Nuo 2007-ųjų rengiamas festivalis jau tvirtai užėmė lyderio pozicijas. Šįmet jame linksminosi per 25 tūkstančius žiūrovų iš visų trijų Baltijos valstybių.
Idiliškas pušynas, paplūdimys, keletas scenų, gerai žinomi ir nauji muzikos vardai iš keliolikos šalių - „Positivus“ dar kartą parodė, kad britų spauda neatsitiktinai jį yra pavadinusi vienu geriausių vidutinio dydžio festivalių Europoje.
Žvaigždės. Jų šįmet buvo daug ir įvairių. Vieni džiaugėsi, išgirdę britų „protingo roko“ lyderius „Elbow“, kurie buvo svarbiausi penktadienio svečiai. Kiti - sekmadienį išsišėlę po poros savaičių festivalyje „Granatos Live“ grosiančių britų „Bastille“ koncerte.
Savo gerbėjų priviliojo ir britų rokeriai „The Kooks“, paauglių numylėtiniai „You Me At Six“, puiki vokalistė Laura Mvula. Taip pat – galybė gal kiek mažiau populiarių, bet alternatyvos mėgėjams gerai žinomų artistų: „Daughter“, Anna Calvi, Chetas Fakeris, „Temples“ ir kiti. Skųstis, kad nėra iš ko pasirinkti, šįmet negalėjo niekas - žinomų užsienio atlikėjų pasirodymai į antrą planą nustūmė latvių grupes, prasidėję popiet, baigdavosi tik po vidurnakčio.
Karalienė. Festivalio programoje buvo bent keliolika gerai žinomų atlikėjų iš užsienio, tačiau pagrindine žvaigžde tapo britė, dar pernai koncertavusi nedidelėse Baltijos šalių salėse.
Ellie Goulding šįmet buvo išrinktas geriausia britų atlikėja, jos hitus nuolat transliuoja televizija ir radijas. Tačiau net ir ji pati buvo apstulbusi, kai pamatė į jos koncertą susirinkusią minią.
Visi vienos dienos bilietai į šeštadienį vykusius pasirodymus buvo išpirkti. Paaiškėjo, kad tai - labiausiai Ellie nuopelnas. Praslinkti arčiau scenos buvo neįmanoma - per 20 tūkstančių žiūrovų jos pasirodymo metu užtvindė visą didžiąją festivalio koncertų erdvę.
Dar pernai pavasarį E.Goulding honoraras buvo pakankamai nedidelis, tad jos koncertas vyko Vilniaus menų fabrike „Loftas“. Dabar, akivaizdu, tai jau nebūtų įmanoma.
Pamačiusi, kiek žiūrovų į festivalį atvyko dėl jos, Ellie nesusilaikiusi įgėlė „Positivus“ rengėjams - nuo scenos prabilo apie tai, kad koncertuoti jai teko dar dienos šviesoje. Lyg užsimindama, kad ji buvo labiau verta pagrindinio pasirodymo scenoje laiko sutemus, nei jį pasičiupusi vokiečių grupė „Kraftwerk“.
Užkulisiuose buvo kalbama, kad svarstyta galimybė šiuos atlikėjus sukeisti vietomis, bet tai nebuvo įmanoma dėl techninių priežasčių. „Kraftwerk“ pasirodymo dalis - trimatės vaizdo projekcijos specialiame ekrane, kurios įspūdingai atrodo tik sutemus.
Veteranai. Minėtų vokiečių „Kraftwerk“ istorija prasidėjo dar prieš 44 metus. Vienais elektroninės popmuzikos pradininkų laikoma grupė - solidžiausi šių metų „Positivus“ svečiai.
Iš pradinės sudėties joje teliko vienas narys - grupės įkūrėjas Ralfas Huetteris. Gerbėjams, žinoma, tai nė motais - svarbiausia yra vis dar koncertuose skambanti senoji muzika, įkvėpusi tūkstančius atlikėjų, nuo „Depeche Mode“ iki „Coldplay“.
„Kraftwerk“ beveik niekada neduoda interviu, nepozuoja nuotraukoms su gerbėjais, neleidžia fotografuoti savo koncertų, gyvena atsiskyrėlių gyvenimą ir scenoje beveik nejuda. „Žmonių-mašinų“ įvaizdis ne vieną dešimtmetį yra svarbus grupės stiliaus elementas.
Tačiau nuobodu tikrai nebuvo - žiūrovams buvo išdalyti specialūs akiniai, pro kuriuos žiūrint į didelį ekraną atrodė, kad tiesiai į tave važiuoja traukinys ar esi už greitkeliu riedančio senutėlio „vabalo“ vairo.
Atsirado ir užuominų į aktualijas. Dainoje „Radioactivity“, kuri įspėja apie atominės energetikos ir branduolinių ginklų pavojus, greta Žernobylio ir Hirošimis pavadinimų atsirado ir atominės elektrinės katastrofą patyręs Japonijos miestas Fukušima. Pusę dainos grupė atliko japonų kalba.
