Per 250 grupių ir atlikėjų iš keliasdešimties šalių, beveik tūkstantis muzikos vadybininkų, koncertų ir festivalių rengėjų, kritikų, agentų ir prodiuserių Taline susirinko jau devintą pavasarį iš eilės.
Keliose dešimtyse miesto klubų, galerijų, knygynų ir kitų erdvių keletą dienų nuo ryto iki vakaro skambėjo muzika. Čia koncertuojantys atlikėjai už tai negauna atlygio, bet į „Tallinn Music Week“ vyksta ne dėl to.
Tai proga užmegzti svarbių pažinčių, supažindinti su savo kūryba jos dar negirdėjusius klausytojus ir pamėginti skintis kelią į platesnius vandenis.
Būtent čia pirmus rimtesnius žingsnius į tarptautinę areną žengė estai „Ewert & The Two Dragons“, Iiris, latviai „Instrumenti“ ir kiti žinomi Baltijos šalių muzikantai.
Lietuviai festivalyje irgi yra pasižymėję – grupės „ba.“ ir „Garbanotas bosistas“ yra laimėjusios festivalio publikos simpatijų prizus.
Šįmet į festivalį bandyti laimės vyko penkios Lietuvos grupės ir atlikėjai – „No Real Pioneers“, „Deeper Upper“, „Sheep Got Waxed“, Grad_u, „Antikvariniai Kašpirovskio dantys“.
Pokalbiai ir linksmybės
Kaip ir kasmet, į festivalį užsuko ir pasaulyje gerai žinomų žmonių – pavyzdžiui, filmą apie savo koncertą Šiaurės Korėjoje pristatęs žymios slovėnų grupės „Laibach“ lyderis Ivanas Novakas ir britų žurnalistas, kelių knygų autorius Simonas Reynoldsas – jis paskaitos metu kritikavo Davidą Bowie ir pareiškė, kad šis dainininkas nieko gero nesukūrė nuo maždaug 1980-ųjų iki savo mirties 2016-aisiais.
Konferencijoje buvo aptariamos spalvingos temos – nuo muzikantų padėties Afrikoje iki moterų vaidmens muzikos versle ir klubų ateities pasaulio didmiesčiuose.
Tačiau pagrindinis magnetas žiūrovams (o jų pernai festivalyje buvo apie 40 tūkstančių) yra koncertai, kurie skirti įvairiam skoniui. Pavyzdžiui, šįmet festivalyje koncertą surengė garsus estų dirigentas Kristjanas Järvi, tačiau buvo ir atskiri renginiai, skirti ir metalo ar hiphopo muzikai.
Vienas įdomiausių šių metų festivalio sumanymų – uždarymo renginys įspūdingai apšviestose geležinkelio stoties patalpose, kuriame didžėjai be pertraukų grojo ilgiau nei parą.
Pasirinkimas – įspūdingas
Koncertų programa buvo vardų prikimšta taip, kad suspėti visur, kur įdomu, melomanai neturėjo jokių galimybių.
Užsienyje garsėjanti nuostabi estų smuikininkė Maarja Nuut, ir šios šalies nepriklausomos („indie“) muzikos viltys „Frankie Animal“, žymus vokiečių kompozitorius Hauschka, folklorą su modernia muzika derinantys baltarusiai „Shaman Jungle“, buvusi skandalingos Rusijos grupės „Leningrad“ vokalistė Alisa Voks – visų, kuriuos į festivalį atvykę užsienio specialistai vadino atradimais, išvardyti neįmanoma.
Viena daugiausia pagyrų sulaukusių grupių – rusai „Glintshake“, turintys talentingą vokalistę ir rašantys dainas apie kasdienybės absurdą.
Žiūrovų ir kritikų euforiją sukėlė ir „Žen“ – postroką su elektroniniais prieskoniais grojančios lesbietės iš Kroatijos, savo muzika besistengiančios perteikti ir feminizmo idėjų temą.
