Sekmadienio rytais „Lietuvos ryto“ televizijos eteryje rodomoje laidoje „Gyvenimas versle“ kaskart uždangas į nematomą savo veiklų pasaulį praskleidžia šalyje puikiai žinomi prekiniai ženklai. Nors žodyne žodis „verslas“ apibūdinamas kaip veikla, suteikianti pirkėjams prekes ir paslaugas, tačiau iš tikrųjų už to slypi kur kas daugiau. Už kiekvienos sėkmingos verslo istorijos yra žmonės, nuolatiniai sprendimai ir iššūkiai, su kuriais tenka susidurti vystant savo mylimą veiklą.
Šios savaitės viena iš laidos herojų – kaunietė Ugnė Genienė, kuri veidoskaitą atrado visiškai atsitiktinai, tačiau dabar nebeįsivaizduoja, kaip be jos principų galėtų lengviau pasirūpinti sūnaus talentais, išvengti nereikalingų konfliktų su vyru ar tiesiog eiti savo gyvenimo keliu.
„Nuo antros klasės pradėjau žaisti krepšinį, todėl visą laiką galvojau, jog būsiu krepšininkė. Tačiau, kaip dažnai sportininkams nutinka, aplankė traumos, įtemptas grafikas, krūvis, ir ilgalaikėje perspektyvoje tai pakeitė mano planus. Mane visada domino psichologija, žmonės, bendravimas, tačiau nuėjau tėčio pėdomis, nes pasirinkau teisės studijas“, – laidoje savo istoriją pasakos Ugnė.
Baigusi studijas moteris daug metų dirbo administracinį darbą valstybiniame sektoriuje, kol vieną dieną socialiniuose tinkluose jos akys užkliuvo už veidotyros konsultacijos skelbimo, kuris tikino, kad iš veido bruožų galima pasakyti, kas tu per žmogus ir netgi nurodyti savirealizacijos kryptį. Daugelis išgirdę apie veidotyrą bei jos principų taikymą gyvenime kilnoja antakius ir sukioja pirštą prie smilkinio, tačiau smalsumo vedima Ugnė nuėjo patikrinti, kaip tai veikia ir šis vizitas apvertė jos gyvenimą. Moteris pati ėmė gilintis į veidoskaitą, galiausiai išėjo iš darbo ir šiandien yra viena geidžiamiausių veidotyrininkių Lietuvoje.
„Kuo pas žmogų akys yra didesnės, atviresnės, tuo žmogus bendraujantis, jam reikia atidavimo savęs ir lygiai taip pat jie yra tokie psichologiniai donorai, norintys padėti. Netgi darbe labai svarbu, kad jie turėtų su kuo pakomunikuoti. Jeigu akys yra siauresnės, mažesnės veide, žmonės daugiau intravertiški, analitiški, gebantys pamatyti tam tikras detales. Jeigu pridėsime siauras, plonas lūpas – tai žmonės asketai, linkę nueiti į save, užlaikyti tam tikras emocijas. Bet tokie yra didžioji dalis verslo atstovų, nes tie, kurie geba susikaupti, turi tikslą, ateina į darbą dirbti, o ne plepėti. Jeigu pas vyrą yra plonesnės ir ilgesnės lūpos, tai laikoma milijonieriaus braižu“, – teigs veidoskaitos trenerė.
Moteris pasakoja, jog net akių spalva turi įtakos. Rudaakiai yra temperamentingi, turi sprogstamąją kūrybinę galią, mėlynakiai – šaltakraujiškesni, o žalių akių savininkai yra žmonės-gyduoliai, dažnai pasirenkantys medicinos srities profesiją.
„Jeigu žiūrėtume per verslumo parametrą, tai didelės ausys duoda žmogui išmintį, leidžia girdėti, ir jeigu vadovas turi dideles ausis, jisai girdi aplinką, girdi savo darbuotojus. Atlėpusios ausys žmogui priduoda originalumo, tai netgi yra genialumo parametras. Pavyzdžiui „Amazon“ įkūrėjas Jeff Bezos“, – laidoje pasakos pašnekovė.
Savo žinias Ugnė panaudoja ne tik konsultuodama žmones, bet ir asmeniniame gyvenime. Ypač lavinant 13-mečio sūnaus Eimanto talentus ar gelbstint išvengiant nereikalingų konfliktų santykiuose su vyru.