Dainos „Autobahn“, „Computer Love“, „The Robots“, „The Model“ - tikra elektroninės muzikos klasika, bet jauna festivalio publika, regis, jos deramai neįvertino. Koncertui įpusėjus, žiūrovai pradėjo skirstytis.
Nusivylimas. Prieš keletą metų Lietuvos festivalyje „Be2gether“ koncertavęs britas Tricky Latvijoje šįkart atrodė kaip savo paties šešėlis. Triphopo stiliaus žvaigždės muzika - tamsi ir intriguojanti, tačiau didžiąją dalį darbo jis patikėjo savo grupei ir pritariančiai vokalistei.
Nenuspėjama nuotaika garsėjantis artistas kone pusę koncerto praleido, publikai atsukęs užpakalį ir rūkydamas. „Vadybininkas jam turbūt pasakė - daryk, ką tik nori, tik nenulipk nuo scenos, nes mums nesumokės“, - tokie juokeliai sklandė festivalio užkulisiuose ir gal buvo netoli tiesos.
Tricky pasižymėjo ir bene keisčiausi reikalavimu festivalio rengėjams - paprašė pasamdyti profesionalų bokso trenerį, su kuriuo prieš koncertą galėtų pasimankštinti.
Mada. „Positivus“ kasmet pasikviečia porą atlikėjų, kurie tuo metu - „ant bangos“. Kitaip tariant, yra itin išpopuliarėję per pastaruosius keletą mėnesių.
Pernai tai buvo britų rokeriai „Palma Violets“, dėl kurių į festivalį atvyko prisiekusiu melomanu vadinamas Estijos prezidentas Toomas Hendrikas Ilvesas. Šįmet - amerikiečiai „Future Islands“, kurių albumą „Singles“ kritikai vadina vienu geriausių šių metų įrašų.
Reklama veikia - erdvė prieš antrąją pagal dydį festivalio sceną, kurioje grojo grupė, penktadienio vakarą buvo pilnutėlė. Šoko net tie, kurie anksčiau nežinojo šios grupės - akių buvo neįmanoma atplėšti nuo keistai besielgiančio „Future Islands“ vokalisto Samuelio T.Herringo. Dainavimą jis paįvairino kriokimu ir dvilinkas raitė tokius šokio judesius, kurių neįmanoma nupasakoti. „Panašus į statybininką, bet atrodo įspūdingai“, - minioje teko nugirsti ir tokį komentarą.
Išsišokėlis. Festivalyje, kuriame dominuoja „indie“ rokas ir popmuzika, bene didžiausias netikėtumas buvo Pharoah Sandersas - 73-ejų JAV džiazo saksofonistas su savo grupe.
Muzika tikriems gurmanams, tačiau publikos susirinko skystai - akivaizdu, kad tokie festivalio eksperimentai nepasiteisina. Džiazo veteranui nepridėjo taškų ir tai, kad punktualumo griežtai besilaikančiame festivalyje jo pasirodymas vėlavo beveik pusvalandį - o jam pagaliau prasidėjus Ph.Sandersas neatrodė laimingas. Panašu, jog ir pats džiazmenas susivokė pataikęs ne į savo lysvę.
Lietuviai. Vaikštant po festivalį galėjo susidaryti įspūdis, jog kas trečias žiūrovas yra iš mūsų šalies, o išalkę latviai dar gyrė ir festivalyje picas kepusius lietuvius - prie jų kiosko nuolat rikiavosi eilės.
Oficialios statistikos festivalio rengėjai dar neturi, bet spėja, kad minioje buvo bent 5-6 tūkstančiai lietuvių.
„Važiuoju čia ketvirtus metus iš eilės. „Positivus“ programa - tiesiog kur kas įspūdingesnė nei Lietuvos festivalių. Tiek įdomios muzikos, kiek čia skamba per tris dienas, Lietuvoje neišgirsi per visą vasarą“, - sakė 22-ejų studentė iš Vilniaus Raminta.
Pavydas. Pasižiūrėti, kaip sekasi latviams, keliavo net kelių Lietuvos festivalių rengėjai, į „Positivus“ sėkmę žvelgiantys su baltu pavydu.
Kalbinami jie sakė, kad Lietuvoje nieko panašaus negali atsirasti - vien jau todėl, kad Latvijoje kur kas populiaresnė alternatyvi muzika, kuri skamba „Positivus“ scenose.
Kita priežastis - skirtingas komercinių rėmėjų požiūris. Latvijos festivalį pinigais parėmė keliolika didelių kompanijų, kurios mainais renginyje žaismingai reklamavo savo produkciją ir paslaugas.
„Bankai ar telekomunikacijos kompanijos festivaliui skiria šešiaženkles sumas eurais. Lietuvoje rėmėjų požiūris - visai kitoks, mums iki tokių sumų - kaip iki mėnulio“, - kodėl latviai nušluosto lietuviams nosį, paaiškino vieno didžiųjų Lietuvos festivalių rengėjas.