Guldyti ant žemės nekyla rankos
Valerijai Sadovskajai ir Artiom Jermakov dažniausiai parašo patys žmonės, papasakodami ar parodydami, kokio kilimo nori. Kaip pasakoja kūrėjai, kiekvienas užsakymas – individualus, todėl bandoma rasti geriausią sprendimą. Kūrybai ribų nėra: tai gali būti abstraktus dizainas, gali būti bet kokia forma ar bet kokia spalvų gama.
Neretai klientai ant kuriamų kilimų nori matyti personažus iš animacinio filmuko, mėgstamiausių grupių logotipus, mylimų augintinių nuotraukas ar momentus iš gyvenimo. Vilniečiai tikina, kad kilimo pagaminimas pagal nuotrauką iš realios situacijos atrodo tikrai įspūdingai.
Kadangi kilimai yra išskirtinio dizaino ir neretai išsiskiriantys ryškiomis spalvomis, o kaina ne tokia ir maža, pirkėjai ir kiti susidomėję žmonės nuolat klausia: ar šiuos kilimus galima naudoti kasdienybėje?
„Tikrai galima. Šiuo metu mes naudojame labai geros kokybės siūlus – Naujosios Zelandijos vilną, kuri kilimuose gali išsilaikyti nuo 50 iki 100 metų – profesionalus siūlas ir yra tam, kad žmonės kilimus naudotų“, – aiškino Artiom. Nors dažniausiai klientai, įsigiję vilniečių kurtus kilimus, juos naudoja kaip dekorą namuose ar ant sienos, vietoje paveikslo, pagaminti kilimai yra praktiški. Tad galima ir vaikščioti, ir ką nors ant kilimo padėti – nieko baisaus neatsitiks.
Paklausus, koks kilimo užsakymas – pats įsimintiniausias, Artiom ir Valerija prisiminė tą pačią istoriją. Kaip šypsodamasis pasakojo Artiom, atmintyje įstrigo pirkėjas, kuris įsigijo vieną žinomiausių darbų – ryškiai rožinį kilimą „Jesus Fun“. Įsigijęs kilimą jis nenorėjo jo dėti ant žemės ir laukė, kol įsirengs naujus namus. Bet vis dėlto to padaryti neišdrįso ir kilimas ant žemės paguldytas nebuvo, o meno kūrinys buvo pakabintas ant sienos.
Dėl to paties kilimo rašė ir daugiau žmonių. Pavyzdžiui, vienas užsakovas taip pat parašė ilgiausią žinutę, kad šis kilimas yra meno kūrinys bei taip pat klausė, ar kūrėjai galėtų tokį kilimą pakartoti. Kaip sakė vilniečiai, tokia galimybė tikrai yra, tačiau nebeilgai. Mat norima atsiduoti laisvai kūrybai ir daugiau bendradarbiauti su dizaineriais, taip kuriant kolekcijas, kurios atsidurtų parodose.
Toks verslas – pirmasis Lietuvoje
Pora per pandemiją tapo šių išskirtinių kilimų gamintojų, tuftingo pradininkais Lietuvoje. Kaip pasakojo pašnekovai, viskas prasidėjo nuo Valerijos: ji socialinio tinklo platformoje „Tik Tok“ pamatė vaizdo įrašus, kuriuose – žaismingai atrodantys kilimai.
Kadangi tai buvo laikotarpis, kai daug kas ieškojo papildomų hobių, Valerija taip pat suprato, kad norėtų pabandyti kažką naujo. Tuo pačiu metu ir Artiom grįžo iš užsienio į Lietuvą, kur ir planavo atidaryti savo restoraną, tačiau idėjos atsisakė. Tokiu laikotarpiu restoraną įkurti nebuvo pati geriausia idėja: net ir beveik gavus Europos Sąjungos paramą tai buvo rizikingas žingsnis – aplink kiti restoranai tik ir užsidarydavo.
Tačiau ne mažiau lengva pradžia buvo ir kuriant pirmuosius „Urban Carpets“ kilimus. Kadangi reikiamų priemonių, nuo įrangos iki audinių, Lietuvoje ir Baltijos šalyse nebuvo, vilniečiai siuntėsi iš užsienio.
