Poilsiautojus viliojantys tiek Lietuvos, tiek aplinkinių valstybių kurortai siūlo puikias sąlygas dviratininkams. Todėl aktyvus laisvalaikio leidimas sparčiai populiarėja, juolab kad daugėja ir dviračiams skirtų takelių.
Dalis keliauninkų numoja ranka ir dviračius nuomojasi vietoje. Neišrankūs tautiečiai skaičiuoja, kiek dėl vežamų dviračių išauga degalų sąnaudos, kiek pailgėja kelionė, todėl renkasi nuomos punktą.
Labiau patyrusiems dviratininkams tai nepriimtina, nes gero dviračio neišsinuomosi, jau nekalbant apie tokias subtilybes kaip nepatogumų keliantys balneliai.
Todėl laisvalaikį mindami paminas leisti mėgstantys žmonės specializuotose parduotuvėse ar turgavietėse ieško specialių laikiklių, padedančių saugiai ir patogiai sivežti dviračius.
Apie dviračių laikiklių rūšis, kainą, technines savybes žurnalistas kalbėjosi su parduotuvių tinklo „Umarai” prekybos vadovu Dainiumi Zarausku.
Už patogumą reikia mokėti
Pirmasis klausimas, kurį mėgėjas keliauti dviračiu turėtų sau iškelti, – kiek dviračių ketina vežtis? Mat lengvuoju automobiliu galima vežti ne daugiau kaip 5 dviračius.
Antrasis klausimas – kiek plačiai keliautojas pasiryžęs praverti piniginę. „Be konkurencijos patys patogiausi yra ant automobilio kablio tvirtinami dviračių laikikliai, turintys ir žibintus, ir vietą automobilio valstybiniam numeriui pritvirtinti”, - sakė D.Zarauskas.
Tokio tipo laikiklis 2–3 dviračiams be žibintų ir vietos numeriui pritvirtinti kainuoja nuo 500 litų. Tačiau vairuotojas rizikuoja užsidirbti baudą, nes už automobilio esantys dviračiai užstoja ir žibintus, ir valstybinį numerį.
Lietuvoje, skirtingai nei Vakarų valstybėse, vairuotojams nėra išduodama trečiojo valstybinio registracijos numerio. Todėl tik nuo pareigūno geranoriškumo priklauso, ar dviračius besivežantis vairuotojas nebus baudžiamas už numerio slėpimą.
Sertifikuotas papildomus žibintus ir vietą automobilio valstybinės registracijos numeriui turintis dviračių laikiklis 2–4 dviračiams vežti kainuoja nuo 1600 litų.
Prabangesnieji sudėtingesnės konstrukcijos modeliai netrukdo vairuotojui ir atidaryti automobilio bagažinės.
„Kaina – didžiausias ir tikriausiai vienintelis šios rūšies laikiklių trūkumas, – sakė D.Zarauskas. – Ne veltui tarp vokiečių populiariausi šio tipo laikikliai.”
Taupesnieji tvirtina diržais
Automobilio gale vežami dviračiai nedaug padidina ir degalų sąnaudas, nes oro pasipriešinimas padidėja tik truputį. Todėl daug keliaujantiems patartina rinktis šį dviračių vežimo būdą.
Neįperkantys prabangiausių laikiklių gali rinktis ne tokį patogų būdą tvirtinti dviračius diržais prie bagažinės dangčio. Tokie laikikliai, nelygu modelis ir vežamų dviračių skaičius, kainuoja 200–600 litų.
„Šio laikiklio minusas – dviračiai nepakabinami. Be to, jie liečiasi ir tarpusavyje, ir su automobiliu, todėl kyla grėsmė apgadinti dažus, – sakė parduotuvių tinklo „Umarai” vienas vadovų. – Didžiausias jų privalumas – palyginti nedidelė kaina.”
D.Zarauskas pažymėjo, kad šiuos laikiklius pasirinkę vairuotojai ne tik sugaiš daugiau laiko tvirtindami ar nuimdami dviračius.