„Eimantas turi vešlius antakius, o tai rodo loginius, inžinerinius antakius. Antakio plauko tūris parodo, kad jam yra svarbus suvokimas, kaip sukonstruoti, kaip išmąstyti. Todėl nuo trejų jis žaidžia su LEGO ir tokioje investicijoje į jį aš matau prasmę. Aš pati esu greito tipažo žmogus, o pas mano vyrą dominuoja intelektualinė zona – labai stipriai išreikšta kakta. Jis visą laiką galvoja, prieš duodant atsakymą yra tam tikra pauzė, dėl kurios man viduje ima virti saugikliai, tačiau tą suprasdama, išvengiam konfliktų“, – atviraus Ugnė.
O kaip vien pagal veido bruožus identifikuoti lyderiaujantį ir sėkmingą verslininką? Veidoskaitos trenerė tvirtina, kad daug ką rodo pačio veido forma, nosies ilgis ir kaktos struktūra.
„Pagrindiniai dalykai, kurie duoda tvirtybę, pasitikėjimą, drąsą veikti yra storas kaklas. Jeigu jis dar yra ilgas, tai žmogus inovatorius, kuris turi vidinę ašį atlaikyti išorinius standartus, visuomenės nuomonę apie jį patį. Jeigu veido forma stipraus kvadratiškumo, tai rodo valdingumą, kad žmogus turi labai stiprią nuomonę. Su juo einant į diskusijas ar derybas, turi pasiruošti namų darbus. Jeigu žmogaus nosis bus trumpa – turi pateikti faktus, argumentus, jeigu ilgesnė – jis yra į tolį matantis strategas. Aukšta kakta rodo intelektą, ilga snapo formos nosis – versliškumą, poziciją, kad mato ilgalaikius projektus ir geba nustatyti, kas bus ateityje“, – veidoskaitos paslaptimis pasidalins trenerė.
Kita laidos tema: net ir mylimiausias darbas gali iššaukti perdegimą
Personalo atrankos įmonės „Atranka360“ įkūrėja ir vadovė Gintė Žilinskienė su psichologija savo gyvenimą pradėjo sieti jau nuo 9 klasės, o šiandien šioje srityje jaučiasi it žuvis vandenyje. Tačiau pati pradžia nebuvo lengva: po bakalauro studijų, nutarusi žinias gilinti magistratūroje, moteris buvo neseniai susilaukusi pirmagimio, tad teko derinti mokslus su šeimos poreikiais, perdėliojant prioritetų lentelę.
„Tuo metu su vyru auginome 2 metų sūnų. Gyvenome Klaipėdoje, o dieninės studijos Kaune. Teko parduoti būstą, vyras persikraustė pagyventi pas tėvus, mes su sūnum išsinuomojom butą Kaune. Buvo sunku, aplinkiniai kalbėjo, kad meilė pasibaigė, bet gyvenimas parodė, jog ne“, – savo istorija laidoje dalinsis Gintė.
Nors verslo psichologijos srityje moteris dirba jau du dešimtmečius, įkurti savo kompaniją nutarė tik prieš 9 metus. Šiandien Gintės verslas – vienas savo srities lyderių, padedantis darbdaviams, kuriems reikia darbuotojų, žmonėms, kurie ieško darbo, atliekantis reikšmingus tyrimus. Tačiau darbe pritaikomų žinių verslininkei reikėjo ir buriant savąjį kolektyvą, ypač išmokstant tikslingai jam paskirstyti užduotis.
„Reikėjo laiko išmokti išmintingai vadovauti. Ne pačiai daryti tam tikrus darbus, o daugiau žvilgsnį kreipti į koleges, kurios yra be galo kompetentingos ir įvairiapusiškos. Ką aš dabar darau, ko anksčiau nedariau, aš iš kiekvienos bandau išlukštenti pačias stipriausias savybes. Suteikti erdvę atsiskleisti“, – apie savo darbuotojas gražiai atsilieps Gintė.
