Kuria dovanas
Gurmaniški rinkiniai darbuotojams ar klientams, saldžios ir kitokios valgomos dovanos, skanėstai vaikams, mamoms, tėvams arba draugams – visa tai yra 45 metų A.Matulevičienės kuriamos dovanos. Moteris yra prekės ženklo „Skani tradicija“ kūrėja.
Šį prekės ženklą puoselėjanti įmonė „Resursų centras“ įkurta 2014 m., kai tuometis sunkmetis jau buvo atsitraukęs, ekonomika pamažu atsitiesė, o įmonės bei pavieniai žmonės nebespaudė į kumštį šventėms skiriamų santaupų. Todėl A.Matulevičienė ėmėsi nuosavo verslo ir sėkmingai jį plėtoja jau devynerius metus.
Pravertė patirtis
„Turėjau sukaupusi įvairios patirties. Vadovavau pardavimų bei rinkodaros skyriams didžiausiuose media kanaluose, darbavausi kūrybinio bei skaitmeninio marketingo agentūrose.
Dar viena mano veikla buvo susijusi su informacinių technologijų specialistų paieškomis bei jų atranka.
Visa tai suformavo įgūdžius, kurie ir dabar praverčia“, – paklausus, kokie darbai palydėjo iki savojo verslo, atsakė A.Matulevičienė, Lietuvos verslo moterų tinklo narė.
Pasak jos, prieš gerą dešimtmetį, ieškant dovanų verslo partneriams ar klientams, tekdavo gerokai pavargti.
„Į šias užduotis žvelgėme kūrybiškai, dovanų ieškodavome tokių, kurios sukurtų teigiamas emocijas. Pasidomėdavome verslo partnerio ar kliento istorija, kad galėtume juos nustebinti.
Dovanoms tinkančių gaminių ieškodavome visoje Lietuvoje, radę – pasakodavome tiekėjams apie savo sumanymus bandydami įgyti jų pasitikėjimą.
Dabar galiu pasidžiaugti, kad būtent šios paieškos atvedė mane prie nuosavo verslo, – pasakojo valgomų verslo dovanų ekspertė A.Matulevičienė.
Anot jos, dirbdama samdomą darbą ji suprato, kokia ilga bei sudėtinga yra prasmingos dovanos paieška ir kiek daug yra verslo įmonių, kurioms jų prireikia. Rinkoje esantis poreikis ir tapo dingstimi atsirasti „Skaniai tradicijai“.
Iššūkių kėlė ir elektroninė prekyba. Tuomet, apie 2014-uosius, tai buvo dar neįprastas pardavimo – pirkimo būdas. Taigi pirkėjų pasitikėjimą A.Matulevičienė turėjo įgyti ne tik siūlydama išskirtinius maisto produktais, bet ir įrodydama, kad valgomą dovaną saugu užsisakyti internetu.
Pirmenybę teikia paveldui
Kaip atsirinkti tiekėjus? Ar svarbu, kad tai būtų Lietuvos įmonių gaminiai? Ar buvo produktų, kurių teko atsisakyti? Tai – klausimai, į kuriuos atsakydama A.Matulevičienė pirmiausia akcentavo, kad lietuviškumas yra esminė vertybė ir jos verslo koncepcija.
„Kartu su darbuotojais ieškome būtent Lietuvoje gaminamų produktų – ir tradicinių tautinio paveldo gaminių ar kepinių, o kartu – ir gurmaniškų, išskirtinių, nepatirtų skonių.
Mūsų šalies žmonės labai kūrybingi. Nustembu, kai pavyksta rasti netikėtų produktų, pavyzdžiui, marinuotų putpelių kiaušinių ar šokolado su skėrių traškučiais.
Įvairovė mums labai svarbi, nes kiekvieną dovanų rinkinį komplektuojame pagal užsakovo poreikius ir tik iš skanių lietuviškų produktų“, – sakė A.Matulevičienė.
Tiekėjų atranka nėra baigtinis procesas – jų ieškant tenka lankytis maisto produktų parodose, mugėse, atsižvelgti į rekomendacijas. Įtaką daro ir verslo sezoniškumas, nes dovanų užklausų pradeda gausėti rudenį, kuomet imama dairytis idėjų Kalėdoms.
Anot pašnekovės, dovanų versle taip jau yra – baigėsi sezonas, prasideda sezonas. Nes vos tik nuslūgsta kalėdinių verslo dovanų banga, tenka iš naujo ieškoti sumanymų ir tiekėjų ateinančių metų kalėdinėms dovanoms.
„Per devynerius veiklos metus neteko išsižadėti tiekėjų, kurių paslaugos netiko. Taip jau yra, kad pirmiausia produktus testuojame, ragaujame, ir tik tada dedame juos į dovanų rinkinius. Atranką praeina tik kokybiški produktai.
Asortimentas taip pat kinta, veikiau tai natūrali rotacija, kurios priežastis – kintantys klientų pomėgiai bei mitybos tendencijos“, – kalbėjo verslininkė.
Išbandymai ir akibrokštai
A.Matulevičienė neneigė, – taip, per devynerius įmonės veiklos metus būta ir iššūkių, ir nemigo naktų, ieškant išeičių, užgriuvus sunkumams.
„Šiame versle nutinka visko, didelė yra žmogiškojo faktoriaus įtaka.
Pamenu, kai dar verslo pradžioje pateikėme didžiulį užsakymą medaus gamintojams. Atrodė, kad viską padarėme laiku, kad – viskas gerai, tačiau likus vos kelioms dienoms iki vasaros festivalio prekių dar nebuvome gavę.
