Lietuvių sukurti autobusai – revoliuciniai: „Mūsų misija – išnaikinti varomus dyzeliu“

2023 m. lapkričio 8 d. 09:00
Finansų ministerijos inicijuotas konkursas „Europos burės“, kuriuo siekiama visuomenei pristatyti ir įvertinti didžiausią vertę žmogui, kraštui, valstybei duodančius Europos Sąjungos fondų lėšomis finansuojamus projektus, sulaukė didelio susidomėjimo. Verslininkui Alvydui Naujėkui, iniciavusiam projektą, nusišypsojo sėkmė – jis buvo apdovanotas už darnios aplinkos kūrimą.
Daugiau nuotraukų (5)
Vieninteliai tokie autobusai
UAB „Vėjo projektai“ kuriami autobusai – išties išskirtiniai ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje. Jie lengviausi dvylikos metrų elektriniai autobusai rinkoje – sveria net trečdaliu lengviau nei konkurentų. Ir tą lėmė ne bet kokia priežastis – autobusai lengvi dėl to, kad gaminami iš perdirbto plastiko, kurio dalis Lietuvą pasiekia net iš Ramiojo vandenyno. Dėl mažo svorio šie autobusai naudoja nedaug energijos ir todėl gali važinėti visai netrumpus atstumus.
Ir tai toli gražu ne viskas. Inovatyvius autobusų bruožus būtų galima vardinti ir toliau: autobusai neteršia gamtos, mat varomi jie ne degalais, o elektra, kuri, beje, gaunama iš atsinaujinančių šaltinių. O ir pakrauti tokius autobusus užtrunka rekordiškai trumpai – vos po aštuonių minučių krovimo jie gali toliau riedėti gatvėmis.
Už projektą, skirtą sukurti ir komercializuoti šiuos autobusus, apdovanotas bendrovės generalinis direktorius A.Naujėkas pasidalijo įmonės pagrindine misija ir tikslais ją pasiekti.
„Mūsų misija kaip naujos kartos elektrinių autobusų gamintojo yra išnaikinti dyzeliu varomus autobusus“, – pasakojo A.Naujėkas.
Pašnekovas sako, kad „Europos burių 2022“ apdovanojimas buvo puikus įvertinimas, skatinantis judėti pirmyn, ir papasakojo, kodėl būtent UAB „Vėjo projektai“ nugalėjo šioje kategorijoje.
„Bet koks įvertinimas sukelia labai gerą emociją. O be emocijos sunku. Manau, kad pagrindinis kriterijus, dėl ko mes gavome apdovanojimą, yra tas, kad mes išleidome transporto priemonę, kuri neteršia aplinkos.
Kitas kriterijus, kuris ne mažiau svarbus, yra žiedinės ekonomikos principai. Savo autobusų korpusų gamyboje mes naudojame perdirbtą plastiką, kuris arba atkeliauja iš taromatų, arba iš plastiko salos Ramiajame vandenyne“, – kalbėjo A.Naujėkas.
Pokyčiai reikalavo sunkaus darbo
Prakalbus apie tai, kodėl A.Naujėkas nusprendė visą savo dėmesį skirti elektrinių autobusų plėtrai, pašnekovas laikosi aiškios pozicijos: jo nuomone, šiai sričiai pokyčiai buvo būtini, o sunkus darbas viską atpirko.
„Pasirinkau tą sritį dėl to, kad ji buvo labiausiai apleista. Viešasis transportas atsakingas už trečdalį taršos miestuose. Iki šiol Vilniuje, Klaipėdoje, Kaune važiuoja nemažai autobusų, ypač kai jie susikaupia vienas po kito, tampa nemalonu kvėpuoti dyzelio dūmais.
Nenukabinome nosių – pamąstėme, kad jei nieko nėra, tai – absoliutus žalias laukas veiklai. Taip ir atsirado šios revoliucinės idėjos. Aišku, joms įgyvendinti reikėjo daug laiko, beprotiškai daug kantrybės, atkaklumo, bet viskas padaryta“, – džiaugėsi jis.
Sunkus darbas tikrai nenuvylė. Inovatyvieji autobusai jau trečius metus važinėja po Klaipėdą – vežioja gyventojus bei svečius. Šie autobusai – pirmas žingsnis link ekologiško ir tvaraus miesto viešojo transporto. Keleiviai pasakoja labiausiai besidžiaugiantys, kokie tylūs šie autobusai ir neskleidžiantys jokio degalų kvapo.
Beje, klaipėdiečiai jau iš tolo mato, kad jų pasiimti atvažiuoja elektrinis autobusas, nors akį traukia ne tik autobuso priekis, bet ir jo galas – dėl įrengto specialaus ekrano galima matyti „kiaurai“ autobusą ir stebėti, kas vyksta priekyje. Tai užtikrina eismo saugumą – iš paskos važiuojantys automobiliai gali saugiai atlikti manevrus.
Turi grandiozinių planų
Užsiminus apie siekius, kurių dar nepavyko įgyvendinti, pašnekovas papasakojo apie plėtrą ateityje, kurią gaubia dideli planai.
„Dar mums reikia įtikinti pirkėjus, kad mes esame geriausi ir patikimi, čia yra gan sudėtingas etapas, mes kaip tik esame jo pradžioje. Laukia sudėtingas periodas – pramonė stovėjimo nepakenčia, laukia gamyklų perpardavimai, susijungimai.
Naudosiuosi galimybe, kuri atsiranda mūsų industrijoje, sieksiu tapti tikru, realiu, dideliu gamintoju. Laukia ilgas darbas, tai truks ne metus ir ne dvejus – reikalingas planas nuo penkerių iki dešimties metų. Mes tą šiuo metu ir konstruojame“, – atviravo A.Naujėkas.
Iki to, ką pavyko pasiekti iki šiol, teko nueiti sudėtingą kelią. Pašnekovas išskiria, jo nuomone, pagrindinį elementą, sukėlusį daugiausia iššūkių įmonės plėtros kelyje. Nepaisant to, savo istoriją, gimusią iš ilgametės patirties, vainikuoja šypsena, kurią paskatino pasiekti rezultatai.
„Sunkumai pasireiškė atkaklumo palaikyme. Mūsų tikėjimas vežė ir iki šiol veža, nes buvo aplinkos netikėjimas – juk nesame mašinų industrija. Netikėjo visi – nuo finansuojamų institucijų iki kontroliuojančių. Labai norėjosi didesnio tikėjimo, palaikymo. Dar labiau norėjosi fizinio, o ne emocinio palaikymo. Tai yra barjeras, kurį reikia perlipti psichologiškai. Mes tą padarėme. Mes perlipome“, – šnekėjo A.Naujėkas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.