Svečiai iš Šiaurės Korėjos nacionalinio cirko „Pyongyang praėjusį savaitgalį atėmė Katalonijos publikai kvapą – vieni geriausių planetos akrobatų atliko Ispanijoje niekada neregėtą, sudėtingiausią cirko numerį – keturgubą salto mortale, skriedami nuo vienų sūpuoklių ant kitų 12 metrų aukštyje.
„Žmonės skrajokliai“ – taip publika ir spauda praminė šiuos įspūdingų sugebėjimų cirko artistus. Tokį neregėtą reiškinį žiūrovai galėjo išvysti tarptautiniame Figuereso miesto teatro festivalyje, šiaurės Katalonijoje (Ispanija). Nors festivalis vyko tik ketvirtą kartą, jis jau tapo antruoju pagal dydį ir svarbą Europoje.
Figuereso festivalį pralenkia tik istorinis Montekarlo cirko festivalis. Kiekvienais metais Figuereso cirko festivalis sumuša vis naują rekordą – praėjusį savaitgalį jis sulaukė net 30 tūkstančių žiūrovų. Kaip ir visuose festivaliuose, publika turėjo išskirtinę progą tame pačiame ringe išvysti daugybę geriausių planetoje cirko artistų.
Festivalio metu parodyti du spektakliai – Mėlynasis ir Raudonasis, kuriuose dalyvavo 84 cirko artistai net iš 16 pasaulio šalių. Festivalio programoje dominavo cirko artistai iš Buvusios Sovietų sąjungos – net šešios cirko trupės iš Rusijos, žonglieriai iš Baltarusijos bei Ukrainos, akrobatai iš Kazachstano. Taip pat pasirodė artistai iš Pietų Amerikos ir Azijos – Kinijos ir Pietų Korėjos.
Festivalio direktorius ir spektaklių vedėjas, aistringas cirko mėgėjas katalonas Genís Mataboschas teigė, jog pagrindinis festivalio tikslas – tai kovoti už cirko vietą tarp kitų menų. „Mes norime, kad cirko menas būtų laikomas tokiu pat kilniu, kaip ir šokis ar teatras. Tai nėra paprasta, mes privalome siekti tobulumo ir labai aukštos kokybės. Bet mes artėjame prie savo tikslo – Figuereso cirko festivalis jau tapo tramplinu kitiems Europos festivaliams. Mūsų publika – tai pirmoji publika Europoje, išvydusi šiuos cirko numerius“ – lrytas.lt sakė G.Mataboschas.
Pagrindinė sąlyga festivalio dalyviams yra ta, jog jų cirko numeriai būtų pirmą sykį rodomi Vakarų Europoje. Ne veltui Kanados semiotikas Paulas Bouissacas, semiotiškai analizavęs cirką, teigė, jog cirkas – tai lyg pasimatymas su nepažįstamuoju. Jis visada jaudina ir kelia nepaprastai stiprias emocijas. Ypač tuomet, kai ringe – geriausi pasaulio oro akrobatai, pristatantys savo numerius be jokios apsaugos. Cirko spektaklį pradeda gyvas orkestro koncertas. Jis lydės cirko artistus per visą spektaklį. Būgnai praneš apie artėjančią itin pavojingą numerio akimirką, lėkštės – apie nukritusius žonglieriaus kamuoliukus.
Kai patrauklus pusnuogis brazilų akrobatas Gustavo Sartori tik ant vienos pėdos pakibo 10 metrų aukštyje ant medžiaginės juostos, širdis nusirito į kulnus. Ne ką mažiau jaudintis privertė ir artisčių iš Mongolijos „Mongolian Angels“ akrobatinis šokis ant pačiame milžiniškos cirko palapinės viršuje pakabintos trapecijos.
Ši palapinė – tai festivalio naujovė. Joje tilpo net 2000 žiūrovų, jos aukštis – net 15 metrų ir joje nebuvo nė vienos kolonos, todėl matomumas palapinėje buvo puikus iš visų jos kampų. Pasak festivalio direktoriaus, tokios palapinės Europoje yra tik Montekarle ir Štutgarto bei Amsterdamo žiemos cirkuose.
„Šioje palapinėje akrobatai gali atlikti nepaprastus oro akrobatikos spektaklius, kurie mažesnėse tiesiog netilptų“ – sakė G.Mataboschas.
Figeuresas – tai Salvadoro Dali gimtasis miestas. Jame įrengtas ir turistus iš viso pasaulio viliojantis garsiojo siurrealizmo genijaus Salvadoro Dali muziejus. Todėl pagrindiniai cirko festivalio prizai buvo auksiniai Salvadoro Dali drambliai, kuriuos šiemet laimėjo rusų trupė „Trushin“ bei Šiaurės Korėjos nacionalinio cirko „Pyongyang“ akrobatai.
Specialiai siurealizmo tėvui buvo skirtas ir rusų choreografo Aleksandro Grimailo režisuotas numeris baltarusių kilmės žonglieriui Pavelui Jevsukevičiui iš Maskvos cirko, pavadintas „Salvador“. Šio numerio garso takelis buvo paties Salvadoro Dali pasisakymai, garsėjantys visame pasaulyje ekscentriškumu ir komiškumu.
Išvada po vieno garsiausių Europos cirko festivalių – cirkas jaudina, žavi, jis yra gražus. Kovokime už jo vietą po saule greta kitų menų. Juk tiek rizikos, kiek akrobatiniuose numeriuose, nerasi nė viename mene. Ne veltui prancūzų poetas Jeanas Cocteau sakė, jog cirkas jį išmokė to, ko negalėjo išmokyti teatras.