Žinoma, kad apie 20 proc. visų transporto priemonių avarijų įvyksta dėl nuovargio. O per pastaruosius 20 metų eismo įvykių, kuriuos sukėlė alkoholis, skaičius gerokai sumažėjo. Tačiau per tą patį laikotarpį padaryta labai jau nedidelė pažanga mažinant avarijų, kurias sukėlė nuovargis, skaičių.
Mokslininkai atliko tyrimą, siekdami išsiaiškinti, ar laikantis panašios strategijos, kaip alkoholio atveju, būtų įmanoma sumažinti su nuovargiu susijusių avarijų skaičių Australijos keliuose. Ar yra riba, nuo kurios vairuotoją galima būtų laikyti neblaiviu dėl nuovargio?
Šiuo tikslu tyrėjai įvertino mokslinius įrodymus, gautus atlikus laboratorinius ir lauko tyrimus, kuriuose buvo nagrinėjama, kiek reikia išmiegoti, kad vairuotojas galėtų saugiai vairuoti.
Apibendrinus 61 unikalaus tyrimo rezultatus, buvo nustatyta kad mažiau nei 4–5 valandos miego per paskutines 24 valandas yra susiję su maždaug dvigubai didesne transporto priemonės avarijos rizika. Tokia pati avarijos rizika pastebima, kai vairuotojų kraujyje yra 0,05 proc. alkoholio koncentracija.
Ir ne tik tai: vairuotojo rizika patirti avariją gerokai padidėja su kiekviena prieš tai naktį neišmiegota valanda. Kai kurie tyrimai netgi rodo, kad kai vairuotojas praėjusią naktį miegojo nuo 0 iki 4 valandų, avarijos tikimybė gali būti net 15 kartų didesnė.
Tyrėjų apžvalgoje teigiama, kad remiantis moksliniais įrodymais, galima būtų pagrįstai reikalauti, jog prieš sėsdami prie vairo vairuotojai išmiegotų tam tikrą valandų skaičių. Jei prilygintume rizikos laipsniui, kuris laikomas priimtinu apsvaigus nuo alkoholio, galima būtų svarstyti galimybę reikalauti, kad prieš vairuojant būtų miegama ne mažiau kaip 4–5 valandas.
Tačiau reikia atsižvelgti ne tik į mokslinius įrodymus. Dažniausiai apsisprendimą vartoti alkoholį daro patys žmonės, o miego atveju daugelis žmonių neturi galimybės sąmoningai nuspręsti daugiau miegoti: pavyzdžiui, naujagimio susilaukę tėvai, pamainomis dirbantys darbuotojai ir žmonės, turintys miego sutrikimų.
Šiuo metu nėra jokio būdo nuovargiui įvertinti kelyje – nėra alkotesterio ar kraujo tyrimo, kuriuo būtų galima įvertinti, kiek vairuotojas miegojo ar kiek dėl to yra pavargęs. Todėl nuovargį greičiausiai reikėtų vertinti įvykus eismo įvykiui – ar vairuotojas tuo metu buvo sutrikusios sveikatos dėl nuovargio ir ar dėl to jis yra teisiškai atsakingas?
Tyrėjai teigia, kad preliminarios išvados rodo, jog būtų sveikintinas bent jau konkretesnis visuomenės švietimas ir rekomendacijos vairuotojams, kaip išvengti vairavimo pavargus. Pavyzdžiui, lengvai suprantami patarimai, kaip nuspręsti, ar esate per daug pavargęs vairuoti, ar ne, visuomenėje tikriausiai būtų priimami palankiai.
Nors tiek Australijoje, tiek likusiame pasaulyje gali praeiti dar nemažai laiko, kol bus įteisinta, kiek reikia miegoti prieš sėdant už vairo, siūlome nepamiršti, kiek miegojote per pastarąsias 24 valandas. Ir jei miegojote mažiau nei 5 valandas – tikriausiai neturėtumėte sėsti už vairo.
Parengta pagal „The Conversation“.