Mėgstantiems viršyti greitį siunčia žinutę – pasekmės gali būti itin skaudžios

2024 m. birželio 16 d. 12:04
Įsibėgėjus šiltajam sezonui į gatves išvažiuoja vis daugiau motociklų. Neišvengiamai pasipila avarijos, kurių metu dažniausiai nukenčia motociklininkai. Abi pusės turi savų argumentų: motociklininkai kaltinami greičio viršijimu, automobilių vairuotojai – nepastabumu. Pareigūnai tikina, kad situacija keliuose gerėja, tačiau šių transporto priemonių vairuotojai turi bendradarbiauti.
Daugiau nuotraukų (5)
Oficialiai motociklai į gatves gali išvažiuoti jau nuo kovo 1 d., tačiau motociklininkai turi savų tradicijų – šiltojo sezono pradžią jie paskelbė pirmąjį gegužės šeštadienį, o motociklus žiemai į garažus pastato spalio pradžioje.
Automobilių vairuotojai neretai motociklų vairuotojus kaltina neatsakingu vairavimu, dažniausiai metamas akmuo į motociklininkų daržą – pomėgis palakstyti, tačiau pažvelgus į statistinius duomenis gali susidaryti įspūdis, jog motociklų vairuotojai pakankamai laikosi greičio apribojimų.
„Regitros“ duomenimis, iki šių metų sausio 1 d. šalyje 180 380 asmenys turėjo A kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir galėjo vairuoti galingus motociklus. O vairuoti B kategorijos transporto priemones galėjo 1 505 180 žmonių.
Pagal policijos pateiktą Kelių eismo taisyklių pažeidimų statistiką, per visus praėjusius metus užfiksuota 119 atvejų, kuomet motociklų vairuotojai viršijo greitį daugiau nei 30 km/val. Taigi atrodo, jog vidutiniškai vos 1 iš 1500 motociklininkų gerokai viršija greitį.
Analizuojant automobilių vairuotojų nusižengimus, per praėjusius metus buvo užfiksuoti 71 746 atvejai, kai greitis buvo viršytas daugiau nei 30 km/val. Tai reikštų, jog greitį viršija maždaug kas 20-as automobilio vairuotojas.
Vis dėlto, Policijos departamento viešosios tvarkos biuro viršininkas Vytautas Grašys tikina, jog aklai pasitikėti statistika nereikėtų. Vertinant greičio viršijimo atvejus būtina atsižvelgti į keletą veiksnių.
„Pirmiausia, automobilių yra daugiau nei motociklų. Logiška, kad būtent motociklininkai dažniau daro tokius pažeidimus. Pažymėtina, kad motociklininkų sezonas tęsiasi tik kelis mėnesius, o automobiliais keliaujame visus metus.
Vadinasi, automobilių vairuotojai pažeidžia Kelių eismo taisykles visus metus. Todėl gali susidaryti įspūdis, kad automobilių vairuotojai viršija greitį dažniau nei motociklų vairuotojai“, – teigia V.Grašys.
Paėmus tik 2023 m. gegužės–spalio mėnesius, užfiksuota daugiau nei 30 tūkstančių automobilių vairuotojų greičio viršijimo atvejų, kai greitis buvo viršytas daugiau nei 30 km/val. Tai yra, maždaug 1 iš 50 vairuotojų nusižengė taisyklėms.
Nepaisant to, pareigūnai pastebi, kad motociklų vairuotojai yra linkę viršyti greitį mieste, o kai kurie jų bendrai nepaiso kultūringo elgesio taisyklių eisme, tačiau matoma ir teigiamų ženklų.
„Greičiausiai todėl, kad motociklai yra manevringesni ir turi galimybę didinti greitį per trumpą laiką, jų vairuotojai nevengia rizikuoti net miestuose ir važiuoti dideliu greičiu, todėl susidaro nuomonė, kad motociklų vairuotojai dažniau viršija greitį ir pavojingiau važiuoja.
Kai kurie motociklų vairuotojai elgiasi nekultūringai ir nepaiso visuotinai priimtinų elgesio normų, tačiau dauguma tampa labiau motyvuoti ir drausmingesni, o automobilių vairuotojai – pakantesni jiems. Džiugina tai, kad situacija keliuose gerėja“, – sako viešosios tvarkos biuro viršininkas.
Lietuvoje gausu eismo stebėjimo kamerų, kurios matuoja ne tik greitį, bet ir kitus pažeidimus, tačiau daug jų nuskaito ar nufotografuoja priekinį transporto priemonės numerį, o motociklas tokio neturi. Tai gali šiek tiek pagerinti jų įvaizdį greičio viršijimo statistikoje.