Ištiko tiesiog žmogiškoji klaida – gamintojai mūsų užsakymą pamiršo, nes šeima ruošėsi didelei šventei, sūnaus vestuvės. Laimė, kad ir tada jau turėjome įvairių tiekėjų, ir mums pagelbėjo kiti verslo partneriai.
Tokios istorijos išmokė, kad visada reikia turėti atsarginį planą ar net du, ir šios nuostatos laikomės“, – teigė pašnekovė.
Tačiau tokie nesusipratimai – tik kasdienės veiklos akibrokštai, o verslui tenka išgyventi ir globalius iššūkius. Vienas didžiausių – ne taip seniai visą pasaulį surakinusi pandemija.
„Anuomet, 2020-jų kovą paskelbus karantiną, prireikė laiko, kol visi atsitokėjome, ir žmonės išmoko vieni kitus sveikinti per atstumą, įmonės vėl ėmė dovanoti dovanas darbuotojams ir verslo partneriams. Visi stengėsi parodyti dėmesį, nors stresas ir įtampa tuo metu nieko neaplenkė.
Vėliau, kai pandemijos metu priimti ribojimai buvo atšaukti, viskas daugmaž grįžo į įprastą ritmą. Vėl vyko įmonių šventės, vasaros renginiai, vėl buvo priimami svečiai, ir valgomų dovanų paklausa ėmė didėti. Be to, atsinaujinus skrydžiams, žmonės ėmė daug keliauti, tad padidėjo ir lietuviškų dovanų – lauktuvių poreikis“, – pasakojo Asta.
Agresorės Rusijos sukeltas karas Ukrainoje ir ant šio verslo uždėjo leteną. Dovanų aktualumas smuktelėjo, – rinką sukaustė šokas, o ir rengti įmonių šventes, kai vyksta karas, atrodė neetiška Ukrainos atžvilgiu.
Savo ruožtu Lietuvos įmonės traukėsi iš Rusijos ir Baltarusijos rinkų. Jos nutraukė verslo santykius ir nebesiuntė dovanų nei darbutojams, nei partneriams šiose šalyse.
„Bet tuo įtemptu laiku atsivėrė nauja niša – įmonės valgomas dovanas ėmė gausiau teikti į Lietuvą atvykstantiems svečiams. Dovanų lietuviai negailėjo ir pabėgėliams iš Ukrainos.
Dažniausiai tai buvo dosnūs gėrybių krepšiai, kuriuose vyravo mūsų tautinio paveldo produktai, tam tikra pažinties su mūsų šalimi forma. O ir patys tuo metu teikėme ukrainiečiams paramą – norėjome dalintis tuo, ką turime ir jiems padėti“, – kalbėjo verslininkė.
Dovanų tendencijos
Pasak A.Matulevičienės, tai – klasika: B2B (verslas – verslui) sektoriuje ir šiemet aktualiausios ir valgomos kalėdinės dovanos. Be to, dovana turi būti ne tik skani, bet ir sužadinti kitus pojūčius.
„Griežtai laikausi savo verslo principo – viskas, kas dovanojama, turi būti kokybiška. Į valgomą dovaną žmonės reaguoja visomis juslėmis. Ji turi būti gardi, kvapni, estetiškai pateikta.
Aptarnavimas šiame versle irgi svarbus veiksnys, todėl būna situacijų, kai tenka pačiai sėsti už vairo ir vežti pilną automobilį dovanų tiesiai klientams. Tuomet, kai dirbi sau, būtina surasti sprendimus bet kokiose situacijose“, – patikino pašnekovė.
Kasmet atsiranda naujų tendencijų ir šio verslo nišoje. Analizuojant pasaulinę rinką pastebima, kad B2B sektoriuje dovanos skiriamos paramai bei bendruomeniškumui sustiprinti.
Geopolitinė situacija, o pastaruoju metu – ir dažnos gamtos anomalijos kelia nerimą dėl ateities. Tad bendruomenės parama yra naujausia tendencija dovanų rinkoje.
„Pavyzdžiui, šiemet rekomenduojama dovanoti dovanas, kurias sukūrė socialiai pažeidžiamos grupės arba tie, kurių darbas visuomenėje nepelnytai nuvertinamas. Tai negalią turinčių žmonių gaminiai, senjorų, ypač mažų šeimos verslų gaminiai, taip pat – produktai, kurių kūrybai ir gamybai vadovauja moterys.
Tuo tarpu Lietuvoje jau kurį laiką jaučiama tendencija, kad valgomomis dovanomiss reprezentuojamas mūsų kraštas.
Tokius rinkinius sudaro specifiniai, tik tam tikram regionui būdingi produktai, pavyzdžiui, autentiški gaminiai iš Žemaitijos, Suvalkijos, Dzūkijos, Aukštaitijos ar Pamario krašto. Gana dažnai, pakuodami dovanas, į rinkinį įdedame produktų iš visų regionų, kad būtų regimas Lietuvos įvairiapusiškumas.
Ir dar viena tendencija – pakuotės kuriamos naudojant naujausias technologijas, pavyzdžiui trimačiu spausdintuvu kuriame specialaus dizaino pakuotes, dirbtinio intelekto sukurtą apipavidalinimą.
Dovanų pakuotėse atsiduria ir laboratorijose išauginti produktai, iš kurių lietuvių gamintojai kuria puikius, originalius užkandžius“, – taip pokyčius dovanų versle apibūdino A.Matulevičienė.
Naujienų portalas lrytas.lt aštuntus metus tęsia projektą „Verslo genas 2024“ ir kviečia dalyvauti jaunus verslininkus, žmones ir komandas. Registracija vyksta šiame puslapyje: Verslo genas 2024.