Automobilių priežiūros priemonių ekspertas ir kompanijos Lietuvoje GEON atstovas Juras Aleksiejevas papasakojo, ką verta atlikti prieš šaltąjį sezoną ir kokias priemones naudoti, norint sumažinti neigiamą aplinkos poveikį automobiliui.
– Kaip reikia paruošti automobilį žiemai, kad kiltų mažiau bėdų ir kad jis tarnautų ilgiau?
– Jau dabar reikia pradėti rūpintis automobiliu ir ruošti jį žiemai. Reikėtų nuo jo nuplauti purvus, pašalinti dervas ir kitas prilipusias apnašas bei pasirūpinti apsauginėmis priemonėmis, pavyzdžiui, vašku arba kvarco danga, kuri apsaugos žiemą automobilio kėbulą nuo nemalonumų. Arba gali būti trumpesnio poveikio priemonės, kurios suteikia apsaugą tik 2–3 mėn.
– Ką ten barsto ant kelių, kad taip stipriai veikia automobilį?
– Barsto druskas, kurios sukelia metalo koroziją. Dažai, kuriais padažytas automobilis ir lako sluoksnis, yra porėti. Jei poros nepadengtos apsauginiu sluoksniu, patenka vanduo kartu su druskos dalelėmis, kurios skatina geležies rūdijimą. Dažų sluoksnis tampa nepažeistas, o „iškeltas“.
– Ar verta investuoti į rimtesnius apipurškimus, norint apsaugoti automobilio kėbulą? Ar verta automobilį atiduoti į specialistų rankas?
– Specialistas, kuris užsiima konkrečiu darbu, tą darbą atliks kokybiškiau, geriau ir greičiau. Ar apsimoka? Viskas priklauso nuo automobilio ir savininko. Savininkas, kuris automobiliu važinėja mažai – metus ar du ir vėliau jį keičia, – jam tai nėra aktualu. Tačiau tas, kuris turi mylimą automobilį ir nori jį išlaikyti kuo ilgiau, tai tikrai apsimoka. Ypač, jei savininkas nenori tuo užsiimti ar neturi sąlygų.
– Jei žadame automobiliu važiuoti trejus metus, greičiausiai jis ir nesurūdys per tą laiką?
– Šioje vietoje norėčiau išskirti du dalykus. Vienas dalykas yra antikorozinė kėbulo danga, kuri purškiama į ertmes ir tokiu būdu apsaugoma automobilio apačia.
Kitas dalykas yra dažytų paviršių apsauga, tai, manau, kad kiekvienas vairuotojas, kuris netingi, gali tai padaryti.
– Vieni vairuotojai bando poliruoti automobilį patys, o kiti sako, kad atiduos atlikti darbą specialistams, nes bijo ką nors sugadinti. Ar yra rizika, kad gali kažką padaryti neteisingai ir sugadinti?
– Jei kalbėsime apie poliravimo produktus, kuriuos galima įsigyti degalinėse, prekybos centruose, galima neabejoti, kad nieko savo automobiliui nepadarysime. Savo automobilį galime sugadinti, jei naudosime profesionalius polirolius su profesionaliomis poliravimo mašinėlėmis ir nemokėsime jomis naudotis.
Japoniški ir prancūziški automobiliai turi labai ploną dažų sluoksnį, tai reikia itin atsargiai elgtis su poliravimo mašinėlėmis. Čia kalbu apie tas poliravimo mašinėles, kurios turi didelius sūkius ir yra galingos.
– Įmonės ar specialistai, kurios specializuojasi į poliravimą, padarys viską profesionaliai, bet visa tai mums kainuos nemažai. Kiek kainuoja automobilio atnaujinimas?
– Yra keli aspektai: įmonės, kurios atlieka savo darbą kokybiškai, bei pavieniai žmonės, kurie siūlo savo paslaugas. Gali būti įvairių rezultatų ir kainų. Žmogus, kuris neturi savo įmonės arba dirba pas save garaže, nebūtinai padarys blogai, tačiau rizika, kad ką nors sugadins, yra didesnė. Renkantis profesionalią paslaugą, siūlyčiau susipažinti su to meistro ar įmonės istorija bei pažiūrėti jų padarytų darbų nuotraukas socialiniuose tinkluose.
