„Norfos“ prekybos tinklo parduotuvių vitrinose galima rasti kiaulienos ir jautienos kepenų, širdžių, inkstų, skrandžių, blužnių, ausų, kojų, galvų, uodegų ir kitų mėsos subproduktų. Lietuviška skonio klasika: šeimininkės subproduktus paverčia supermaistu Nuo seno lietuviškoje virtuvėje, be įprastų kiaulienos ar jautienos produktų, vertinami ir vadinamieji subproduktai, o patiekalai iš jų ne vienai šeimininkei padeda pelnyti valgytojų komplimentus.
Svarbu ir tai, kad kai kurie subproduktai mitybos specialistų įvardijami kaip itin maistingi ir naudingi. Pavyzdžiui, kepenyse yra įvairių vitaminų bei fermentų, geležies, folio rūgšties, fosforo. Dietologai atkreipia dėmesį, kad kepenyse esantis vitaminas A yra antioksidantas, kuris labai svarbus žmogaus imuninei sistemai, regėjimui, odai.
Gyvulių inkstai yra ne tik maistingas subproduktas, bet ir turintis daug omega-3 nesočiųjų riebalų rūgščių, kurios padeda kovoti su uždegimu ir autoimuninėmis ligomis, mažinti sąnarių skausmą, gali palengvinti depresijos simptomus.
Daug sveikų patiekalų galima pasigaminti ir iš gyvulių širdžių, kurių mėsoje gausu B grupės vitaminų, kurie labai svarbūs enegijos šaltiniai, cinko, seleno, taip pat tai yra geras folio rūgšties ir geležies šaltinis.
Žiemą perka aktyviau
„Norfos“ prekybos tinklo parduotuvių vitrinose galima rasti kiaulienos ir jautienos kepenų, širdžių, inkstų, skrandžių, blužnių, ausų, kojų, galvų, uodegų ir kitų mėsos subproduktų.
Vyriausiasis „Norfos“ mėsininkas Dainius Bartošius, paklaustas, kokius subproduktus lietuviai perka aktyviausiai, teigė, kad matematika čia paprasta: subproduktai tarp pirkėjų populiarūs ir ilgai parduotuvių šaldytuvuose neužsibūna, tad ir nuperkama daugiausia būtent tų subproduktų, kurių pasiūla didžiausia.
„Jei kalbėsime apie produktų svorį, akivaizdu, kad daugiausia nuperkama tų gyvulio organų, kurie sveria daugiausia, tad, tikėtina, kad, skaičiuojant kilogramais, didžiausią parduotos produkcijos kiekį sudarys kepenys. Labai populiarios ir kiaulių kojos bei ausys, toliau rikiuojasi širdys ir inkstai. Kiek mažiau nuperkama kiaulių skrandžių, bet tai priklauso ir nuo to, kurioje vietoje įsikūrusi parduotuvė“, – kalbėjo jis.
Tarp populiarių produktų – ir vėdarams ar dešrelėms gaminti paruoštos kiaulių žarnos. „Tiek storesnes vėdarams, tiek plonesnes žarnas dešrelėms žiemą žmonės perka labai aktyviai. Pastebime, kad daugelis tarsi grįžta prie tradicinės lietuviškos virtuvės ir tokie patiekalai kaip vėdarai išgyvena savotišką atgimimą, – aiškino „Norfos“ vyriausiasis mėsininkas ir pridūrė, kad į parduotuves subroduktai kasdien atkeliauja švieži kartu su kita skerdiena. Subproduktų galiojimo laikas – trys paros.
Šaltuoju metų laiku, anot D.Bartošiaus, subproduktus lietuviai perka taip aktyviai, kad parduotuvėse jų nuolat trūksta, o šiltuoju metų laiku jie ne tokie populiarūs: „Tai lemia mūsų maisto gaminimo ypatumai, juk lietuviai vasarą šaltieną verda kur kas rečiau nei žiemą. Šaltuoju metų laiku kur kas dažniau ruošiami įvairūs troškiniai ir apskritai daugiau laiko praleidžiame virtuvėje. Vasarą paprastai labiau norisi daugiau gaminti lauke, tad pirkėjai ieško įvairių kepsnių.“
Paštetas ir kraujiniai vėdarai
Tiesa, ne visi subproduktai į „Norfos“ parduotuves keliauja į šviežios mėsos skyrius, pirkėjams siūloma įsigyti ir jau paruoštų vartoti subproduktų gaminių.
