Ją sukėlė sekmadienį „Facebook“ pasirodę legendinės dainos „Laisvė“ atlikėjos Eurikos Masytės bei fotografo Martyno Siruso pasisakymai. Žinomus žmones papiktino svarbų svečią pasitikusios grupės sudėtis.
Pirmoji su iš lėktuvo išlipančiu popiežiumi sveikinosi šalies prezidentė Dalia Grybauskaitė. Jai talkino palyda, kurioje – tamsiaodė mergaitė. Tiesioginėje transliacijoje buvo rodoma, kaip tautiniais drabužiais dėvinti mokyklinukė įteikė popiežiui gėlių. Būtent tai ir įplieskė diskusiją.
„Jau geriau UFO su LT tautiniais drabužiais nei juodaodė. Neprisikapstau iki gilios semantikos. Paaiškinkite, prašau. Kas atsakingas už tokią idėją?” – socialinėje erdvėje klausė E.Masytė.
M.Sirusas šį sprendimą pavadino ne nuoširdžiu gestu, o siekiu pademonstruoti išorinį šalies blizgesį, nuslepiant tai, kas bloga.
„Na, ir dar apie pakazūchą. Tamsiaodė mergina su lietuvišku tautiniu kostiumu pirmame plane reportaže kurį platins per pasaulį nes: a) Lietuvoje nuo seno gyveno ir lietuviškus tautinius kostiumus nešiojo įvairių rasių žmonės, b) mergina išrinkta burtų keliu, c) niekas daugiau nenorėjo šalti, o ji pasiaukojo, d) mūsų valdžios komjaunuoliai ir kiti padlyzos nori Lietuvą parodyti kaip nugalėjusios tolerancijos, brandaus socializmo (oi, laisvos ekonomikos) ir besivadovaujančią XXVII partijos suvažiavimo priesakais respubliką. Aš linkęs galvoti apie „d“ variantą. O dabar galima apšaukti rasistu, naciu ir kitaip negražiai.
Socialinėje erdvėje pasirodžius įvairiems komentarams paaiškėjo, kad tamsiaodė mergaitė – žinomos žurnalistės Jovitos Valeikaitės dukra, laisvai kalbanti itališkai. Neva būtent dėl šios priežasties ji ir buvo pakviesta pasitikti popiežių.
Po kilusio skandalo viešai savo nuomones paskelbė ir kiti žinomi šalies žmonės.
„Šis triukšmas dėl juodaodės lietuvaitės man priminė septynių metų senumo istoriją, kai Londone savo filmui ieškojau dvikalbio berniuko, kuris puikiai kalbėtų lietuvių ir anglų kalbomis. Į skelbimą dėl kastingo atsiliepė apie penkiasdešimt Londono lietuvių šeimų, atvesdami savo 7-9 metų amžiaus berniukus. Visų jų anglų kalba, žinoma, buvo puiki, o štai lietuvių – labai silpna.
Paklausti, kuo jie save laiko, jie visi, kaip vienas, atsakydavo: anglais. Nors abu jų tėvai būdavo lietuviai. Ir tik vienas berniukas išsiskyrė iš visų – jis taip gražiai kalbėjo lietuviškai ir vienintelis tvirtino, kad yra lietuvis. Jis buvo juodaodis“, – papasakojo prozininkas Marius Ivaškevičius.
Žurnalistas Tomas Čyvas siekė diskusiją kiek apmalšinti. „Kad ir kaip nemalonu pripažint, bet pjudyt žmones už nuomonę Lietuvoje mokama, kaip ir Putino Rasiejoje. Eurika Masytė yra geras to pavyzdys.
Man, kaip jau sakiau, visas tas renginys geru valdišku falšu atsidavė. Bet kylanti neva antirasistinė isterija yra dar labiau komiška, nei cypavimai apie guliašo skonį dainos šventėje. Priedurniai jau net kriuksi, kad istorinės dainos vertė krito. Siūlau tada nesikuklint ir Marcinkevičiaus eiles nuvertint politkorektiško marazmo vardan“, – socialinėje erdvėje rašė jis.
Tuo tarpu žurnalistas Andrius Užkalnis savo pasisakyme negailėjo sarkazmo.
„Vakar neapdairiai pasidalinau kažkokia brukaline Feisbuko reklama, kur neva programkė padeda vargetoms sutaupyti dolerį burgerinėje. Tai šįryt atsidarau Feisbuką ir per pirmą minutę matau kokias aštuonias panašias reklamas ir dar Vaidotą Baumilą (jis nesusijęs, bet man reikia klikų).
Šiandien jūs Instagrame paspausite „patinka“ prie kokios nors baikos apie juodaodžius, o rytoj dzin-dzin durų skambutis. Atidarote, o ten – Eurika Masytė su tašėmis. Atvyko pas jus pagyventi“, – savo paskyroje rašė A.Užkalnis.