Pradžia apipinta abejonėmis
Į daugumos šiuolaikinių automobilių prietaisų skydelį integruoti GPS ir multimedijos ekranai 2000-ųjų pradžioje pradėjo keisti automobilių radijo imtuvus. Tuomet jie buvo valdomi rankiniu būdu: ratuku arba svirtele. Vėliau, siekiant geresnės ergonomikos ir patobulėjus technologijoms, šie ekranai tapo jautrūs lietimui.
„Renault“ jutiklinius ekranus pradėjo kurti maždaug 2007 m., ketvirtosios kartos „Clio“ projektavimo etape. Iš pradžių buvo sunku įtikinti vadovybę pereiti prie lietimui jautrių ekranų, todėl ilgą laiką jie buvo valdomi ratukais“, – pasakoja Stéphane‘as Maiore‘as, vyriausiasis „Renault“ interjero dizaineris.
Prieš visiškai pereinant prie jutiklinių ekranų, tais pačiais metais buvo patobulinta anksčiau centrinių ne jutiklinių ekranų valdymui naudota svirtelė, kurioje buvo įrengta daugiakryptė ašis, palengvinanti navigaciją „R-Link“ multimedijos sąsajoje.
Ši naujovė buvo siūloma „Scenic“ ir „Megane“ modelių gamoje, o ketvirtosios kartos „Espace“ modelyje buvo sukurta atrama rankoms, kad būtų lengviau naudotis valdikliu, taigi ir ekranu.
Tiesa, pats jutiklinių ekranų kūrimo procesas irgi kiek užtruko. Nors, kaip jau minėta, jie pradėti vystyti 2007-aisiais, tik po penkerių metų, 2012-aisiais, buvo pagaminti pirmieji modeliai „Clio“ ir ZOE, kuriuose inžinieriai kartu su interjero dizaineriais prietaisų skydelio centre integravo jutiklinius multimedijos ekranus.
Iš pradžių šis ekranas buvo nedidelis, jame buvo siūlomos pagrindinės funkcijos, pavyzdžiui, navigacija ir garso nustatymai.
Didesni, jautresni, sudėtingesni
Bėgant metams, „Renault“ toliau tobulino jutiklinių ekranų naudojimą savo modelių interjeruose, darydama juos didesnius, jautresnius ir sudėtingesnius.
„Perėjimas nuo valdiklių prie jutiklinio ekrano greitai tapo būtinybe, kad naudotojai galėtų grįžti prie įpročių, kuriuos jau buvo įgiję naudodamiesi telefonais ar planšetiniais kompiuteriais“, – tikina „Renault“ komunikacijos koordinatorius Baltijos šalyse Mindaugas Plukys.
Kaip ir išmanieji telefonai, metams bėgant jutikliniai ekranai automobiliuose tapo vis jautresni. Ekosistema, valdanti ekranus, taip pat pažengė į priekį – atsirado pažangios funkcijos, pavyzdžiui, išmaniųjų telefonų ryšys, valdymas balsu ir suderinamumas su virtualiaisiais asistentais. Taip pat padaugėjo įterptųjų taikomųjų programų, kad būtų galima praturtinti ir vis labiau individualizuoti naudotojų patirtį.
Revoliucinis sprendimas
2014 m. įvyko esminis lūžis, prieštaraujantis to meto automobilių standartams: penktosios kartos „Renault Espace“ įrengtas vertikalus, o ne horizontalus 8,7 colio jutiklinis ekranas, vėlgi siekiant pasiūlyti vairuotojams patirtį, panašią į naudojimąsi išmaniuoju telefonu. Šiame ekrane dėl jungiamumo galima naudotis orų prognozėmis, realaus laiko eismo informacija ir vietos paieška.
