„Turime padėti, turime draugiškai paremti, bet seseriškai ir
broliškai pareikalauti atsakomybės, ir šitą Lietuva daro“, –
per vizitą Italijoje sakė prezidentė.
„Euro zona yra tokių valstybių sąjunga, kuri, kai yra bėda,
vienai kitai padeda. Jeigu bus Lietuvai bėda, visos šalys padės,
bet ta pagalba negali ateiti tiesiog šiaip sau. Kiekviena šalis,
kuri kreipiasi pagalbos, turi suprasti, kad ši pagalba bus teikiama
visų kitų šalių sąskaita, todėl pati šalis turi atlikti labai
labai daug, padaryti reikšmingas reformas“, – teigė
D.Grybauskaitė.
D.Grybauskaitės komentarus žurnalistams perdavė prezidentės
spaudos tarnyba. Paramą Graikijai trečiadienį aptars Seimo komitetai,
ketvirtadienį šį klausimą numato svarstyti Vyriausybė.
Euro zonos šalių vadovai pirmadienį sutarė, kad pradės
derybas su Graikija dėl naujos finansinės paramos, jei ši
įgyvendins mokesčių ir pensijų reformas. Graikijos parlamentas jas
svarstys vėliau trečiadienį. Į Europos stabilumo mechanizmo fondą Lietuva vasarį pervedė
65,44 mln. eurų, o iš viso per penkerius metus į jį perves 327,2
mln. eurų.
Nemato reikalo kviesti Seimą
Nauja euro zonos parama Graikijai
Lietuvai tiesioginės įtakos trumpuoju laikotarpiu neturės, bet
ilgalaikė rizika egzistuoja, jei Graikija nepajėgtų grąžinti
paskolų, teigia analitikai.
Politikų pasisakymuose ekspertai sako pasigendantys visapusiško
požiūrio, nes pareiškimai apie Graikija dažnai tėra patogi tema
pasipiktinimui skatinti ir savo matomumui didinti, nutylint svarbius
argumentus abiejose pusėse.
Euro zonos šalys per artimiausius trejus metus Graikijai svarsto
skirti nuo 40 iki 50 mlrd. eurų paskolos iš Europos stabilumo
mechanizmo mainais už pensijų ir mokesčių sistemos reformas.
Įsivedusi eurą, Lietuva per penkerius metus į fondą
įsipareigojo pervesti 327 mln. eurų, ir nauja parama Graikijai
tiesiogiai šių Lietuvos įnašų nepaveiktų. Prie ankstesnių
dviejų paskolų Graikijai Lietuva neprisidėjo, nes nebuvo euro zonos
narė.
Prieš klausimo svarstymą Seimo Europos reikalų komitete jo
pirmininkas Gediminas Kirkilas pareiškė „norintis visus
nuraminti“, kad Lietuva nenukentės.
„Mūsų indėlis į ES stabilumo fondą yra kasmet po 64 mln.
eurų ir čia yra neliečiama, ar būtų Graikijoje įvykiai, ar jų
nebūtų. Tai yra stabilumo fondas ir tie pinigai guli. Tikrai jokių
pinigų Lietuva nemokės, bet naudojantis stabilumo fondu, bus
įvairių finansinių mechanizmų dėka pritraukiamas lėšos, kurios
ir būtų skolinamos Graikijai“, – trečiadienį LRT radijui sakė
G.Kirkilas.
Po konsultacijų su Seimo komitetais sprendimą dėl paramos
Graikijai priims Vyriausybė. Maždaug pusėje euro zonos šalių dėl
to apsispręsti palikta parlamentams.
G.Kirkilas sakė nematantis „jokio poreikio“ kviesti Seimą
dėl Graikijos, nes „nesvarstome jokių papildomų pinigų iš
šalies biudžeto ar ko nors panašaus“.
Ekspertai teigia, jog pagrindo nerimauti dėl praradimų ilguoju
laikotarpiu yra, nes Atėnai gali negrąžinti paskolų. Euro zonoje
taip pat vis atvirau svarstoma apie Graikijos paskolų
restruktūrizavimą – terminų atidėjimą ir palūkanų įšaldymą.
Siūlymai sumažinti nominalią skolą šiai dienai išlieka tabu.
„Kas būtų, jei Graikija galiausiai nepajėgtų grąžinti
paskolų? Tada praradimai pasiskirstytų proporcingai kiekvienos
Europos stabilumo mechanizmo narės įnašams. Iš vykstančių
diskusijų matome, kad tokia tikimybė yra didelė, kadangi šios
šalies politikais nepasitikima“, - Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų
instituto direktorius Ramūnas Vilpišauskas.
