Sulig kiekvienais metais sudominti prakutusią melomanišką ausį darosi vis sunkiau įgyvendinama užduotis. Išgirdus naujus albumus ima atrodyti, jog tai jau kažkur girdėjai, todėl naujoves palikdami nuošalyje sugrįžtame prie senųjų žanro klasikų. Bet postdžiazo kolektyvas „Post Koma“ – vienas ryškiausių šių dienų pavyzdžių, įrodančių, kad muzika galima skambėti kitaip! Skambėti taip, jog nurautų stogus net kritiškais bumbėjimais panosėje garsėjantiems snobams.
Avangardinės scenos žvaigždynas
„Post Koma“ šaknys siekia ne tokius gūdžius 2018–2019-uosius metus, kada vienas produktyviausių ir ryškiausių Švedijos džiazo scenos kontrabosininkų Petteris Eldhas nusprendė, jog tunto projektų, į kuriuos jis yra įsisukęs, jam per maža. Taip gimė P. Eldho vadovaujamas kvintetas „Koma Saxo“, į krūvą sujungęs vieną originaliausių ir techniškiausių šių dienų mušamųjų asų Christianą Lillingerį ir švediškai suomišką saksofonų trijulę – Otį Sandsjö, Joną Kullhammarą ir Mikko Innaneną.
P. Eldhas, C. Lillingeris, O. Sandsjö, J. Kullhammaras ir M. Innanenas – neabejotini Europos džiazo scenos sunkiasvoriai. Juos visus galima išvysti dirbant su ryškiausiomis žvaigždėmis, tokiomis kaip Django Bates, Christianas Falkas, Peteris Evansas, Kaja Draksler, Rolfas Kühnas, Marius Neset, Stefanas Pasborgas ir daugelių kitų.
Šio penketuko bendras albumų, prie kurių jie prikišo nagus, skaičius įžengtų net į trijų nulių zoną. Bet skaičiai ir vardai tėra viena, visai kas kita – asmeniniai šių muzikantų darbai, kurie už savo inovatyvumą ir kokybę nuolat susilaukia daugybės ovacijų.
Daugelis galvojo, jog šis kvintetas tebus dar viena super grupė, pilna žvaigždžių, bet apytuštė savo turiniu. 2019 m. pasirodęs debiutinis „Petter Eldh Presents Koma Saxo“ albumas šiuos nuogąstavimus tvirta ranka nustūmė į šalį. Milžinišką kūrybinį potencialą ir perspektyviausius Europos avangardinės scenos vardus po vienu stogu sutalpinęs kolektyvas pasiuntė labai stiprią žinią − muzikos visatoje užgimsta nauja žvaigždė.
Keičiantys džiazo peizažą
Senajame Testamente minimo Samsono jėgos šaltinis buvo jo plaukai, o muzikos kritikų apžvalgose aprašomo „Koma Saxo“ reiškinio − netradiciškas požiūris į žanrą ir nuostabus būgnininkas. Petteris, Christianas, Otis, Jonas ir Mikko semiasi įkvėpimo iš roko, elektroninės, akademinės ar improvizacinės muzikos šulinių.
Žinoma, tą daro daugelis šių dienų muzikantų, bet tik nedaugelis iš to sugeba išgauti aukščiausios kokybės eliksyrą sielai. P. Eldho vedama kariauna būtent tokį eliksyrą eksportuoja po visą pasaulį! O viena iš slaptųjų jo kokybę ir populiarumą lemiančių sudedamųjų dalių − kosmiški C. Lillingerio ritmai. Grojant šiam būgnininkui mintyse nuolat sukasi tik vienas klausimas – ar jis tikrai iš šios planetos?
2022 m. „Koma Saxo“ savo ir taip sunkiai pasiekiamą kokybės kartelę kilstelėjo dar aukščiau. Kolektyvas išleido stulbinantį albumą „Koma West“, užtvirtinusi jo pozicijas tarp geriausiųjų. „Koma West“ išlaikė unikalų kolektyvo grūvą, kuriam būdingas viską šluojantis pučiamųjų sekcijos tornadas, nežemiški ritmai ir beprotiškai dunksintis kontrabosas.
Bet lyg to būtų maža, prie „Koma West“ prisijungė unikalaus balso savininkė Sofia Jernberg, violončelininkė Lucy Railton, smuikininkė Maria Reich, pianistė Kit Downes ir akordeonistė bei Petterio mama Kiki Eldh. Išplėstinė „Koma Saxo“ versija suskambėjo dar stipriau!
Noras praplėsti kvinteto gretas po „Koma West“ albumo nedingo. 2023 m. pasirodžiusiame bene brandžiausiame kolektyvo albume „Post Koma“ vėl skambėjo nuostabus S. Jernberg, kurią džiazo ir improvizacinės muzikos fanai puikiai pažįsta iš tokių kolektyvų kaip „Fire! Orchestra“ ar „The End“, balsas. Pagreitį pagavęs „Koma Saxo“ traukinys neketina sustoti, tačiau po pernai pasirodžiusio albumo įgauna naują formą – tampa „Post Koma“.
Į „Vilnius Mama Jazz“ sceną P. Eldhas, C. Lillingeris, O. Sandsjö, J. Kullhammaras ir S. Jernberg lips turėdami aiškią misiją − pažadinti publiką iš komos, į kurią ši pateko po eilinio susidūrimo su tradiciniu džiazu. Būkite pasirengę prabusti ir drąsiai žengti į naują gyvenimo etapą!
Gegužės 25 d. 19 val. „Vilnius Mama Jazz“ koncerte LNDT Naujojoje salėje taip pat pasirodys „Rabih Abou-Khalil Group“ − tradicinė arabų muzika persipynusi su džiazo laisvumu ir klasikos elegancija.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė. Bilietus platina kakava.lt
Daugiau informacijos: www.vilniusmamajazz.lt