„Kultūros nakties“ maratono dalimi tapęs interaktyvus tarpdisciplininis renginys buvo įspūdinga per 6 tūkst. Lietuvos autorių vienijančios Asociacijos LATGA dovana 700-ąjį miesto gimtadienį švenčiančiam Vilniui. Netoli MO muziejaus iškilusi beveik 12 m aukščio sudėtingos konstrukcijos „LATGA Autorių namų“ scena tapo traukos vieta tūkstančiams žmonių, kurių neišgąsdino net ir staiga prapliupęs lietus.
Nekantriausi žiūrovai į Autorių namų vidų prašėsi dar renginiui neprasidėjus, o namų durys simboliškai atidarytos renginio ekranuose pradėjus rodyti lietuviškus muzikinius vaizdo klipus. Abiejuose ekranuose visą vakarą buvo galima stebėti vaizdus iš dūzgiantį bičių avilį primenančio namo, o veiksmą trijuose jo aukštuose sekė daugybė kamerų. Vis dėlto daugelis vilniečių ryžosi stovėti eilėse, kad veiksmą galėtų stebėti savo akimis, o ne ekrane.
Lietus išbaidė trumpam
Pirmoji į pirmo aukšto sceną lipo Rūta Loop pasivadinusi muzikos autorė Rūta Žibaitytė, kuri čia pat scenoje pasinaudoma loopstation efektų pedalu sumaniai miksavo lietuvių liaudies dainas bei rytietiškų melodijų motyvus.
Tuo pat metu savo darbą „Nusiėmimas“ šiame aukšte pradėjo kurti Nacionalinės premijos laureatė, dailininkė Eglė Ridikaitė. Antrame aukšte įsitaisė dailininkų draugijos „Ak tas piešimas“ nariai, kelias valandas kantriai piešę pačių atsivestus modelius – vyrą ir moterį. Trečiame aukšte įsikūrė teatro gildijos atstovai Gytis Ivanauskas ir Aleksandras Špilevojus. Pastarasis pradėjo net 7 valandas trukusį pasirodymą „Tvanas“, kurį inspiravo nesenas įvykis karo siaubiamoje Ukrainoje – Kachovkos užtvankos tragedija.
Dramaturgas, režisierius ir aktorius A.Špilevojus ryžosi pasakoti istoriją, kurią koreguoti galėjo ir į 3 aukštą nepabijoję užkopti žiūrovai, jo pasakojimo klausęsi belaidėse ausinėse. Choreografas ir aktorius G.Ivanauskas žiūrovus stebino lėtais judesiais – savo pasirodymą „Kelionė“ jis kūrė remdamasis japoniško buto šokio tradicija.
Pirmame aukšte Rūtą Loop scenoje, šalia kurios buvo galima jaukiai įsitaisyti sofose, foteliuose ar krėsluose, pakeitė menininkas Žygimantas Kudirka, pristatęs naują programą, kurią prieš tai buvo rodęs tik užsienyje. Ir už Lietuvos ribų puikiai vertinamas menininko pasirodymas buvo prisotintas poezija bei muzika ir paįvairintas paties sukurtomis vizualizacijomis. Po jo pasirodymo kitoje scenos pusėje poetinę estafetę pratęsė Aušra Kaziliūnaitė, kuriai talkino saksofonininkas Kornelijus Pukinskis.
O po to prasidėjo tikri burtai – magiško menininkės Agnės Gintalaitės ir muzikos autorės Miglės Vilčiauskaitės-Migloko pasirodymo „Buitinis šamanizmas: vidinio vaiko pažadinimas“ pirmoji dalis, itin įtraukusi LATGA Autorių namų svečius – žiūrovus, ir, pasak pačių menininkių juokelių, prišaukusi lietų. Itin stiprus lietus pliūptelėjo, kai šis šeimyninis menininkių duetas (A.Gintalaitė yra M.Vilčiauskaitės teta) sceną užleido Šeiko šokio teatrui, pristačiusiam vieną sėkmingiausių savo spektaklių „Pareiškiu Brandir“.
Vis dėlto lietus renginio nesugadino – vos jam pasibaigus žiūrovai vėl rikiavosi į eilę, kuri nustojo formuotis tik pačioje renginio pabaigoje.
