Triumfavo lietuviai
Kovo pradžioje, prieš Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo šventę, Italijoje vykusiose tarptautinėse robotikos varžybose triumfavo komandos iš Lietuvos.
Įveikusi savaitgalį vykusias kovas, kovo 12-ąją, nešina pirmosios vietos apdovanojimais, namo grįžo „PlumBum“ keturių merginų komanda iš keleto Vilniaus mokyklų bei Kauno jėzuitų gimnazijos kolektyvas „LitBot“. Dar viena namo apdovanojimą parsivežusi komanda buvo rumunų „UnderConstruction“, kartu su lietuviais sudariusi aljansą varžybų finiše.
Stipri merginų komanda
Vaikinų iš Kauno „LitBot“ komanda po varžybų į auksinių apdovanojimų gretą stojo su vilniečių „PlumBum“ šešiolikametėmis merginomis: Agne Silevičiūte iš Mykolo Biržiškos gimnazijos, Agne Dundulyte ir Egle Rupeikyte iš Vilniaus licėjaus bei Nida Kirdulyte iš Vilniaus jėzuitų gimnazijos.
Pasak „PlumBum“ komandos kapitonės E.Rupeikytės, pergalės džiaugsmą šiek tiek pritemdė vienintelis dalykas – kvotos.
„Hjustone vyks pasaulio robotikos čempionatas, į kurį po varžybų Italijoje buvo atrinkta tik viena komanda. Mes eilėje buvome antros, tačiau Italija – nauja lyga, mums tiesiog neužteko kvietimų“, – sakė E.Rupeikytė.
Europos čempionatas Italijoje „PlumBum“ komandai išvis buvo pirmosios tarptautinės varžybos.
„Jos mums buvo ypač svarbios dar ir dėl to, kad esame pirmoji ir vienintelė merginų komanda ne tik Lietuvoje, bet ir vienintelė šiuo metu visoje Europoje. Mūsų pergalė varžybose – tai įrodymas, kad merginos irgi yra puikios konstruktorės ir programuotojos“, – džiaugėsi komandos kapitonė.
Rengėsi kelis mėnesius
Pasiruošimas tarptautinėms robotikos varžyboms vyksta maždaug pusmetį. Sezono užduotis buvo paskelbta rugsėjo pradžioje, bet pirmojo etapo lygos varžybos skirtingose šalyse vyko skirtingu metu. Italijoje galutinis etapas surengtas vėlokai, kovą, nors užduotis komandos gavo rudens pradžioje.
Kiekviena komanda galėjo pasirinkti, iš kokių detalių kurs robotą. Taigi varžybose dalyvaujantys visi robotai yra unikalūs, bet svarbu, kad kiekvienas jų galėtų atlikti tą patį veiksmą.
„Varžyboms pradėjome ruoštis pernai lapkritį, sukūrėme roboto dizainą, bet konstrukcines dalis gavome tik gruodžio pabaigoje.
Taigi laiko robotui surinkti buvo nedaug, nes reikėjo įdiegti programą, testuoti, išmokti jį valdyti. Bet mums pavyko, viską spėjome laiku“, – apie kelią link pergalės Italijoje pasakojo E.Rupeikytė.
Kaip vyksta robotų varžybos? Pasak Eglės, atrankiniame žaidime rungiasi po keturias komandas – dvi prieš dvi. Viena rungties dalis – autonominė, kur robotas turi pats mąstyti ir atlikti numatytas užduotis. Tai – programavimo subtilybės.
Kita rungtis – dvi minutės, kurių metu užduotis atliekantį robotą valdo žmogus. Per šias dvi minutes robotas turi rinkti tam tikrus žaidimo elementus, juos sudėlioti, iššauti popierinį lėktuvėlį, prisitraukti prie specialioje konstrukcijoje įtaisytų skersinių.
Gavo svarbų įvertinimą
„Varžybose dalyvavo 25 komandos, kiekvienai iš jų teko rungtis šešeriose kvalifikacinėse varžybose. Keturios geriausios komandos, tarp jų ir mūsiškė, gavo galimybę sudaryti keturis aljansus – pakviesti į dar dvi komandas.