„Labai populiarus kepenų paštetas, ruošiamas pagal įvairias technologijas. Jis gali būti verdamas ar kepamas, o juk modernėja ne tik jo paruošimo būdai, bet atsiranda ir vis įdomesnių receptų. Lietuviai mėgsta ir tradicinę šaltieną, kuriai paprastai reikia kiaulių kojų ir ausų. Tiesa, kai kas namuose vis dar verda šaltieną ir iš kiaulių galvų. Žinoma, tikras delikatesas yra virtas kiaulės liežuvis, be kurio lietuviai tikriausiai neįsivaizduoja savo švenčių, – vardijo D.Bartošius ir priminė, kad „Norfos“ prekybos tinkle prekiaujama ir rūkytomis kiaulių ausimis bei knyslėmis: – Šiuos produktus kaip užkandžius lietuviai labai mėgsta. Knyslių skonis panašus į rūkytų ausų. Paprastai, jei pirkėjas atranda, paragauja, ir toliau perka.“
Ištikimi klientai žino, kad „Norfos“ prekybos tinklo parduotuvių kulinarijos skyriuose galima rasti labai senas tradicijas menantį lietuvišką patiekalą – kraujinius vėdarus. „Tai labai senas ir, sakyčiau, gana specifinis patiekalas. Kai kurie žmonės jį itin mėgsta ir mielai perka, mat jį pasigaminti namų sąlygomis nėra jau taip paprasta dėl to, kad ruošiant šį skanėstą naudojamas ir šviežias kraujas“, – kalbėjo jis.
Subproduktai tampa mada
Kai apie subproduktus ir jų naudą ima garsiau kalbėti gydytojai, dietologai ar populiarūs sporto treneriai, jų populiarumas šokteli. Ar tai pastebi ir prekybininkai? „Tikrai taip, visas naujausias mitybos tendencijas visuomet atspindi tam tikrų produktų pardavimas. Būna taip, kad jei spaudoje pasirodo straipsnis su kokio nors eksperto nuomone ar koks nors gerai žinomas gydytojas per populiariu laiku rodomą televizijos laidą pasidalija savo patarimais, jau kitą dieną prekybos centruose matome žmonių, ieškančių būtent jo paminėtų produktų“, – pasakojo D.Bartošius.
Anot pašnekovo, esama skirtumų tarp to, kokiems subproduktams pirmenybę teikia didžiųjų miestų gyventojai ir kokius juos renkasi gyvenantys mažesniuose miestuose ar kaimiškosiose vietovėse. Pasirodo, regionuose esančiose parduotuvėse subproduktų nelieka greičiau, jie ten paklausesni nei didžiųjų miestų parduotuvėse. „Veikiausiai taip yra dėl žmonių gyvenimo būdo skirtumų. Regionuose žmonės galbūt yra išlaikę šiek tiek autentiškesnes kulinarijos tradicijas, daugiau laiko skiria maisto ruošimui. Iš tėvų ir senelių turi daugiau žinių, ką ir kaip gaminti iš vieno ar kito subprodukto. Miestų žmonės gal turi mažiau laiko“, – svarstė „Norfos“ vyriausiasis mėsininkas.
Dažnas, anot pašnekovo, prisimena, kaip iš subproduktų būdavo ruošiami labai gardūs patiekalai, ir kyla noras vėl pabandyti tokį skonį išgauti: jei žmogus vaikystėje šių produktų nėra valgęs ir namuose tokios tradicijos nebuvo, jam reikia tam tikro impulso, paskatinimo ar sudominimo, kad ryžtųsi išbandyti
Paklaustas, kaip žmogui, kuris nėra įgudęs mėsos pirkėjas, parduotuvėje išsirinkti subproduktus, ekspertas sakė: „Perkamas subproduktas turi būti estetiškai išvaizdus ir akivaizdžiai šviežias (nesudžiūvęs, nepakeitęs spalvos). Labai svarbu nebijoti išbandyti naujovių ir drąsiai visų rūpimų dalykų klausti pardavėjų – jie visuomet patars.“