Į sceną vėl grįžo šamanės Agnoko ir Migloko (taip jos šmaikščiai prisistatė savo video). Vėliau vėl sekė poezija, kurią pristatė žinomų poetų Mariaus Buroko ir Jurgitos Jasponytės pora. Jų pačių ir ukrainiečių poetų eiles muzikaliai nuspalvino nepakeičiamas multiinstrumentalistas ir muzikos autorius Saulius Patreikis. Pastarasis muzikantas namų svetainę primenančioje scenoje liko ir per Jurgos Šeduikytės pasirodymą. Jurgai per pasirodymą dar talkino pianistas Kęstutis Pavalkis, vizualumo koncertui suteikė menininko Martyno Gedimino darbai.
Antrame aukšte tuo tarpu ėmė veikti fotografo Tomo Kaunecko Autorių fotostudija. Vos tik jam pradėjus darbą žiūrovai sustojo į milžinišką eilę, taip sustabdydami norinčiųjų patekti į namą srautą, todėl kurį laiką organizatorių prašymu buvo fotografuojami tik namų šeimininkai – įvairių sričių autoriai.
Žiūrovai tapo autoriais
Apie 22 val. pirmame aukšte pasirodymą pradėjo „Happyendless“, tuo pat metu darbą pradėjo ir broliai Algirdas ir Remigijus Gataveckai. Dvyniai leido žiūrovams kurti paveikslus patiems, o patys tuo metu užmerktomis akimis judino drobę, taip padėdami piešti.
Simboliška – kai iš trečiojo aukšto buvo pašalintas vandens perteklius, į jį savo pasirodymo „Tvanas“ grįžo tęsti A. Špilevojus. Kuriam laikui jame apsistojęs buvo ir Šeiko Šokio teatras, surengęs dar vieną pasirodymą.
Po elektroninės muzikos grupės „Happyendless“ pasirodymo su savo akustine programa žiūrovus linksmino šiauliečių roko grupė „Colours of Bubbles“. Vėliau juos pakeitė kompozitoriai Vygintas Kisevičius ir Paulius Kilbauskas, gyvai įgarsinę „Sidabrinę gervę“ trumpo metro filmų kategorijoje pelniusį režisieriaus ir operatoriaus Eitvydo Doškaus darbą „Čia buvo Vilnius“. Po filmo galima buvo pamatyti dramaturgės, režisierės ir aktorės Birutės Mar dokumentinio spektaklio „Mąstanti barako širdis“ pagal ukrainiečių moterų karo liudijimus ir Etty Hillesum dienoraščius ir laiškus iš nacių koncentracijos stovyklos) ištrauką, scenoje jai talkino folkloro dainininkė iš Ukrainos Halyna Kachior.
Kartu su jomis namą-sceną paliko ir žiūrovai, o tuo metu ekrane pradėti rodyti trumpametražiai filmai: „Automobilių stovėjimo aikštelė“ (rež. Jorė Janavičiūtė), „Baimė“ (rež. Antanas Skučas ir Julius Zubavičius), „Pieno baras“ (rež. Urtė Oettinger), „Patrikas“ ir „Look“ (abiejų rež. Meinardas Valkevičius).
Renginį organizavo LATGA komanda, o jai talkino režisierius Dalius Abaris. Užeiti į namą primenančią sceną buvo leidžiama tik ne jaunesniems nei šešiolikos metų žiūrovams.
„Labai dėkojame visiems daugiau nei 40 „LATGA Autorių namų“ eksperimento nepabijojusių ir puikiai pasirodžiusių renginio dalyvių, o taip pat itin kultūringiems ir mandagiems žiūrovams. Man atrodo, kad šiuo renginiu mes įrodėme, kokia svarbi visos kultūros grandis yra autoriai, kurie dažnai paslepiami už aktorių ir atlikėjų nugarų. Taip pat smagu, kad šįvakar autoriais pasijuto ir mūsų simboliniame name apsilankę žiūrovai, nepabijoję įsitraukti į interaktyvią veiklą“, – sako Asociacijos LATGA direktorė Laura Baškevičienė.