Išskirtiniai užsakovai
„Gal juokauja?“ – taip reagavo Vilniuje įsikūrusios dizaino studijos „Dadada Studio“ kūrybos darbuotojai, sulaukę iš Vatikano žinios, kad jų pasiūlymas priimtinas ir jie kviečiami Šv.Petro bazilikoje sukurti specialią ekspoziciją.
Ši ekspozicija, kurioje, pasitelkus dirbtinį intelektą, vizualines ir skaitmenines technologijas pasakojama bazilikos istorija, yra sudėtinė didelio projekto, kurio užsakovai – Vatikanas ir JAV kompiuterijos milžinė bendrovė „Microsoft“, dalis.
„Projekte mūsų komanda dalyvavo kartu su „Iconem“. Tai novatoriška prancūzų kultūros įmonė, kurios specializacija – nykstančių kultūros paveldo vietų skaitmeninimas trimačiu formatu.
„Iconem“, bendradarbiaudama su „Microsoft“, sukūrė virtualų skaitmeninį Šv.Petro bazilikos – architektūros paminklo – modelį, o patirtinei ekspozicijai pačioje bazilikoje parengti skelbė konkursą.
Jame dalyvavo solidžios architektūros kompanijos iš Japonijos, Prancūzijos, taip pat ir mes kartu su „Processoffice“ architektais.
Tai, ką mes siūlėme, – ekspozicijos koncepciją, istorinį pasakojimą apie bazilikos raidos pokyčius, vykusius per šimtmečius, net mūsų požiūrį į patį skaitmeninimo projektą – vertino ir „Microsoft“ vadovai, ir pats Šv.Petro bazilikos arkikunigas kardinolas Mauro Gambetti.
Tai – ne vieno milijono eurų vertės projektas, į kurį buvome pakviesti, nes užsakovams patiko mūsų požiūris“, – kalbėjo „DADADA Studio“ įkūrėjas ir kūrybos vadovas Martynas Birškys.
Jubiliejaus metai
Galimybę atverti kuo daugiau bazilikos erdvių padiktavo 2025 metais vyksiantys šventieji Jubiliejaus metai, švenčiami keturiskart per šimtmetį.
Atvira Šv. Petro bazilika – tai Popiežiaus Pranciškaus siekis suteikti žmonėms galimybę pamatyti, pajausti ir patirti jos dvasią.
„Bazilika yra labai sudėtingas ir kompleksiškas statinys. Dirbdami supratome, kiek daug dalykų lankytojams yra nematomi – mozaikos, meno kūriniai, inžineriniai sprendimai, vandentiekio sistemos, ryšių laiptinės.
Taip pat ir sakralioji erdvė – kriptos bei rūsiai“, – sakė M. Birškys.
Dvi parodos
Lietuvių sukurta patirtinė ekspozicija yra skirta baziliką gyvai aplankantiems žmonėms.
„Ekspoziciją sudaro dvi „Pétros ení“ (liet. „Petras yra čia“) parodos. Viena jų, įrengta po kupolu, skirta greitai apžiūrai, tad per dieną ją pamato tūkstančiai lankytojų.
O naująją ekspoziciją galima apžiūrėti tik iš anksto užsiregistravus, nes joje lankytojų skaičius ribojamas iki tūkstančio per dieną. Ji įrengta tarp bazilikos lubų ir stogo esančiose 20 metrų aukščio erdvėse. Ten buvo saugomi Vatikano archyvai ir iki šiol jų joks pašalietis nebuvo matęs.
Į šią vietą bus galima pakilti liftu, kuris jau baigiamas įrengti Renesanso laikų šachtoje“, – sakė M.Birškys.
Vaizdo projekcijos, galimybė pro kupolo langus iš viršaus pamatyti, kaip atrodo bazilikos vidus, šv.Petro gyvenimo istorija, pasakojama pasitelkus specialias technologijas, – visa tai yra lietuvių kūrybinės komandos įgyvendintas sumanymas.
Startavo prieš porą metų
Portalas „Vatican News“ skelbė, kad Šv.Petro bazilikos skaitmeninimo projektas buvo pradėtas prieš dvejus metus. „Iconem“, naudodama dronus ir lazerius, fotokameromis sukūrė daugiau kaip 400 tūkst. didelės raiškos bazilikos vaizdų, kurie buvo naudojami konstruojant labai tikslų trimatį jos modelį.
Prisijungti prie Šv. Petro bazilikos internetinio portalo ir apžiūrėti skaitmeninį bazilikos dvynį – tyrinėti jos istoriją ir architektūrą – netrukus galės visi to norintieji.
Pasak „Microsoft“ viceprezidento Brado Smitho, dirbtinis intelektas padės ja grožėtis unikaliu, novatorišku, dar niekada nematytu būdu.
„Žmonės galės suprasti statinio inžinerinę prasmę, įvertinti tai, kai tai keitėsi, aplankyti vietas, į kurias nebuvo galima įžengti daugybę metų.
Pavyzdžiui, tiek altoriai, tiek kupolas yra dekoruoti mozaikomis – iš didelio atstumo to pastebėti ir apžiūrėti yra neįmanoma, o skaitmeninis bazilikos dvynys tai leidžia padaryti iš labai arti“, – užsiminė ir M.Birškys.
„Partnerystė, kurioje susijungia įvairių institucijų kompetencija ir technologinės naujovės, sukūrė nepakartojamą patirtį visiems, norintiems daugiau sužinoti apie šios nepaprastos vietos istoriją, jos reikšmę“, – teigė B.Smithas.
Anot kardinolo M.Gambetti, bazilikos skaitmeninį virtualų modelį ir kartu su juo sukurtas kitas informacijos ir skaitmeninių paslaugų priemones galima vadinti „išeinančia bazilika“.
Kardinolo teigimu, naujasis Šv. Petro bazilikos portalas bus prieinamas nuo gruodžio 1 d.