Profesoriaus teigimu, diskusijose dažnai nutylima, jog
neskolinant Graikijai tos pačios lėšos galėtų atnešti didesnę
grąžą Graikijai ir kitoms euro zonos šalims. Kita vertus, pasak
jo, būtina įvertinti ir žalą, kurią sukeltų Graikijos
pasitraukimas iš euro zonos, jai negavus paskolos.
„Šiuo metu sudėtinga įvertinti, kokie alternatyvūs
scenarijai būtų naudingesnis Lietuvos mokesčių mokėtojams – ar
naujos paramos nesuteikimas ir dėl to potencialus Graikijos
pasitraukimas iš euro zonos, ar naujos paramos skyrimas su didele
rizika, kad matysime tą patį sunkų kapanojimąsi Graikijoje ir
menką reformą pažangą, kad galiausiai gali lemti grįžimą prie
to paties skolų nurašymo ar negrąžinimo klausimo“, – sakė
R.Vilpišauskas.
Nereikia keršto emocijų
Finansų analitikas Rimantas Rudzkis teigia, kad nors rizikos dėl
Graikijos egzistuoja, „praradimai yra neišvengiami abiem
atvejais“, todėl būtina vengti „keršto emocijų“.
„Nereikia galvoti, kad jei neskirsime pagalbos, Europai
nekainuos. Vis tiek kainuos. Šią minutę Graikija yra labai stipriai
įsiskolinusi Europos institucijoms. Jeigu leisime jai bankrutuoti,
vis vien prarasime pinigus, nepriklausomai nuo to, ar skirsime
pagalbą, ar ne“, – sakė jis.
„Reikėtų labai racionaliai iš šaltai skaičiuoti, koks
variantas Europai yra mažiau skausmingas, o ne vadovautis tokiom
tikrai keršto emocijomis, nes jie ilgai apgaudinėjo, o dabar juos
nubausime. Jie yra jau baudžiami, keletą metų situacija blogėja ir
net išeities normalios nesimato“, – teigė R.Rudzkis.
Anot R.Vilpišausko, ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje kitų euro
zonos šalių finansinės paramos klausimai tampa ne tiek
pagrįstomis diskusijomis apie tai, kaip panaudojamos kiekvienos
šalies mokesčių mokėtojų lėšos, bet veikiau „patogia tema
politikams skatinti žmonių pasipiktinimą fragmentiškais situacijos
vertinimais ir išnaudoti tai savo matomumui didinti“.
„Šiuo atveju žmonės tiesiog lygina savo šalies ir Graikijos
reformas, taip pat atlyginimų ar pensijų skirtumus. Tiesa, svarbu
tai, kad žmonės ne tik linkę kritiškai vertinti
Graikijos politinio elito elgesį, blogos praktikos, susijusios su
klientelizmu ir naudojimusi privilegijomis, pavyzdžius, bet
ir taiko juos visai Graikijos visuomenei. Tai nėra visiškai
teisinga, bet Graikijos politinis elitas neabejotinai atsakingas už
tokią prastą šalies reputaciją kitose ES ir euro zonos
valstybėse“, – sakė jis.
Graikijos parlamentas trečiadienį turėtų apsispręsti dėl
reformų, kurias reikalauja vykdyti euro zonos skolintojai mainais į
naują finansinės pagalbos paketą. Šis žingsnis gali tapti iki
šiol didžiausiu politiniu išbandymu kairiųjų premjerui Aleksiui
Ciprui.
Seimo pirmininkė – prieš
Seimo pirmininkė Loreta
Graužinienė trečiadienį pareiškė, kad Lietuvos žmonės
„neturi dengti graikų skolų“, ir išsakė abejonių, ar
Graikijos parlamentas patvirtins reformas, kurias premjeras Alexis
Tsipras pažadėjo mainais į finansinę paramą.
Politikės nuomone, graikai „gyvena labai neblogai, bet ne taip
daug laiko skiria darbui, kaip Lietuvos žmonės“. Pasak jos,
lietuviai, kurių pensijos mažesnės, neturi „subsidijuoti“
graikų.
„Čia yra Graikijos problema, graikai skolinosi ir turėjo
galvoti, kai skolinosi. Žvelgiant iš Lietuvos pozicijų, esu
įsitikinusi, kad mūsų žmonės neturi dengti graikų skolų“, –
interviu Žinių radijui sakė L.Graužinienė.
Darbo partijai atstovaujanti parlamento vadovė sakė „labai
abejojanti“, ar Graikijos parlamentas patvirtins reikalaujamas
reformas. Pasak L.Graužininės, jei planas visgi bus priimtas
opozicijos balsais, „gali iškilti klausimas dėl vyriausybės
likimo ir vėl viskas grįš į pradinį tašką“.