Bet kam nesiūlyčiau patikėti mašinos, nes poliravimas yra procesas, kurio metu pašalinami nesklandumai ir nelygumai. Kai nelygumus šalina, nuima tam tikrą sluoksnį. Tas sluoksnis yra mikroninis, tačiau automobilio lako ir dažų sluoksnis yra ribotas. Todėl kiekvienas poliravimas, kuris atliktas nekokybiškai, plonina lako sluoksnį. Dėl to reikėtų viską rinktis atsakingai.
– Kurių automobilių dažų sluoksnis yra storiausias? Ar gerai, kad dažų sluoksnis būna storesnis?
– Vokiškų automobilių. Nei gerai, nei blogai. Tų automobilių, kurių dažų sluoksnis plonesnis, jos labiau pažeidžiamos neigiamų išorės veiksnių ir jiems reikia daugiau skirti dėmesio apsaugai. Minimali jų apsauga, kuri užima mažiausiai laiko ir pastangų, tai vaškavimas plovykloje.
– Daugybė plovyklų savo reklamose reklamuoja, kad padengs automobilį chemija ir jis nuo visko bus apsaugotas. Ar tai yra tikra?
– Jei ta įmonė patikima, tai tikra.
– Vaškavimas, kurį galima atlikti tunelinėje – ar geras sprendimas?
– Vaškavimas yra geras sprendimas, bet jis trumpalaikis. Bet tai yra geriau nei nieko.
– Ar darant viską pačiam, gali padaryti geriau nei plovykloje?
– Rankomis darant, apsauga ir rezultatas yra geresnis nei automatinėje plovykloje. Per 5-7 min. automatinė plovykla didelių stebuklų negali padaryti.
– Koks produktas automobilio vartotojui yra priimtinas?
– Tradicinės priemonės yra šampūnas su vašku ir klasikinis vaškas, taip pat sintetiniai vaškai, kurie suteikia ilgesnę apsaugą. Kvarcinės apsauginės dangos gali suteikti trumpalaikę apsaugą ir jas lengva žmonėms naudoti. Taip pat yra kvarcinės dangos, kurios turi ilgesnę apsaugos priemonę, bet jos reikalauja daugiau darbo ir pastangų.
– Ką prieš ateinant šaltam periodui dar patartumėte vairuotojams iš cheminės pusės?
– Norint automobiliu važiuoti – reikia į jį patekti. Dabar dauguma automobilių turi nuotolinius valdymo pultelius, kur nebereikia rakto. Tačiau būna, kad žiemą išsikrauna akumuliatorius ir reikia atrakinti duris rakteliu. Jei toks atvejis atsitiktų, būtų gerai, kad tos spynelės būtų švarios ir suteptos. Rekomenduočiau pasitikrinti tas spyneles jau dabar.
Taip pat laiku reikėtų pakeisti langų plovimo skystį. Vasaros ir žiemos skysčiai turi skirtingą paskirtį ir jie negali pakeisti vienas kito. Vasarą pagrindinė skysčio funkcija nuplauti kelio purvą ir mašalus, o žiemą nuplauti kelio purvą, druskas ir neužšalti.
– Į ką reikėtų atkreipti dėmesį, kad skystis nuplautų dervas ir druskas?
– Dervų nuplovimas turi būti nuvalymas. Reikalingos specialios priemonės, kurios tirpdo dervas.
– Ar per dažnas plovimas nepakenks automobiliui?
– Plovimas žiemą nepakenks automobiliui. Norėčiau patarti, kad jeigu renkatės automatinę plovyklą, rinkitės programą be dugno plovimo, nes ten dugno plovimui naudojamas vanduo, kur plovykla jau vieną kartą naudojo, o ten yra didelis kiekis ištirpusių druskų.