Prie operos-performanso „Saulė ir jūra (Marina)“ R.Barzdžiukaitė, L.Lapelytė ir V.Grainytė lyg trys muškietininkės dirbo ranka rankon.
Ir jų avantiūra pasiteisino – 2019 m. gegužę Lietuvos paviljonui Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje pirmą kartą skirtas pagrindinis apdovanojimas – Auksinis liūtas.
Tačiau po šio apdovanojimo „Saulė ir jūra“ dingo iš Lietuvos ir ilgai keliavo po pasaulį. Ir štai prieš Kalėdas kūrinys grįžta namo.
Gruodžio 15–20 dienomis jis bus rodomas išskirtinėje erdvėje – buvusiame Vilniaus taksi parke, kur žiūrovai operą galės žiūrėti iš kelių aukštų serpantino.
Prieš susitikimą su žiūrovais buvo daugybė parengiamųjų darbų. Pirmasis taksi parko aukštas užbertas 25 tonomis smėlio, nes jis tapo scena – paplūdimiu, kuriame poilsiauja ir dainuoja vasarotojai.
Tarptautinę publiką sužavėjęs kūrinys nukelia į saulėtą vasaros dieną paplūdimyje, kur ryškiaspalviais maudymosi kostiumėliais apsirengę poilsiautojai atlieka įprastas pliažo procedūras ir dainuoja.
Ant kelių dešimčių tonų smėlio, po dirbtine saule gulintys vasarotojai dalijasi gyvenimiškais rūpesčiais, prisiminimais, kremo nuo saulės sudėtimi ir ryto planais kepti kiaušinienę. Pagaviai ir su švelnia ironija kūrinyje skleidžiasi klimato kaitos, kūniškumo ir visuotinio nuovargio temos. Tuo metu žiūrovai veiksmą stebi iš saulės perspektyvos, taip, tarsi žmoniją tyrinėtų lyg nykstančią rūšį.
Venecijos bienalėje ir kelionėje po pasaulį „Saulė ir jūra“ skambėjo anglų kalba, o ilgai laukto ir kelis kartus dėl pandemijos atidėto rodymo Vilniuje proga specialiai buvo paruošta lietuviška versija.
Poetės ir dramaturgės Vaivos Grainytės parašytame operos librete – 13 solistų ir chorų partijos, kurias atliko Venecijoje ir pasaulinėse gastrolėse dainavę atlikėjai.
Prie jų prisijungė ir 2017 m. Vilniaus tarptautiniame teatro festivalyje „Sirenos“ įvykusioje kūrinio premjeroje pasirodę „poilsiautojai“.
Kompozitorės ir muzikos režisierės Linos Lapelytės sukurta minimalistinė muzika skambėjo visuose kūriniui dėl unikalios architektūros ypatingai tinkančio statinio aukštuose, iš kurių buvo galima stebėti Rugilės Barzdžiukaitės surežisuotą pliažą.
Britų leidinys „The Guardian“ 2019-aisiais „Saulę ir jūrą“ įtraukė į geriausių metų meno įvykių ir parodų 20-uką, o didžiausia pasaulyje internetinės meno rinkos platforma ir portalas „Artsy“ autorių trijulę įrašė į įtakingiausių 2019 m. menininkų sąrašą.
Šį rudenį kūriniui turuojant po Jungtines Amerikos Valstijas „The New York Times“ operą-performansą apibūdino kaip vieną didžiausių performanso pasiekimų per pastaruosius dešimt metų.