S.Maiore‘as prisimena pirmuosius bandymus: „2010 m. prie prietaisų skydelio priklijavome „iPad“, kad pamatytume, ką gali vertikalus ekranas. Buvome pirmieji, pristatę tokio formato ir tokios orientacijos ekranus.“
Toks vertikalus multimedijos jutiklinio ekrano išdėstymas sparčiai paplito visame „Renault“ asortimente: jis įrengtas „Megane“ (2016 m.), „Koleos“ (2017 m.), „Clio“ (2019 m.) ir „Captur“ (2019 m.) modeliuose.
Žinoma, tuo pat metu dizaineriai jau galvojo apie kitą žingsnį, suprasdami, kad toks proveržis nebus ilgalaikis. Dvi neišvengiamos to meto tendencijos buvo antrojo, į vairuotoją nukreipto ekrano atsiradimas ant prietaisų skydelio, ir geresnės bei saugesnės ergonomikos poreikis.
Tai paskatino sukurti naujos formos ekraną, kuriame integruotas ir prietaisų skydelio ekranas, ir multimedijos ekranas. Taip gimė apverstos „L“ raidės formos „viskas viename“ dvigubas ekranas, išbandytas tokiuose koncepciniuose automobiliuose kaip „TreZor“ (2016 m.), „Symbioz“ (2017 m.) ir „Morphoz“ (2019 m.).
2022 m. jis pirmą kartą buvo integruotas į serijinį modelį, šiuo atveju, – „Megane E-Tech Electric“. Jo pavadinimas – „OpenR“.
Viskas savo vietose
„OpenR“ jutiklinį ekraną sudaro 12 colių vertikalusis ir 12,3 colių horizontalusis skydeliai, kurių bendras paviršiaus plotas yra 774 cm2. Funkcionalumas, estetika ir elegancija buvo trys pagrindiniai žodžiai, kuriant „OpenR“ ekrano dizainą.
„Kurdama „OpenR“ ekraną „Renault“ norėjo viską į vieną sistemą viename objekte. Su specialiu vairavimo ekranu ir specialiu multimedijos ekranu“, – aiškina M.Plukys ir priduria, kad su minėtu sprendimu atsirado tikra skaitmeninės sistemos ir ekrano konfigūracijos simbiozė, kurioje viskas yra savo vietose.
Beje, šios filosofijos vaisius – minėtam ekranui sukurta operacinė sistema „OpenR Link“. Su jos pagalba supaprastinus meniu ir naršymą ekrane, sumažėjo operacijų skaičius, todėl vairuotojai gali iš karto pasiekti svarbiausias funkcijas. Tokia automobilių ergonomikos pažanga išlaisvino naudotoją nuo nereikalingų suvaržymų bei leido dar labiau sutelkti dėmesį į kelią.
Jutiklinių ekranų ateitis
Tiesa, kiekvienas automobilis turi individualų interjero dizainą ir ne visada vienas ekranų išdėstymo sprendimas vistiks visoms transporto priemonėms. Štai naujausiame „Renault 5 E-Tech electric“ 10,1 colio integruotas ekranas ir 10 colių multimedijos ekranas išdėstyti horizontaliai, kad derėtų su interjero dizainu, kuriame prietaisų skydelis yra visiškai horizontalus.
Beje, pasakymas, kad „visko turi būti po tris“, įgauna naują prasmę sužinojus, jog neseniai Pietų Korėjos rinkoje pristatytame „Renault Grand Koleos“ modelyje įrengtas naujas trijų dalių panoraminis ekranas. Šis jutiklinis ekranas yra horizontalus, tačiau tęsiasi net iki keleivio pusės.
„Ekranas gali blaškyti dėmesį, todėl labai svarbi yra vieta, kur jis įrengtas. Dėl šios priežasties naujos kartos ekranuose pirmenybė teikiama saugumui, kad būtų kuo mažiau nepatogumų periferinėje srityje“, – aiškina M.Plukys.
Jis atskleidžia, kad ateityje pagrindinis iššūkis bus būtent jutiklinio ekrano vieta, kadangi reikia nuolat optimaliai ir saugiai pritaikyti formą, skaitmeninę evoliuciją ir naudotojo patirtį.