Pačios technikos mokėsi žiūrėdami vaizdo įrašus internete ir mokydamiesi iš savo klaidų. Kūrybos pradžią prisimindama Valerija pasakojo, kad vietoje audinio, kuris turėtų būti kilimo pagrindas, teko naudoti bulvių maišus. Tiesa, net ir šios žaliavos Lietuvoje trūko, todėl net iki šiol kūrėjai specialų audinį turi siųstis iš svetur. Visgi rinkoje jie pasižymi ne tik kurdami tikrus meno kūrinius, bet ir tuo, kad padeda kitiems pradėti mokytis šio amato.
Pas Valeriją ir Artiom naujieji kūrėjai gali įsigyti reikiamos įrangos, pavyzdžiui, vadinamąjį tuftingo šautuvą, audinių. Taip pat pora vykdo ir edukacinius užsiėmimus, kuriuose kitus moko, kaip įvaldyti kilimų kūrimą. Kaip sakė pašnekovai, daugiausia laiko užima ir sudėtingiausia yra išpildyti idėjas, kur kilimuose yra smulkesnės detalės, raidės ar skaitmenys.
Nuo dizaino sudėtingumo ir pačio kilimo dydžio atitinkamai priklauso ir kaina. Pats perkamiausias dydis – 2 metrai ant 1,5 metro, o kaina prasideda nuo 1000 eurų.
Bendradarbiauja su dizaineriais
Kadangi Valerijos ir Artiom vizija yra daugiau laiko ir jėgų skirti abstrakcijų kūrimui, improvizacijomis ir nestandartinių dizainų ar formų kilimų kūrybai, ruošiamasi dažniau bendradarbiauti su dizaineriais.
„Norima parodyti žmonėms, ką iš tikrųjų galime – ne tik atvaizduoti personažus, bet galime padaryti daug daugiau iš techninės, dizaino pusės“, – apie ateities planus kalbėjo Artiom. Tačiau tai nebūtų pirmas kartas. Rankų darbo kilimų kolekciją vilniečiai kiek anksčiau išleido kartu su dizaineriais ir kolegomis iš „Egyboy“.
Kuriamos kolekcijos metu ir debiutavo vienas garsiausių jų kūrinių – „Jesus fun“. Tai buvo vienas sudėtingiausių poros darbų, tačiau sulaukęs ir daugiausia dėmesio, tikino Valerija. Artiom prisiminė ir dar vieną kilimo dizainą, kuris iki šiol taip pat buvo vienas didžiausių darbų, prie kurio užtruko apie pusantro mėnesio. Tai buvo kompozitoriaus, dailininko Mykalojaus Konstantino Čiurliono interpretacija, kuris tapo ne tik kilimu, bet ir instaliacija parodoje.
Kaip prisiminė jis, kita pusė kilimo buvo padaryta iš medžio, todėl tai buvo darbas ne tik siūlais, bet ir nauja medžiaga. Kiekviena kilimo dalis buvo pagaminta iš skirtingų spalvų siūlų, o kai pats kilimas atsiduria tamsoje – jis pradeda šviesti. Jis išskirtinis dar ir tuo, kad kūrėjai turėjo tik pradinį būsimo kūrinio eskizą, visa kita kūrė „freestyle“ būdu. Visgi tai ne vienintelis „Urban Carpets“ debiutas.
Jie rankų darbo kilimus pristatė ir Mados savaitėje Paryžiuje. Ten jie suprato: Lietuvoje dirbti ir išgyventi vien tik iš meno – be galo sudėtinga.
Naujienų portalas lrytas.lt septintus metus tęsia projektą „Verslo genas 2023“ ir kviečia dalyvauti jaunus verslininkus, žmones ir komandas, kurie Lietuvoje drąsiai įgyvendina savo sumanymus ir svariai prisideda prie pokyčių šalyje. Projekte dalyvaujantys jaunieji verslininkai ir kūrėjai bus vertinami 7 kategorijose. Registracija į projektą vyksta šiame puslapyje: Verslo genas 2023.