Spalio gale ir lapkričio mėnesį, bendradarbiaudami su Vilniaus arkivyskupijos „Caritu“ ir savo varžovus FIBA Čempionų lygos F grupėje – Sombathėjaus „Falco Vulcano“, pradedame bendrą socialinę kampaniją, kurioje pagrindinis dėmesys skiriamas vienai opiausių globalaus pasaulio problemų – rasizmui. Ši kampanija yra itin svarbi ne tik dėl apimamo masto, bet ir tarptautinio bendradarbiavimo, kuris parodo, kad socialinės problemos neturi sienų ir skatina skirtingas bendruomenes vienytis, siekiant didesnio poveikio.
Per pastaruosius sezonus „Falco Vulcano“, kaip ir „Rytas“, vis labiau įsitraukia į socialinių klausimų sprendimą, neapsiribojant krepšinio aikštele. Anot klubo atstovų, bendra kampanija su Lietuvos sostinės ekipa buvo natūralus žingsnis, turint omenyje abu klubus vienijančias vertybes – abi komandos ne tik demonstruoja sportinius pasiekimus, bet ir drąsiai kalba apie problemas, kurios mūsų visuomenei kelia prieštaringas mintis ir egzistuoja visame pasaulyje, net krepšinio aikštelėje. Kaip teigia Sombathėjaus ekipos atstovas Davidas Tothas, „Socialinės problemos egzistuoja nepriklausomai nuo to, kur esame. Bendradarbiaudami tarptautiniu mastu, galime pasiekti didesnę auditoriją ir turėti didesnį poveikį.“
„Visapusiška tolerancija ir atvirumas kiekvienam yra vienos iš pamatinių Vilniaus „Ryto“ vertybių. Šios vertybės bei atviras požiūris į tamsesnius klubo istorijos epizodus skatina mus aiškiai išsakyti savo griežtą poziciją rasizmo klausimu. Tai tema, kurios daugelis vengia dėl jos nemalonumo, tačiau, deja, Lietuvoje ji vis dar išlieka aktuali, – kalbėjo „Ryto“ vyriausiasis treneris Giedrius Žibėnas. – Didžiuojamės galėdami rungtyniauti nacionaliniame čempionate („Betsafe-LKL“), kuris per pastaruosius metus ne kartą pademonstravo nulinę toleranciją rasizmui, ir tikime, jog tai turėtų tapti sektinu pavyzdžiu visiems lygos klubams. Šia kampanija siekiame parodyti, jog nesvarbu, ar esi aukštas pajamas gaunantis krepšininkas iš JAV, ar prieglobsčio prašytojas iš Artimųjų Rytų, besiglaudžiantis pabėgėlių centre – su rasizmo rizika gali susidurti visi, tik skiriasi jo išraiškos formos“.
Ši iniciatyva sujungia ne tik du klubus, bet ir jų sirgalius bei platesnę krepšinio bendruomenę. Kampanijos pagrindinė tema – rasizmas – labai jautri, kartais tabu virtusi tema. „Kick it out“ – apklausos duomenimis, net 43 proc. profesionalių atletų yra susidūrę su šia dėl senosios kultūros ir istorijos skirtumų susiformavusia problema, o didžioji rasistinių proveržių dalis vyksta sporto renginių metu, socialinių medijų erdvėje. Sporto pasaulis ne kartą parodė savo galią keisti visuomenės požiūrį į jautrius klausimus, o krepšinis – suteikia unikalią platformą ir galimybę kelti sąmoningumą ir kurti pokytį, todėl abi komandos tiki, kad pradėtas bendradarbiavimas gali būti žingsnis į problemos sprendimą.
Sporto gebėjimą suvienyti žmones, nepriklausomai nuo rasės ar komandos, rodys klubų ambasadoriai – Vilniaus „Ryto“ ambasadoriumi taps R.J. Cole, o Sombathėjaus „Falco Vulcano“ – Benedekas Váradi. Spalio 30 d. rungtynių tarp klubų metu komandos vilkės vienodus apšilimo marškinėlius, parodydami solidarumą kovojant su rasizmu.
„Nors aikštėje jie yra varžovai, kiekvienas turėtų būti vertinamas už savo talentą, o ne rasės skirtumus, – kalbėjo Vilniaus „Ryto“ direktorius Jaroslav Latušinskij. – Mūsų bendras tikslas – kovoti su rasizmu – yra kur kas didesnis nei bet kuri pergalė. Sportas sugeba suvienyti žmones, ir šie ambasadoriai puikiai atspindi šią svarbią žinutę“.
