Tortų, pyragų, plokštainių kainas įsidėmėti nėra paprasta, nes retai kada pirkėjai parduotuvių konditerijos skyriuose prašo atpjauti to paties gardėsio.
Tačiau atkakliausi smaguriai prisimena, kad iki pandemijos ir tortai, ir saldieji plokštainiai ar pyragai kainavo pigiau.
Pavyzdžiui, vieno iš prekybos tinklų parduotuvėse pastaruoju metu tortų kilogramo kaina sukasi apie 10–12 eurų, o jogurtinių, vaisinių ir kitokių plokštainių kilogramas kainuoja apie 9 eurus.
Iki pandemijos kainos buvo 2–3 eurais mažesnės. Kas jas paaugino?
Duoną kepą patys
Varškinis „Kuršėnų vyniotinis“, „Medaus“ pyragas, kanelės, tortas su maskarponės sūriu, „Napoleono“ tortas, plokštainis su jogurtiniu kremu, tortas „Juodoji rožė“ – tai perkamiausi „Maximos“ konditerininkų gaminiai, kurių kainos, tinklo atstovų teigimu, pastaruosius metus nesikeitė.
Tačiau pakito žmonių gyvenimo būdas, o kartu ir poreikiai.
Pasak „Maximos“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorės Ernestos Dapkienės, per pirmąjį karantiną greitai teko pajusti, kad žmonės įprato daugiau gaminti patys.
Todėl gana smarkiai sumažėjo kulinarijos ir konditerijos gaminių paklausa.
„Pernai pirmosiomis karantino savaitėmis pastebėjome išaugusį kepti namuose skirtų maisto produktų – miltų, mielių bei kitų tešlos kildinimo priemonių – pardavimą. Ši tendencija išliko iki šiol.
Užtat mažiau buvo parduodama duonos, batonų, spurgų, keksiukų, bandelių.
Pirkėjų įpročiai pasikeitė, nes žmonės parduotuvėse ėmė lankytis rečiau ir net duoną ar bandeles pradėjo kepti patys“, – sakė E.Dapkienė.
Šių metų vasario ir kovo mėnesį tortų, pyragaičių, plokštainių, saldžiųjų vyniotinių ir kitų desertų paklausa buvo maždaug dešimtadaliu mažesnė, palyginti su atitinkamu 2020 metų laikotarpiu.
„Žmonės ir dabar dar turi riboti kontaktus: asmeninės šventės vyksta mažesniame šeimos rate, o šakočiai, tortai arba saldieji vyniotiniai dažniausiai yra proginiai pirkiniai“, – užsiminė E.Dapkienė.
Auga pasiūla veganams
„Pirkėjai ieško naujų gaminių, mėgsta eksperimentuoti, dėl to stengiamės kiekvienam sezonui pasiūlyti vis naujų gaminių, kurie pagaminti iš aukščiausios kokybės žaliavų – kaip naminiai.
Stengsimės išlaikyti esamą kainų lygį, kad pirkėjai ir įtemptu metu galėtų pasimėgauti aukštos kokybės konditerijos gaminiais už prieinamą kainą“, – teigė „Iki“ prekybos tinklo atstovė Vaida Budrienė.
Pasak jos, prekybininkai atkreipė dėmesį į tai, kad pirkėjai vis labiau rūpinasi savo sveikata. Atsižvelgiant į tai buvo išleista speciali konditerijos gaminių linija „Sveiki“.
„Tai gaminiai žmonėms, kurie netoleruoja vieno ar kito produkto, taip pat tiems, kurie laikosi tam tikrų mitybos principų, pavyzdžiui, veganinės.
Pastarųjų gaminių pardavimas didėja.
Didiname ir tokių konditerijos gaminių tiekimą, kad pirkėjai parduotuvėse rastų gaminių be pridėtinio cukraus, laktozės, kvietinių miltų ir tinkančių veganams“, – aiškino V.Budrienė.
Nori mažesnių tortų
Anot „Rimi“ atstovų, konditerijos gaminių poreikis ir tendencijos sparčiai kinta, todėl per metus nuo pernykščio iki šiųmečio kovo jų asortimentą papildė daugiau nei 50 naujų gaminių.
Dėl išaugusių kai kurių žaliavų kainų ir darbo sąnaudų maždaug 10 proc. pabrango vos trijų pavadinimų „Rimi“ konditerininkų gaminiai.
Tačiau pastebėta, kad, pirkdami kepyklos gaminius, klientai vis dažniau renkasi mažesnius tortus, pyragus, pyragaičius.
Pavyzdžiui, vienas perkamiausių plikytos tešlos ir apelsinų pyragas sveria vos 300 gramų.
Atėjo naujas sezonas
„Pavasarį pasikeičia tortų asortimentas – sunkius maistingus tortus ima keisti jogurtiniai, vaisiniai, su maskarponės sūriu, pagardinti uogomis“, – sakė „Norfos“ parduotuvių tinklui gardėsius tiekiančios bendrovės „Rivona“ vadybininkė konditerijai Irina Černiajava.
Pasak jos, pastaruoju metu padidėjo kepinių, pagamintų iš natūralių produktų – sviesto, grietinėlės, tikro sūrio, tikro šokolado – poreikis.
Apskritai pirkėjai jau išpruso – atkreipia dėmesį į sudėtį ir renkasi gerus, maistingus, nors ir brangesnius produktus, tačiau neignoruoja ir klasikos.
„Ne tiktai sezoniškumas lemia prekių kaitą lentynose – įtakos turi ir mados tendencijos.
Vis dažniau tortų šonai paliekami atviri, kad pirkėjai matytų, iš ko jie iškepti ir kuo pertepti. Taigi puošyboje įsivyrauja minimalizmas.
Mūsų konditerininkai stebi pasaulines tendencijas ir į jas atsižvelgia kepdami pyragus ir tortus. Pavyzdžiui, dabar populiarūs egzotiniai vaisiai pasifloros, tad atsiranda ir produktų su jomis“, – aiškino I.Černiajava.
Pradėjo didėti cukraus eksportas
Pasak bendrovės „Nordic Sugar Kėdainiai“ direktorės Eglės Adomavičienės, cukraus paklausai daugiausia įtakos padarė pirmasis karantinas.
„Tai buvo momentinis šuolis, kai pernai kovą paskelbus pirmąjį karantiną žmonės atsargoms pirko įvairių negendančių maisto produktų. Po to cukraus pardavimas smuko. Vėliau viskas grįžo į įprastą ritmą – pernai rudenį kilusi antroji karantino banga siūbavimų nebesukėlė“, – sakė E.Adomavičienė.
Tačiau buvo priežasčių, kurios smarkiai kilstelėjo pasaulines cukraus kainas, – tapo patrauklus eksportas iš ES į trečiąsias šalis, dėl to šiek tiek sumažėjo gamintojų konkurencija pačioje Europoje.
Įtakos kainoms šiek tiek turėjo ir cukrinių runkelių derlius. Lietuvoje pernai jis buvo geras, tačiau kitose Europos šalyse – prastas.
„Taigi cukraus rinka didelė, o kainos yra atspindys to, kas vyksta kaimyninėse šalyse“, – sakė E.Adomavičienė.