Naudojimasis telefonu
Vienas esminiu KET patikslinimų – naudojimasis mobiliaus ryšio įranga. Kaip informuoja Susisiekimo ministerija, mobiliuoju telefonu leidžiama naudotis vairuojant, tik jei jis valdomas laisvų rankų įranga ir laikomas specialiame laikiklyje.
Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova „Žinių radijo“ laidoje „Ryto espresso“ šį pakeitimą vadina patikslinimu.
„Žmonės dažnai sako: „Aš telefono rankose nelaikiau, tik norėjau paspausti mygtuką“. Tai dabar yra nurodoma, kad telefonas turi būti tam tikrame laikiklyje“, – sako O.Židovlenkova.
Ji prisimena ir vieną garsiausių incidentų Lietuvos keliuose, kuomet buvo sulaikytas atlikėjas Egidijus Dragūnas – Sel, tuo metu jis teisinosi, kad telefonu prie vairo nesinaudojo, tik laikė rankoje.
Šis taisyklių atnaujinimas turėtų padėti išvengti panašių situacijų.
Išimtis negalios, kai bus sustojama spūstyje, prie raudono šviesoforo signalo, praleidžiant pėsčiuosius ir pan.
„Šis pakeitimas bus aktualus tiems, kurie telefonu naudojasi spustyje ar prie šviesoforo, o jų automobilyje yra start/stop funkcija, kuri užgesina variklį automobiliui sustojus. Dabar bus galima bausti tokius vairuotojus“,– sako vairavimo instruktorė Solveiga Dambrauskaitė-Bakutienė.
Vairavimo mokyklos „Dorkanas“ instruktorius Tautvydas Slavinskas pritaria, kad stengiamasi užkirsti kelią įvairioms taisyklių interpretacijoms, nes kartais telefonas laikomas ne tik rankomis.
„Vairuotojai kartais būną gana išradingi, prisipaudžia telefoną su petimi ar pasideda ant kelių ir įsijungia garsiakalbį. Nurodymas laikyti jį laikiklyje palieka mažiau vietos interpretacijoms“, – sako T.Slavinkas.
Be to, sustojus ilgesniam laikui, vietoje, kurioje tai yra leidžiama, nebebus būtina išjungti automobilio variklio.
„Reikalavimas užgesinti automobilio variklį yra išbrauktas, tai irgi bus nedidelis palengvinimas vairuotojams“, – teigia T.Slavinskas.
Judėjimas gyvenamojoje zonoje
KET atnaujinimuose numatyta, kad vairuotojai negalės lenkti gyvenamojoje zonoje, daugiabučių kiemuose ir stovėjimo aikštelėse.
S.Dambrauskaitė-Bakutienė mano, kad dabar taisyklėse aprašyta tai, kas turėtų vykti realiame gyvenime, nes vien vietos pavadinimas „Gyvenamoji zona“ sako, kad ten daug pėsčiųjų, dviratininkų, į kelią išbėgančių vaikų, todėl lenkimas ten neturi būti leidžiamas.
Taip pat ji priduria, kad patyręs vairuotojas jau ir dabar turėtų taip elgtis, nors taisyklėse draudimas lenkti nebuvo įtvirtintas.
„Sunkiai įsivaizduoju, kad saugiai vairuojantis vairuotojas lenktų gyvenamojoje zonoje. Žinoma, pasitaiko chuliganiško vairavimo atvejų, bet taip neturėtų būti“, – sako vairavimo mokytoja.
Tam pritaria ir vairavimo instruktorius T.Slavinskas. „Gyvenamoji zona nėra vieta skubėti. Dažnai ten yra siauros gatvės, nėra gero matomumo, todėl lenkti nebūtų saugu“, – teigia vairavimo instruktorius.
Taip pat atlaisvinamas judėjimas dviratininkams ir pėstiesiems.
Dviratininkams gyvenamojoje zonoje nereikės važiuoti viena eile ir kuo arčiau eismo juostos dešiniojo krašto.
Pasak vairavimo mokytojo T.Slavinsko, tai gali šiek tiek trukdyti vairuotojams, bet, atsižvelgiant į tai, jog gyvenamojoje zonoje negali būti didelio greičio, žymaus skirtumo būti neturėtų, tik vairuotojai turės būti dar atidesni.