Pašnekovas pripažįsta, jog tai yra spraga, kuria kartais gali pasinaudoti nedrausmingi motociklų vairuotojai, tačiau patikina, kad yra ir kitų būtų juos sutramdyti.
„Kelių eismo taisyklių pažeidimai, iš jų nustatyto važiavimo greičio viršijimas, fiksuojami įvairiomis pažeidimų fiksavimo sistemomis, tai yra, viešuoju ir neviešuoju būdu. Naudojami vadinamieji trikojai taip pat gali užfiksuoti nuvažiuojantį motociklą.
Be to, keliuose patruliuoja pareigūnai su nežymėtais automobiliais, juose įrengta šiuolaikiška įranga užfiksuoja ir nuvažiuojančios transporto priemonės greitį.
Deja, pasitaiko atvejų, kai motociklininkai gali išvengti atsakomybės, dėl to, kad ant motociklo nėra priekinio numerio. Apie tai vyko diskusijos, tačiau šitas klausimas kol kas neišspręstas nei Lietuvoje, nei jokioje kitoje Europos Sąjungos šalyje“, – pasakoja V.Grašys.
Svarbiausia – išlikti budriems
Per pastaruosius trejus metus buvo užfiksuojama vis daugiau smarkiai greitį viršijančių automobilių vairuotojų, o nusižengusių motociklininkų skaičius krito. Vis dėlto, pastebima, jog visų eismo dalyvių sąmoningumas pamažu auga.
„Negalima teigti, kad automobilių vairuotojų sąmojingumas kyla lėčiau nei motociklininkų. Eismo dalyviai tampa sąmoningesni, atidesni, žino, kad nesilaikant Kelių eismo taisyklių reikalavimų pasekmės būna itin skaudžios. Tikėtina, kad minėtos savybės nulemia pažeidimų skirtumus.
Be to, įtakos gali turėti ir tam tikra specifika – motociklo vairavimas – malonus užsiėmimas net jei asmuo vairuoja ir motociklą, ir automobilį – prie automobilio vairo jis praleidžia daugiau laiko, juo nuvažiuoja ilgesnį atstumą“, – įžvalgomis dalijasi pareigūnas.
Iš savo pusės, motociklų vairuotojai dažnai tikina, jog automobilių vairuotojai keliuose jų nepastebi ar net nesistengia pastebėti. Tam, kad būtų galima išvengti skaudžių eismo nelaimių, sinergija tarp automobilių ir motociklų vairuotojų turi būti maksimali. Už tai atsakingos abi pusės, todėl gyvybės keliuose turi būti saugomos bendromis jėgomis.
Lengvųjų automobilių vairuotojams V.Grašys pataria būti atidesniems, kontroliuoti situaciją net ir tada, kai motociklų vairuotojai jokio manevro neatlieka. Automobilyje vengti garsiai klausyti muzikos, nes tai trikdo, todėl galima neišgirsti artėjančio motociklo.
Jis pabrėžia, jog reikėtų būti ypač atidiems rikiuojantis, lenkiant, darant posūkius ne tik į kairę, bet ir į dešinę ar apsisukant. Be to, niekada nepamiršti parodyti posūkio signalo.
Motociklininkai taip pat turėtų imtis atsargumo priemonių, stebėti vairuotojus ir vertinti savo sveikatą.
„Rekomenduojame motociklininkams dėvėti ryškiaspalvę aprangą, o prieš atliekant lenkimo manevrą, įsitikinti, kad lenkiamos transporto priemonės vairuotojas jį mato, nerodo posūkio ir nesiruošia sukti ar apsisukti.
Vengti labai priartėti prie priekyje važiuojančios transporto priemonės, jei į sankryžą ar kelią įvažiuoja automobilio vairuotojas, sulėtinti greitį ir stebėti, ar šis stabdo prieš sankirtą, ar nepradeda važiuoti.
Be abejo, neviršyti nustatyto važiavimo greičio ir atminti, kad motociklininkas susidūrimo metu nukenčia labiau nei automobilio vairuotojas“, – pataria V.Grašys.
Remiantis policijos pateikta eismo įvykių statistika, iki šių metų birželio 1 d., šalyje žuvo keturi motociklų vairuotojai, dar 89 buvo sužeisti. Vien gegužės mėnesį Lietuvoje žuvo trys motociklų vairuotojai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.