Prieš 31 metus cirko artisto Guy Laliberte Kanadoje įkurtas Saulės cirkas dabar yra didžiausias teatrališkų šou kūrėjas pasaulyje.
Trupės repertuare – trys dešimtys skirtingų spektaklių, kuriuose susilieja akrobatų triukai, klounų išdaigos ir gyvai atliekama muzika. Nuo suaugusiesiems skirto „Zumanity“ iki šou pagal Michaelo Jacksono ir „The Beatles“ muziką: šie pasirodymai Amerikoje privilioja būrius Holivudo garsenybių, o Europoje rodomi didžiausiose arenose.
Pirmą kartą Lietuvoje cirkas lankėsi 2011-aisiais – tada Vilniuje buvo rodomas jo šou „Saltimbanco“. Užpernai lietuviai pamatė spektaklį „Alegria“, o šį kartą gali pamatyti šou, sukurtą 1996-aisiais.
Spektaklis „Quidam“ pasakoja mergaitės, kuriai dėmesio neskiria jos tėvai, istoriją. Iš nuobodulio ji pasineria į spalvingą, išgalvotą pasaulį.
Dviejų dalių spektaklį, kaip jiems jau įprasta, cirko artistai pradėjo žaidimais su publika – pasigriebė žiūrovą, nusinešė į užkulisius ir apvilko sniego baltumo kombinezonu, kokius vilkėjo ir patys.
Tada prasidėjo dviejų valandų fantazijos, akrobatinių triukų, muzikos, šviesos efektų ir klounados šou. Kuris, beje, nemenkai skiriasi nuo dviejų jau matytų Vilniuje.
Klounų numerių – akivaizdžiai mažiau – nors antroje dalyje rodyta scena, kai kelis pakviestus žiūrovus klounas privertė vaidinti meilės ir pavydo dramą, žiūrovus prajuokino iki ašarų.
Akrobatų numeriai ant lynų, ore skraidantys artistai, gimnastų lankstumo šou, žongliravimo triukai – neįtikėtini. Personažai – fantasmagoriški ir pribloškiantys, perteikiantys daugybę emocijų.
Pavyzdžiui, pagrindinės herojės tėvą vaidinantis vyriškis, kuris, net ir kildamas į arenos palubę, iš rankų nepaleido laikraščio (artistai pasirinko „Lietuvos rytą“) ir demonstravo visišką abejingumą savo dukters dramai.
Arba žmogus be galvos su skėčiu, kuriam spektaklio pabaigoje įteikiama skrybėlė – tamsių, susimąstyti verčiančių simbolių šiame spektaklyje itin daug.
Žiūrovai aikčiojo, kai trapaus sudėjimo mergaitė buvo tiesiog užmesta ant gyvosios kolonos – trijų vienas ant kito pečių stovinčių vyrų. Tokių įspūdingų numerių buvo ne vienas.
Tačiau pagrindinė spektaklio žvaigždė – net ne įstabūs artistai (tarp kurių yra tituluotų gimnastikos čempionų), o pati nuotaika ir režisūra. Po pasirodymo išeini apstulbęs – „Cirque du Soleil“ šiame šou tikrai sugebėjo sukurti ypatingą atmosferą. Toli nuo pigaus pasilinksminimo, arčiau filosofinės minties.
Kitaip tariant, tai turbūt nėra spektaklis, kuriame bus labai įdomu vaikams, tačiau suaugusiems jis turėtų patikti net labiau nei „Saltimbanco“ ar „Alegria“.
Šou kostiumus įkvėpė siurrealistų dailininkų, ypač – Rene Magritte’o, darbai. Renginio metu naudojama daugiau kaip 250 kostiumų, 300 porų batų.
Ši pramoga nepigi – bilietai į „Cirque du Soleil“ šou kainuoja nuo maždaug 40 iki 104 eurų.
Tačiau „Siemens“ arenos vadovas Juras Vėželis sakė, kad lietuviai jau spėjo įvertinti pasirodymų kokybę ir klausimų dėl bilietų kainų nebeužduoda.
„Tai labai brangus projektas. Prieš ketverius metus nusprendėme pabandyti – niekas negalėjo atspėti, ar publika čia supras, kokio ryškumo yra šie šou.
Antrą sykį žiūrovų susidomėjimas buvo didesnis, trečią, regis, bus dar daugiau publikos.
Užmezgėme ilgalaikius ryšius su „Cirque du Soleil“. Jei trupė norės atvykti ir ateityje, pirmiausia jos pasirodymus bus siūloma rengti „Siemens“ arenoje.
Spektakliai – pramoga visa šeimai. Tačiau žiūrovų įpročiai skirtingose šalyse skiriasi. Pavyzdžiui, Rygoje ir Prahoje į pasirodymus tikrai eina daugiau šeimų su vaikais. Galbūt Lietuvoje dar nėra galutinai suprasta, kad „Cirque du Soleil“ patinka ir mažiesiems žiūrovams“, – svarstė J.Vėželis.
Į kiekvieną iš septynių „Cirque du Soleil“ pasirodymų Vilniuje gali patekti po kiek daugiau nei 3 tūkstančius žiūrovų.
Toks trupės reikalavimas – visi žiūrovai turi pasirodymą matyti patogiai ir iš gana arti.
„Cirque du Soleil“ spektaklių pasirinkimas – didžiulis. Pavyzdžiui, Las Vegase per porą savaičių kartais galima suspėti aplankyti net kelis skirtingus trupės šou.
Norinčių netrūksta – mat trupę garsina ne tik jos šou, bet ir pasirodymai išskirtiniuose renginiuose, tokiuose kaip 2009-ųjų „Eurovizijos“ konkursas Maskvoje ar 2010-ųjų „Expo“ paroda Šanchajuje.
Tačiau kurį būtent spektaklį pamatys lietuviai, pasirenka patys cirko vadovai.
„Trupės gastrolės – milijoninė investicija. Cirko vadovai patys nusprendžia, kuris spektaklis kuriais metais bus rodomas konkrečioje Europos dalyje“, – sakė J.Vėželis.
Kiekvienas „Cirque du Soleil“ apsilankymas – kruopščiai planuojamas. Trupė – lyg keliaujantis miestelis ant ratų.
Kartu su artistais keliauja ne tik kostiumai, bet ir skalbyklės, siuvyklos, virtuvė.
Į Lietuvą daugiau nei 100 žmonių „Cirque du Soleil“ komanda, kurios daugiau nei pusę sudaro artistai, atvyko pirmadienį. Nuo antradienio arenoje buvo įrengiama scena ir vyko repeticijos. Iš viso „Cirque du Soleil“ spektaklio „Quidam“ reikmenims ir scenos įrangai atgabenti prireikė 19 didelių vilkikų.
Daug laiko kelyje praleidžiantys artistai arenos užkulisius pavertė jaukiais namais – čia įrengti poilsio kambariai su daugybe patogių krėslų, lovų ir minkštasuolių, virtuvė, pritaikyta net įmantriausių patiekalų gaminimui, skalbykla.
Tarp „Cirque du Soleil" trupės pageidavimų organizatoriams, vos keli punktai. Trupė pageidavo, kad šou metu būtų užtikrinta aklina tamsa, pašalinti bet kokie pašaliniai šviesos šaltiniai. Tai svarbu siekiant užtikrinti šou kokybę ir artistų saugumą. Artistus gali suklaidinti ar apakinti net kameros blykstės šviesa, todėl šou metu fotografuoti griežtai draudžiama.