščiūno komentarai apie pratybas „Neatidėliotinas atsakas 2024“