„Jei nepavyks susitarti, streiką planuojame rugsėjo mėnesį. Būtent rinkimų išvakarėse. Kad vilniečiai pamatytų, kas dedasi“, - lrytas.lt sakė Viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profsąjungos pirmininkė Danuta Iljina.
Sostinės troleibusai bei autobusai rugsėjį nedirbs vieną dieną, planuoja profsąjungos. Tiksli streiko data dar nenumatyta.
Ji kritikuoja Vilniaus miesto savivaldybės vadovą Artūrą Zuoka už, jos nuomone, viešojo transporto parkui žalingus sprendimus. Bet ji nesako, kad streikas skirtas pakenkti į Seimą pretenduojančiai A. Zuoko įsteigtai partijai „Taip“.
„Nesakau, kad siekiama pakenkti A. Zuoko partijai. Nesinori niekam kenkti. Pagal mane, tegu Seime būna negrai, tegu prezidentas irgi būna nežinia kas, bet tvarka turi būti, visuomenė turi jausti rūpestį. Esame nesaugūs, niekur tiesos nerasi“, - skundėsi ji.
Profsąjungų skaičiavimu, savivaldybės įmonės skolos darbuotojams susikaupė per trejus metus. Tai – 2009, 2010 bei 2011 nepadidinti atlyginimai bei tais metais neišmokėtos priemokos už darbo rezultatus. Didinti atlyginimus bei mokėti priemokas įmonę įpareigojo kolektyvinė sutartis, teigia D. Iljina.
Be to, Vilniaus viešojo transporto darbuotojams pradėjo vėluoti algos, sako D. Iljina. Už birželio mėnesį jie gavo tik kiek daugiau kaip trečdalį atlyginimo.
„Šiandieną įmonė turėtų gauti daugiau pinigų algoms, bet kiek gaus, niekas nežino. Jau girdėjau iš direktoriaus lūpų, kad už birželį atlyginimai gali būti sumokėti per tris kartus. O mums mokesčius už butą mokėti reikia jau dabar, ir bankai už kreditą įmokų nelaukia. Tai, kas vyksta, yra akivaizdi nepagarba žmogui“, - sako D. Iljina.
Sostinės troleibusų ir autobusų parkus valdanti savivaldybės įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ lrytas.lt nekomentavo. Jos vadovai bei jų sekretorė nekėlė telefono ragelių. Rinkodaros ir viešųjų ryšių skyriaus vadovė Skirmantė Mačionė sakė, kad komentarus galėtų pateikti tik ketvirtadienį.
Šiuo metu profsąjungos su įmonės vadovybe derasi taikos komitete. Pasak D. Iljinos, susitarti šiame komitete turbūt nepavyks. Nes įmonės vadovybė nuolat sako, jog pinigų nėra.
„Mes tikrai nenorime streiko vien dėl streiko. Streikas atima labai daug sveikatos. Tai didelė atsakomybė. Po streiko 2000-aisiais teismai mus tampė pusantrų metų, kol mūsų sprendimus pripažino teisėtais. Bet kitos išeities nėra.
Jei mums padeda pinigus ant stalo, jei pasirašo raštišką sutarimą padengti skolas, kad ir dalimis, tai sutarti pavyks. Jei pasirašysime susitarimą ir jei jis bus vykdomas, tai, be abejo, niekas nestreikuos.
Įmonėje dirbu jau 19 metų. Pinigų niekada nebuvo. 2000-aisiais mėnesiais vėluodavo atlyginimai, vadovai sakė, pinigų nėra, girdėjosi tos pačios dainelės. Tada surengiau streiką, troleibusų parke buvo pasirašyta kolektyvinė sutartis, kuri buvo vykdoma iki pat 2008 metų. Ir atlyginimai buvo didinami, ir kitos sąlygos vykdomos.
Sunkmečio metu profsąjungos jau yra geranoriškai nusileidusios, tam tikram laikotarpiui sutikome dešimtadaliu sumažinti atlyginimus, buvo mažinama ir darbo norma vairuotojams. Bet kuo daugiau nusileidžiam, tuo daugiau mums lipa ant galvos“, - sakė D. Iljina.
Pirmos kategorijos troleibuso vairuotojas „į rankas“ uždirba apie 3 tūkst. litų per mėnesį.