Euro zonos šalių vadovai pirmadienį sutarė su Graikija, kad
ši įgyvendins mokesčių ir pensijų reformas mainais už naują
finansinę paramą. Euro zona Graikiją svarsto paremti 40-50 mlrd.
eurų. Europos šalys taip pat užsimena apie skolos
restruktūrizavimą, kuris gali apimti paskolų terminų atidėjimą
ir palūkanų įšaldymą, tačiau nesutinka sumažinti nominalios
skolos.
Paskola būtų skiriama iš Europos stabilumo mechanizmo. Vasarį
Lietuva į šį fondą pervedė 65,44 mln. eurų, o iš viso per
penkerius metus į jį perves 327,2 mln. eurų. Sprendimą dėl
paramos Graikijoje Lietuvoje priims Vyriausybė. Trečiadienį šiuos
siūlymus aptars parlamentiniai komitetai.
Ką reiškia parama Graikijai?
Netrukus pamatysime, kaip veikia vadinamasis Europos stabilumo mechanizmas. Graikija netrukus turėtų pasinaudoti šio fondo garantija ir pasiskolinti virš 80 mlrd. eurų. Viena šio fondo dalininkių yra ir Lietuva. Pasak ekonomistų, tai nereiškia, kad skurdžiau gyvenanti šalis skolina turtingesniajai. Europos stabilumo mechanizmas – tai galimybė kiekvienai euro zonos šaliai prireikus pasiskolinti itin pigiai ir nebūtinai vykdant drastiškas reformas.
Graikijoje šiuo metu sutrikimas ne tik prie bankomatų, bet laukiama ir kas apskritai bus su šalimi. Gelbėti jos imasi ne tik Tarptautinis valiutos fondas, Europos centrinis bankas. Vienu pagrindinių finansuotojų taps ir vos kelerius metus veikiantis Europos stabilumo mechanizmas. Šis fondas – tarpvyriausybinė organizacija, kuri gali sutelkti finansinių išteklių euro zonos valstybėms, susiduriančioms su finansavimo problemomis.
Fondo dalininke, prisijungusi prie euro zonos, vasarį tapo ir Lietuva. Per penkerius metus Lietuva į fondą turi įnešti beveik 330 mln. eurų. Pirmoji įmoka, daugiau nei 65 mln. eurų, jau įmokėta.
„Fondo lėšos nėra duodamos ir atiduodamos kažkuriai valstybei, o skolinamos už palūkanas. Graikijos trečiasis gelbėjimo paketas svarbus tuo, kad pirmą kartą būtų skolinamos lėšos iš ESM, t.y iš to fondo, į kurį lėšas yra įnešusi Lietuva. Graikijai kažkada ateityje gavus tas lėšas ir negrąžinus dėl kažkokių priežasčių, netiesioginius nuostolius patirtų ir Lietuva“, – teigia „Swedbanko“ vyr. ekonomistas dr. Nerijus Mačiulis.
Jei Graikijos parlamentas pritars Europos šalių lyderių sutartam reformų paketui, vienas reikalavimų – šalyje turi būti sukurtas specialus nepriklausomas fondas, skirtas bankams pertvarkyti ir skoloms apmokėti. Fondą sudarys Graikijos valstybės turto privatizacijos lėšos. Jomis bus apmokama paskola, gauta iš Europos stabilumo mechanizmo fondo.
Europoje svarstoma, kad nereikėtų nepakankamai turtingų sąskaita finansuoti prasiskolinusios Graikijos, tačiau ekonomistas sako, kad bet kuriai šaliai gali prireiktų paramos.
„Dabar mums atrodo, kad tų pinigų nereikia, nesikreipiame į ESM, galime finansų rinkose pasiskolinti už labai žemas palūkanas, bet tai nereiškia, kad nereikės po 5 metų. Atsiminkime, kad Lietuva kitą dešimtmetį susidurs su daugybe iššūkių. Tiek demografiniai lūžiai bus labai gilūs ir skausmingi, tiek prarasime didelę dalį finansinės paramos iš struktūrinių fondų ir tikrai nereikėtų atmesti tos galimybės, kad turėsime daug sudėtingesnę finansinę padėtį valstybėje“, – tikina N.Mačiulis.
Šiuo metu Europos stabilumo mechanizmo fondą sudaro apie 80 mlrd. eurų kapitalas, tačiau euro zonos narės yra įsipareigojusios į fondą įnešti apie 700 mlrd. eurų. Didžiausia fondo finansuotoja yra Vokietija – beveik trečdalis fondo kapitalo, po penktadalį yra įnešusios Prancūzija ir Italija. Fondu yra pasinaudojusios dvi euro zonos narės. Ispanija pasiskolino per 40, o Kipras – beveik 6 mlrd. eurų.