Jiems ilgesnėje kelionėje rekomenduojama kas porą šimtų kilometrų pasitikrinti, ar tvirtai laikosi dviračiai.
Nepatogūs ir ilgapirščiams
Trečioji laikiklių rūšis – ant automobilio stogo tvirtinama skersinių sistema. Ant jos galima tvirtinti ir daiktadėžę, ir slides, ir dviračius. Žinomo gamintojo laikiklis vienam dviračiui kainuoja 200–400 litų.
Šį dviračių gabenimo būdą pasirinkusiems vairuotojams teks susitaikyti, kad gerokai padidės degalų sąnaudos. Šiek tiek taupiau važiuoti leidžia tvirtinimo sistemos, į kurias įstatomas dviratis be priekinio rato.
„Tačiau vežant 4–5 dviračius reikia susitaikyti, kad degalų išlaidos padidės bent 20 procentų. Niekam ne paslaptis – kuo didesnis greitis, tuo didesnės degalų sąnaudos”, – asmenine patirtimi dalijosi D.Zarauskas.
Būtent dėl didelio pasipriešinimo jis nepataria pirkti dviračių užvalkalų, kurie apsaugo nuo aplimpančių vabzdžių, tačiau tada po ilgesnės kelionės tenka plauti negyvais vabzdžiais aplipusį dviratį.
„Gerai, kad Lietuvoje vabzdžių antplūdis būna tik apie pusantro mėnesio, – kalbėjo specialistas. – Kita vertus, nusivalyti teks ir ant automobilio galo vežtą dviratį, nors taip gabenami dviračiai nukenčia mažiau.”
„Umarų” parduotuvių tinklo vienas vadovų pripažino, kad tvirtinimo ant stogo sistemos turi ir daugiau trūkumų. Vairuotojui ne tik nepatogu sukilnoti ant mašinos dviračius ir juos nuimti, bet gali kilti ir sunkumų, tarkime, įvažiuojant į požeminę aikštelę.
„Tačiau toks tvirtinimo būdas labiausiai apsaugo nuo ilgapirščių. Nors visų rūšių laikikliai turi spynas, vagims nepatogu plėšti ant mašinos stogo esančius dviračius. Be to, padidėja grėsmė būti pastebėtiems”, – sakė D.Zarauskas.
Būtina prašyti sertifikato
Įmonės pardavimo vadovas pripažino, jog sunkiausia patarti vairuotojui, kokį dviračių laikiklių gamintoją pasirinkti. Todėl pagrindinis patarimas – rinktis specializuotą parduotuvę, kurios konsultantai išsamiai išvardys visus gaminio privalumus ir trūkumus. „Svarbiausia, kad laikiklis būtų sertifikuotas, atitinkantis ES standartą”, – sakė specialistas.
Sertifikuoti gaminiai ne tik patikimesni, bet ir turi ilgą gamintojo garantiją. D.Zarausko manymu, tai ypač svarbu: „Pabandykite įsivaizduoti, kiek nuostolių gali padaryti į iš paskos važiuojančią mašiną nublokštas dviratis.”
Pašnekovas pripažino, kad gerą laikiklį įmanoma rasti ir sendaikčių turgavietėje. Tačiau vairuotojai turi labai kritiškai įvertinti, ar tokiu dviračių laikikliu dar saugu naudotis.
D.Zarauskas įsitikinęs, kad keliones dviračiais pamėgusiems žmonėms – ne išeitis per atostogas nuomotis laikiklius: „Kokybišką gaminį nuomotis tikrai nebus pigu.”
Laikiklių ir aksesuarų nuoma savaitei
Ant stogo bagažinės tvirtinama skersinių sistema 35–60 Lt
Ant kablio tvirtinamas laikiklis 2–4 dviračiams 45–115 Lt
Ant kablio tvirtinamas laikiklis 2–4 dviračiams (su žibintais ir vieta numeriui) 90–150 Lt
Papildomi žibintai ir numerio laikiklis 20–30 Lt
Apsauginis dviračio užvalkalas 25–30 Lt