Taline gyvenantys latviai būriais traukė į kino teatrą „Soprus“, kuriame grojo Rygos alternatyviojo roko pažibos – grupė „Židrūns“.
Vieną geriausių praėjusių metų Latvijos albumų išleidusi grupė teigia, kad pasivadino pagal lietuvišką vardą Žydrūnas ir yra išgalvojusi kelias istorijas apie tai. Viena jų skelbia, jog muzikantai susipažino, kai dirbo „Mažeikių naftoje“, o Žydrūnas buvo jų viršininko vardas.
Ypač šiais metais pasistengė vengrai – į festivalį atvyko ne tik keletas šalies grupių, bet ir keliasdešimties muzikos verslo veikėjų delegacija.
Sulaukė kvietimų į užsienį
Tokioje įvairovėje, kai įtakingus užsieniečius tiesiog į visas puses tampo daugybė grupių, išsiskirti nelengva. Bet lietuviams irgi pavyko sulaukti dėmesio.
Jau antrą sykį į festivalį vykę lietuviai „Deeper Upper“ surengė du koncertus – vieno jų vieta sukėlė šypseną, mat Talino botanikos sode jiems teko groti tarp palmių ir kitokių egzotiškų augalų.
Vėlų vakarą klube „Kelm“ groję lietuviai buvo sutikti taip, kad sulaužė nerašytą festivalio taisyklę – biso į sceną eiti negalima.
Lietuvių koncertas sudomino jame apsilankiusį bene žymiausio Budapešto klubo „A38“ programos vadovą – jis žadėjo ieškoti galimybių pasikviesti grupę į Vengriją.
Pamatę „Deeper Upper“ šią grupę norėtų pasikviesti ir Maskvoje vykstančio festivalio „Moscow Music Week“ rengėjai, susidomėjimo neslėpė dar kelių užsienio renginių organizatoriai.
„Esame patenkinti. Užmezgėme pažintis, kurių norėjome“, – sakė grupės vadybininkas Ištvanas Tomašas.
Linksmoji grupė „Antikvariniai Kašpirovskio dantys“ dainuoja lietuvių kalba, tačiau tai nesutrukdė kaip reikiant įkaitinti iš pirmo žvilgsnio ramių estų.
Po pasirodymo grupė sulaukė preliminarių pasiūlymų koncertuoti Suomijoje ir Ukrainoje.
Vilniečiai sugebėjo nustebinti
Bene daugiausia komplimentų pabiro ant trio „Sheep Got Waxed“ galvų.
Vilniečiai, grojantys drąsiai sumaišytą džiazo ir pankroko kokteilį, savo kūrybą vadina „vaškuojamos avelės verksmu“.
Kad ir kaip įmantriai vadintųsi, pernai naują albumą „Pushy“ išleidusios grupės talentas – akivaizdus. Sudėtingi, kartais agresyvūs „Sheep Got Waxed“ garsai prikaustė festivalyje iš vieno koncerto į kitą kas penkias minutes lakstančių užsienio žurnalistų dėmesį – lietuvių jie susikaupę klausėsi iki pat pabaigos.
„Jie – tikrai nuostabūs. Tai vienas geriausių mano matytų koncertų šiais metais“, – sakė britų muzikantas, grupės „The Membranes“ lyderis, žurnalo „Louder Than War“ redaktorius Johnas Robbas.
„Ypatinga energija ir išskirtinė muzika“, – sutiko viena britų festivalio „Liverpool Sound City“ rengėjų Rebecca Ayres.
„Jie primena geriausius pasaulio atlikėjus – pavyzdžiui, britų grupės „King Crimson“ lyderio Roberto Frippo eksperimentus ar prancūzų grupę „Gong“.
Aš visiškai sužavėtas“, – pripažino įtakingos britų interneto svetainės „The Quietus“ žurnalistas, muzikos kritikas Richardas Fosteris.