O pėstiesiems tovėjimo aikštelėse leidžiama judėti visa važiuojamąja dalimi, jie turės pirmumo teisę prieš transporto priemones, tačiau aikštelėje esant perėjai privalės ja naudotis.
Dviračių takuose pėsčiųjų eismas galimas tada, kai nėra pėsčiųjų tako ar šaligatvio, bet pėstysis negali trukdyti dviračių eismui.
„Sprendimas, kad pėstieji galėtų judėti dviračių taku, gan seniai lauktas dviratininkų bendruomenėje“, – sako vairavimo instruktorė S.Dambrauskaitė-Bakutienė, kuri parašė knygą „Minam kartu“, todėl eismą mato ne tik iš vairuotojų, bet ir dviratininkų perspektyvos.
Pasak jos, tai suteiks galimybę dviračių takus, kurie yra atokiau nuo miesto ir šalia nėra pėsčiųjų takų.
Bus galima nutiesti kokybiškus dviračių takus, kuriais saugiai galės naudotis tiek dviratininkai, tiek pėstieji. Nereikės lėšų leisti tiesiant du atskirtus, o susikoncentruoti į vieną, kuris būtų patogus visiems.
Kiti pakeitimai
Atnaujintose KET numatyta, vairuotojai, kurie vairuoja traktorių be kabinos (T3b kategorijos), turi vadovautis keturračių vairuotojams pritaikytomis taisyklėmis: privaloma dėvėti šalmą ir vairuoti abiem rankomis, draudžiama važiuoti automagistrale ir greitkeliu, vežti vaikus iki 12 metų.
Šio punkto patikslinimas taip pat vertinamas kaip galimų interpretacijų pašalinimas. „Šiuo patikslinimu bandoma sukonkretinti, jeigu transporto priemonės dokumentuose parašyta, kad tai yra traktorius, kai kurie vairuotojai gali piktybiškai tuo naudotis ir šalmo nesidėti, bet visų pirmiausia yra saugumas“, – sako instruktorius T. Slavinskas.
Numatyta ir rekomendacija vaikus ilgiau vežti jiems pritaikytose kėdutėse. Atsižvelgiant į kėdutės gamintojo nurodymus, naujesnio tipo sėdynėse galima ilgiau – iki 15 mėn. amžiaus.
Be to, kelyje atsiras naujas ženklas „Raiteliai“ – jis įspės apie kelio ruožą, kuriuo dažnai joja raiteliai ar vedami žirgai. O seni ženklai, tokie kaip „Telefonas“ ir „Lankytina vieta“, bus panaikinti.
Pasak S.Dambrauskaitė-Bakutienės, jeigu buvo sumanyta įvesti naują kelio ženklą, jis tikrai yra reikalingas. Galbūt tai bus lokalus, tik keliose Lietuvos vietose arba šalia žirgynų naudojamas ženklas, bet jeigu jis padės vairuotojams išlikti budriems, tai – geras dalykas.
Ženklo „Telefonas“ panaudojimą instruktorė O.Židovlenkova matytų kiek kitaip. „Pavyzdžiui, važiuojant per Prancūziją kas tam tikrą skaičių kilometrų yra įrengti stacionarūs telefonai, kad vairuotojas galėtų susisiekti su pagalba, jeigu vairuotojo telefonas yra išsikrovęs.
Klausimas, ar gerai, kad mes neturime tokių taškų, kuriuose vairuotojai galėtų susisiekti su pagalba?“ – laidoje „Ryto espresso“ retoriškai klausė vairavimo mokytoja.
Ženklų pokyčiai įsigalios nuo lapkričio 1 d.
Aktualu besimokantiems
Bendrai vairavimo mokytojai šiuos taisyklių pakeitimus linkę vertinti kaip patikslinimus. Anot jų, daugelis jų ir šiuo metu turi būti pritaikomi eisme, vadovaujantis atsargumo principu ir norint judėti saugiai, tačiau dabar aiškiau yra ir tiems, kurie dar tik mokosi ar skaito taisykles pirmą kartą.
Mokant vairuoti bus galima konkrečiau ir lengviau paaiškinti, ką konkretus taisyklių punktas reiškia, nes tai apibrėžiama tiksliau.
Bandoma įnešti kuo daugiau tikslumo tose vietose, kur galėjo būti įvairių interpretacijų ar bandymų išsisukti ko nors nedaryti, taip pat siekiama, kad kiltų kuo mažiau nesusipratimų tarp eismo dalyvių.