„Man buvo netikėta, kai sužinojau, kad vykdysime šį bendradarbiavimą. Džiaugiuosi, kad komandos pradėjo tokią iniciatyvą. Tai gera idėja, pavyzdys, kaip dvi komandos gali bendradarbiauti sprendžiant rimtus klausimus, – apie klubų bendradarbiavimą kalbėjo buvęs Vilniaus „Ryto“ legionierius, iniciatyvos ambasadorius ir „Falco Vulcano“ įžaidėjas Benedekas Varadis. – Manau, kad yra ir privalumų ir trūkumų, kai susiduriame su skirtingomis kultūromis ir bandome prisitaikyti naujoje bendruomenėje. Kaip žaidėjai, mes turime padėti vieni kitiems, kad pirmos dienos ar savaitės naujoje komandoje, ar naujame mieste būtų lengvesnės. Man labai pasisekė. Užsienyje su komandos draugais, trenerių štabu, klubo darbuotojais ir fanais, nes visi stengėsi man padėti ir palengvinti dalykus tiek aikštėje, tiek už jos ribų.“
Vienu iš pagrindinių bendros kampanijos simbolių taps specialūs „Love Rytas / Hate racism“ marškinėliai, už kuriuos gaunamas pelnas bus skiriamas Vilniaus arkivyskupijos „Carito“ kuruojamam Pabėgėlių centrui, suteikiančiam prieglobsčio prašytojams įvairias paslaugas, padedančias jiems sėkmingai integruotis į bendruomenę ir užtikrinančiais, kad kiekvienas asmuo jaustųsi saugus ir gerbiamas. Krepšinio sirgaliai bus kviečiami įsigyti šiuos marškinėlius ir taip prisidėti prie socialinio pokyčio, bendrystės parodymo ir sąmoningumo kėlimo. Be to, kampanija apims ir kelis vaizdo įrašus, kuriuose bus atskleidžiamos asmeninės istorijos ir patirtys.
Iniciatyva taip pat įtrauks ir pačius sirgalius, atėjusius palaikyti savo klubo. Nuo spalio 26 d. iki lapkričio 17 d. vykstančiose namų rungtynėse, fanai už simbolinę sumą – auką Vilniaus arkivyskupijos „Caritui“ galės dalyvauti „Laimės rate“ ir laimėti įvairių prizų, taip pat įsigyti specialios atributikos ir tapti neatsiejama kompanijos dalimi.
„Būtina šviesti bendruomenę apie žmogaus teises ir užsieniečių patirtis Lietuvoje. Kiekvienas asmuo turi teisę būti gerbiamas ir priimtas, o mūsų tikslas – sukurti aplinką, kurioje visi galėtų jaustis laukiami ir saugūs. Bendradarbiavimas ir supratimas yra raktas į sėkmingą integraciją, leidžiančią kurti tvirtesnę ir vieningesnę bendruomenę, – teigė Vilniaus arkivyskupijos Carito Užsieniečių integracijos centro vadovė Eglė Masevičiūtė. – Integracijos sėkmė priklauso tiek nuo migrantų motyvacijos, tiek nuo priimančios bendruomenės atvirumo. Jei asmeninė motyvacija yra silpna arba vietinė bendruomenė nesiruošia priimti naujakurių, integracijos procesas gali užtrukti net 10 metų, o kartais jis gali ir visai neįvykti. Nepakankama integracija gali skatinti socialinę atskirtį ir skurdą, riboti migrantų dalyvavimą darbo rinkoje taip mažinant ekonominį įsitraukimą. Tai gali lemti kultūrinius konfliktus ir sumažinti visuomenės vienybę, neigiamai paveikdama Lietuvą ir jos tarptautinį įvaizdį.“
Kviečiame visus bendruomenės narius nelikti abejingais ir reaguoti į pastebėtas rasizmo apraiškas mūsų rungtynėse. Savo pastebėjimus perduokite klubo darbuotojams – kartu galime užtikrinti, kad netolerancijos mūsų aplinkoje neliktų.
Atvykite palaikyti savo komandos, tapkite pokyčio dalimi ir parodykite, kad rungtynėse vienintelės spalvos kurios turi reikšmę – tai Jūsų komandos spalvos.