Rusija atlieka svarbų vaidmenį gaminant nikelį, kuris patenka į daugelio elektromobilių baterijas, – metalą, kurio kaina kyla dar sparčiau nei naftos.
Vasario 25 d. Londono metalų biržoje nikeliu buvo prekiaujama už maždaug 24 tūkst. JAV dolerių už toną, rašo „The Wall Street Journal“. Kovo 8 d. juo prekiauta po 80 tūkst. JAV dolerių, o Londono metalų birža sustabdė prekybą.
Yra kelios kainos kilimo priežastys – esą tai dėl 2022 m. susijusių finansinių machinacijų, tačiau rinka taip pat negalėjo ignoruoti fakto, kad svarbi nikelio gamintoja kariauja ir jai gresia tarptautinių sankcijų virtinė.
Kalbant apie nikelio gavybą, Rusija nėra didžiulė žaidėja. WSJ duomenimis, šalis tiekia iki 6 proc. pasaulio nikelio. Tačiau Rusijos vaidmuo gaminant akumuliatorių baterijose naudojamą nikelio rūšį yra kitoks. Įmonės „Benchmark Mineral Intelligence“ generalinis direktorius „Twitter“ paskyroje, kurioje aptariamas šis klausimas, teigia, kad 20 proc. šios pasiūlos tiekia viena Rusijos bendrovė.
Automobilių gamintojai žino, kad nikelio trūksta. Vasario pabaigoje „Tesla“ generalinis direktorius Elonas Muskas „Twitter“ rašė, kad bendrovė, gaminanti elektromobilius, planuoja pakeisti savo standartinius tolimojo nuotolio automobilius, atsisakydama nikelio reikalaujančių ličio jonų akumuliatorių elementų.
Vadindamas nikelį „didžiausiu bendrovės rūpesčiu dėl nuotolio“, jis sakė, kad „Tesla“ pereis prie geležies katodų technologijos, tačiau sunku pasakyti, kiek laiko šis procesas užtruks. Šis sprendimas taip pat netenkina pageidaujantiems modelių, kurie nuvažiuoja didesnį atstumą. Agentūrų „Bloomberg“ ir „Reuters“ duomenimis, nikelio kainos dar prieš invaziją tapo problema elektromobilių gamintojams.
Praėjusią savaitę E.Muskas „Twitter“ taip pat rašė, kad pasauliui reikia išgauti daugiau naftos ir dujų, kad kompensuotų tai, ką jis gaudavo iš Rusijos.
Pasak „Reuters“, nėra neįmanoma pagaminti baterijų be nikelio – „Volkswagen“ ir kiti automobilių gamintojai ieško kitų baterijų technologijų, kuriose nenaudojamas nei nikelis, nei kobaltas (kurio kaina taip pat kyla).
Tačiau, kaip ir energetikos politika, akumuliatorių gamyba ir integracija yra didelis laivas, kurį automobilių gamintojai turi apsukti – jei nikelio bei kitų metalų kainos ir toliau kils, teks lenktyniauti, kaip pereiti prie kitų technologijų.
Jei automobilių gamintojai greitai nepakeis savo veiklos, daugumai amerikiečių elektromobiliai gali tapti dar labiau nepasiekiami, nors dėl degalų kainų jie atrodo kaip niekada naudingi.
Išversta pagal www.theverge.com.