Nuo sausio pirmos dienos šioje šalyje įsigaliojo tokioms prekėms įvestas specialus mokestis, jas žymiai pabranginęs. Vietos žiniasklaida neslepia, jog „Coca-Colą“ bei kitokius saldžius gėrimus mėgstantys tautiečiai pastarosiomis dienomis parduotuvėse išgyvena savotišką šoką.
Gyventojai žinojo, kad saldūs gėrimai pabrangs, bet nesitikėjo, kad jų kaina pakils beveik per pusę. Pavyzdžiui, 1,75 litro butelis „Coca-Colos“ anksčiau kainavo 4,35, o dabar už jį tenka mokėti 6,29 zloto.
Atitinkamai pabrango ir kiti gazuoti bei negazuoti gėrimai, prisodrinti cukrumi ar saldikliais. Be to, kainų padidėjimą lėmė ir nuo šiol imamas papildomas mokestis už į gėrimą dedamus energetikus – kofeiną, tauriną, guaraną.
Tuo pačiu pabrango ir alkoholis, pilstomas ne į didesnius, kaip 0,3 litro butelius. Iki tol „Biedronkoje“ populiarus 0,2 litro buteliukas degtinės „Zubrowka“ kainuodavo 9,85, o dabar 12,99 zloto.
Maži alkoholio buteliukai jau daugiau kaip šimtmetį Lenkijoje populiariai yra vadinami „malpka“, kas lietuviškai reiškia „beždionėlė“. Vietos kalbininkų teigimu, toks pavadinimas yra siejamas su tuomi, jog stipraus alkoholio atsigėrę žmonės praranda protą ir ima kvailioti arba beždionauti.
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kaltina, jog būtent „malpkos“ yra kaltos dėl didėjančio moterų alkoholizmo bei svaiginimosi darbe. Mat mažus buteliukus moterims yra lengva paslėpti rankinuke, o ryte ar per pietus iš jų darbe geriančius asmenis yra sunkiau demaskuoti darbdaviams.
Pastaruoju metu „malpkų“ dalis bendruose alkoholio paradavimuose siekė net trečdalį. Vyriausybė tikisi iš papildomo „malpkų“ apmokestinimo per metus surinkti pusę milijardo zlotų.
Pusė šios sumos pateks į tos savivaldybės, kurios ribose buvo parduotas alkoholis, biudžetą, o kita pusė atiteks SAM. Iš cukraus mokesčio valstybė tikisi uždirbti 2,5 mlrd. zlotų, iš kurių 98 procentai atiteks SAM, o du procentai Finansų ministerijai.
Tokio kiekio suplanuotų įplaukų šalies biudžetas tačiau gali nesurinkti, mat gamintojai ėmė gudrauti, jog nemokėtų didesnių mokesčių.
Prekybos tinklas „Dino“ ėmė prekiauti „Hoop Cola“ vieno litro talpos sirupu, ant kurio yra prierašas, jog sirupą atskiedus tokiu pat kiekiu vandens gaunasi du litrai originalaus gėrimo.
„Biedronka“ tinklas savo gaminamą „Cola Original“ nuo sausio pirmos dienos ėmė pilstyti nebe į dviejų, bet pusantro litro butelius. Taip gudriai tikimasi pirkėjus apgauti, jog gėrimas pabrango nežymiai.
Prekybos tinklas „Zabka“ nuo sausio pirmos dienos degtinę „Staromiejska“ ėmė pardavinėti nebe 0,3, bet 0,35 litro buteliuose, o jiems nebus taikomas didesnis mokestis. Verslo žiniasklaida skelbia, jog 0,35 litro talpos buteliuose alkoholį ketina į rinką netrukus išleisti dauguma gamintojų.
Be to, gamintojai tvirtina, jog naują įstatymą galima taikyti tik 2001 metais pagamintam akoholiui, tad gruodyje prigamino didžiulį kiekį „malpkų“, kurios bus pardavinėjamos sena pigesne kaina.