Mes sudarėme aljansą su „LitBot“ iš Kauno ir su rumunų komanda „UnderConstruction“. Visos šios komandos buvo labai stiprios.
Mūsų aljansas, kuriame iš vienuolikos žmonių mes buvome tos vienintelės keturios merginos, turėjo du pusfinalio mačus – žaidėme su kitų šalių komandomis, abu juos laimėjome.
Dar du mačai buvo finale. Jame žaidėme prieš aljansą, kuriame dalyvavo dvi komandos iš Rumunijos ir „LituanicaX“ komanda“, – taip kelią link pergalės apibūdino „PlumBum“ kapitonė.
„PlumBum“ komanda varžybose ne tiktai nuskynė pergalę, bet ir gavo apdovanojimą už inovatyviausią robotą.
Toks apdovanojimas paprastai po varžybų įteikiamas komandai už naujus, kūrybiškus roboto dizaino sprendimus, skirtus konkretiems „First Tech Challenge“ žaidimo komponentams.
„PlumBum“ komanda jį gavo už unikalų savo roboto prisitraukimą prie specialioje konstrukcijoje įtaisytų skersinių. Tam merginos panaudojo matavimo juostą.
Treniruotės universiteto salėje
Vilniaus universiteto Informatikos fakultetas „PlumBum“ komandai skyrė patalpas, kuriose besiruošdamos varžyboms merginos sukūrė žaidimų lauką ir išbandė robotą.
„Mums tai buvo labai svarbi pagalba. Jeigu roboto nebūtume galėję išbandyti, apie pergalę nebūtų vertėję net svajoti.
Kadangi robotui tenka atlikti autonomines užduotis, be bandymų lauko ir programos tikslinimo to padaryti nebūtų įmanoma, – tikino E.Rupeikytė. – Pergalė varžybose priklauso ir nuo robotų konstrukcijos, ir nuo programavimo.
Laimi tie, kurie geriausiai sukonstruoja robotą.“
Politikos šešėlis
Robotikos varžybų Italijoje neaplenkė ir politinis šešėlis. „Per pirmuosius šešis kvalifikacinius žaidimus organizatoriai atsitiktinumo būdu suskirstydavo komandas žaisti dvi prieš dvi.
Dviem Lietuvos komandoms atsitiktinumas lėmė, kad jos tose du prieš du varžybose turėjo žaisti su komandomis iš Rusijos. Jos atsisakė su rusais būti poroje.
Mums tvirtumo prireikė vėliau, kai reikėjo suformuoti trijų komandų aljansą. Rumunai į jį norėjo pakviesti rusų komandą, bet mūsų pozicija buvo tvirta – ne, kartu su Rusijos komanda į aljansą neisime. Mums pavyko susitarti, kad trečioji komanda jame būtų Kauno jėzuitų gimnazijos „LitBot“, – paaiškino E.Rupeikytė.
Taigi merginos, Italijoje nuskynusios pergalę, įveikė didelį iššūkį. O kas toliau?
„Mūsų komanda dar gana nauja – dar ne visus darbus besiruošdamos varžyboms suspėjome atlikti. Robotą gaminome vos kelis mėnesius, tad tikrai dar yra ką patobulinti.
Vasarą tuo ir užsiimsime, o rudenį prasidės naujas kūrybinis sezonas“, – atsakė Eglė.
Varžybos – lyg robotikos olimpiada
- Italijoje vykusiose varžybose taip pat buvo atrinktos stipriausios Europos komandos, kurios vyks į pasaulines varžybas JAV, Hjustone.
- JAV įsikūrusi labdaros organizacija „First Global“, kurią įsteigė Deanas Kamenas, skatina įvairių pasaulio šalių vaikus ir paauglius domėtis robotika. Taip norima sužadinti jų norą gilintis į mokslo, technologijų ir inžinerijos naujoves.
- Kelis kartus per metus „First Global“ organizuoja varžybas. Joms ruošdamiesi visi dalyviai gauna tą patį uždavinį – sukurti robotą iš detalių komplekto.