Deja, bet kartais net ir pati mylimiausia veikla gali iššaukti neigiamą pasinėrimo į darbo pusę – perdegimą. Tuomet Gintei teko priimti nelengvą sprendimą – kuriam laikui atsitraukė nuo verslo. Moteris atvirauja, kad išeiti iš nuovargio ir perdegimo rato prireikė net dviejų metų, tačiau šiandien ji vėl visa širdimi mėgaujasi užimtumu bei teigia pagaliau atradusi balansą tarp darbo ir asmeninio gyvenimo.
„Vieną sykį pamačiau save nufilmuotą atostogų metu, kai saulė šviečia, šeima aplinkui. O aš esu be veido ir vaikai sakė, kad aš jau seniai tokia. Tada supratau kad STOP, reikia kažką keisti. Tikrai ne vieną kartą išgyvenau šeimos ir darbo konfliktą, kuris tave ėda iš vidaus. Tas darbas buvo kaip apsėdimas“, – nematomą verslininko gyvenimo pusę laidoje atskleis Gintė.
Kita laidos tema: dovanos, suteikiančios nepamirštamus potyrius
Artėjant žiemos šventėms, žmonės suskuba į parduotuves ieškoti dovanų savo artimiesiems ar draugams. Nuo 2007 metų veikianti įmonė „Gera dovana“ yra dovanos tiekėjas daugiau nei pusei milijonų žmonių kasmet. Jos vadovas juokauja, kad tai ketvirtas jo vaikas, o ir pats jau seniai supratęs, kad naujas patirtis suteikiančios dovanos yra daug vertingesnės už materialias.
„Neseniai atšvenčiau gimtadienį, atrodo, kad viską turiu, ypatingai daiktų, tai man gera dovana būtų kažkas, kas susiję su emocija, ko nedrįsčiau pats išbandyti ar pats pagailėčiau pinigų, arba neturėčiau tam laiko, o draugai ir artimieji priverstų tą patirti“, – laidoje pasakos įmonės generalinis direktorius Ernestas Vasiliauskas.
Nors šio verslo pradžia siejasi su kriziniais metais Lietuvoje, laidos pašnekovas nestokoja drąsos, teigdamas, kad tai – kaip maistas ar laidotuvės – nesvarbu, krizė ar ne, žmonės visada turėjo ir turės gimtadienius. Verslininkas pasakoja, kad kalėdiniu laikotarpiu, ypač likus dienai ar dviem iki švenčių, daugeliui būtent „Gera dovana“ sutaupo ir laiko, ir nervų. Dovanas teikiantys partneriai yra kruopščiai atrenkami, vertinant klientų pomėgius, poreikius, finansines galimybes, o dovanų įvairovė tokia plati, kad pradžiugins ir ekstremalus, ir poilsio mėgėjus, ir meniškos sielos žmones.
Iš tiesų, pradėjusi vos nuo 5 darbuotojų, per 15 metų „Gera dovana“ įspūdingai išaugo. Šiuo metu čia dirba net 250 žmonių. Visgi, Ernestas atvirauja, kad verslo augimą lydėjo ne vienas iššūkis: pokyčiai įmonės struktūroje, išbandymu tapęs technologinis augimas ir net gi sprendimas keletą metų su šeima persikelti gyventi svetur.
„Startavome ne tuo tokios matomos įmonės pusės, kurią dabar mato didžioji dalis klientų. Mes startavome nuo prekybos centro „Akropolis“ dovanų čekių sistemos. Buvom daugiau IT, marketingo ir finansų partneris jiems diegiant šitą sistemą, o jau po to gimė mintis, kad kodėl neprijungti ir paslaugų dovanų čekio. Šiandien Lietuvoje turime daugiau kaip 3000 pasiūlymų, Latvijoje artėjame prie šio skaičiaus, o Lenkijoje siekiam beveik 10 tūkst.“, – pasiekimais laidoje džiaugsis Ernestas.
„Gyvenimas versle“ – tai laida, kurioje laidos vedėja Dovilė Urbanaitė pristatys ir atskleis šalyje veikiančių įdomiausių, populiariausių bei netikėčiausių verslų istorijas. Lietuva koja kojon žengia su pasauliniais inovacijų pokyčiais ir savo šalyje turi būrį kūrybingų, sumanių ir savo sritį išmanančių verslininkų, kurie suburdami profesionalias komandas gali didžiuotis atradę raktą į verslo sėkmę.
Apie visą tai – kiekvieną sekmadienį, 10:30 val., tik per „Lietuvos ryto“ televiziją.