Negi viskas bus taip, kaip televizijos serialuose, kai senbuvių per dantį traukiami naujokai valo dulkes ar atlieka nereikšmingomis laikomas užduotis?
„Tai buvo filmų ir stereotipų sukurtas įvaizdis – maniau, kad man niekas ilgai neleis prisiliesti prie „Tele2“ transmisijos tinklo. Juk tai – milžiniška atsakomybė“, – bendrovės „Tele2“ jaunesnysis transmisijos inžinierius 25 metų Tomas Petrašauskas puikiai prisimena, kaip jautėsi, kai 2021-ųjų lapkritį pirmą darbo dieną ėjo į šią įmonę.
Tuo metu jis buvo sustabdęs magistro studijas Vilniaus universiteto Fizikos fakultete. Tai vaikinas padarė specialiai tam, kad atsitrauktų nuo mokslų.
Jis norėjo susirasti tokį darbą, kuris ir patiktų, ir sietųsi su specialybe, įgyta per bakalauro studijas. Universitete pamatęs skelbimą, kad „Tele2“ įmonė kviečia atlikti praktiką, Tomas negaišo ir užsiregistravo į darbo pokalbį. „Tuo metu dar dirbau kitoje įmonėje, todėl per pokalbį su „Tele2“ norėjau išsiaiškinti jos siūlomų darbų specifiką ir jų pobūdį. Pasiūlymai man patiko“, – pasakojo T.Petrašauskas.
2021-ųjų rudenį „Tele2“ jį pirmiausia priėmė į mokamą 3 mėnesių praktiką, o po jos – ir į nuolatinį darbą jaunesniuoju transmisijos inžinieriumi Tinklo departamento Transmisijos skyriuje.
„Džiaugiuosi šiuo pasirinkimu, nes dirbu tai, kas tiesiogiai siejasi su mano studijomis. Dabar jas jau tęsiu ir galiu susieti teoriją su praktika“, – kalbėjo T.Petrašauskas, elektronikos ir telekomunikacijų technologijų magistrantas Vilniaus universitete.
Susirado priimtiną darbą
„Tele2“ bendrovė – ne pirmoji T.Petrašausko darbo vieta, tad jis gali palyginti, kaip jautėsi anksčiau ir kaip jaučiasi dabar.
Bakalauro studijose Tomas baigė išsamų penkių semestrų trukmės kompiuterių tinklų kursą pagal „Cisco“ sertifikavimo programą. Mokėsi, kaip dirbti su maršrutizatoriais, komutatoriais, – iš esmės to, kaip veikia įvairaus dydžio tinklai, internetas. Ir tai jam patiko.
Studijuodamas Tomas dirbo įvairius, dažnai su specialybe nesusijusius, darbus, o prieš įsidarbindamas „Tele2“ buvo IT administratorius.
„Ankstesnėse komandose mes visi buvome bendraamžiai, o įmonėje „Tele2“ – viskas kitaip. Pavyzdžiui, pirmą kartą atėjau į biurą per karantiną, kai jis buvo tuščias. Jame buvome dviese su vadovu Sauliumi, buvo šiek tiek nejauku, nes jis turi gerokai daugiau patirties. Vis dėlto greitai su juo radome bendrą kalbą.
Saulius yra transmisijos inžinierius, šiuo metu vadovauja Transmisijos skyriui. Kadangi kartu dirbame nuo pat mano praktikos pradžios, būtent jis padėjo įsidėmėti saugumo reikalavimus, skirdavo savarankiškas užduotis.
Galėjau atlikti jas taip, kaip man atrodė geriausia, – nebuvau įspaustas į specifinius rėmus“, – kalbėjo T.Petrašauskas.
Anot jo, natūralu, kad iš pradžių jam buvo patikėti gana paprasti darbai – tokie, kuriuos atlikdamas galėjo saugiai išbandyti savo jėgas ir panaudoti turimas žinias, pavyzdžiui, išanalizuoti duomenis. Bet per praktiką atliekamos užduotys Tomui sudarė galimybę prisiliesti būtent prie tinklo, suprasti jo specifiką, surasti būdų, kaip pagerinti ir pagreitinti esamus procesus.
„Niekas manęs nestebėjo per petį, niekas nenuvertindavo, kad esu dar tik praktikantas. Atliekant praktiką man neteko atlikti monotoniškų, neįdomių, varginančių darbų, kurie būtų sugadinę darbo specifikos įvaizdį.
Atvirkščiai, vadovas visada skatino išbandyti naujoves, kurti naujus tinklo optimizavimo sprendimus, kad viskas vyktų paprasčiau, greičiau, optimaliai“, – pasakojo vaikinas.
Mokėsi ir iš kolegų
Į „Tele2“ T.Petrašauskas buvo priimtas per pandemiją, kai tebegaliojo karantino suvaržymai. Tuo metu dauguma įmonės specialistų dirbo namuose, per atstumą, o Tomas kasdien eidavo į biurą, kad galėtų mokytis iš vadovo ir kitų skyriaus kolegų.
„Pamažu gavau daugiau atsakomybės ir vis drąsiau priimdavau savarankiškus sprendimus, darančius įtaką esamai tinklo architektūrai.
Užtat kai grįžau į universitetą tęsti magistrantūros studijų, supratau, kad jų kryptis ir moduliai visiškai siejasi su kasdieniu mano darbu.
Šiuo metu dirbu nuotoliniu būdu, nes tęsiant studijas taip paprasčiau suderinti darbų ir mokslų grafiką“, – patirtimi pasidalijo Tomas. Pasak jo, anksčiau niekada darbe jis nesijautė taip gerai, kaip dirbdamas dabartinėje įmonėje.
„Viena, dirbu tai, kas man tikrai patinka, antra, kartu su manimi dirba puikūs žmonės. Iš pradžių man atrodė, kad didžioji dalis bendrovės Tinklo departamento – tai daug patirties turintys, mano tėvų amžiaus žmonės, kurie bus užsispyrę, nekeičiantys nuomonės, bet viskas yra priešingai.
Visi kolegos yra draugiški, šiuolaikiški, jie pataria, pamoko ir pasimoko iš savų klaidų“, – pasidžiaugė pašnekovas.
Vertybės ir motyvacija
Situacija darbo rinkoje iš tiesų keičiasi.
Prognozuojama, kad vieni jauniausių dabartinių jos dalyvių – vadinamoji Z karta (žmonės, gimę nuo 1997 iki 2010 metų) iki 2025-ųjų užims kone trečdalį darbo vietų.
Finansinių naujienų puslapio „GOBankingRates“ apklausos duomenys rodo, kad Z kartos požiūris į darbą skiriasi nuo vyresnių kolegų. Kone pusė jų (42 proc.) pirmenybę teikia darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrai, jiems itin svarbi galimybė tobulėti.
Anot telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ talentų paieškos vadovės Evelinos Žulonės, skirtingo amžiaus žmonių darbo darna priklauso ir nuo įmonės vidinės kultūros.
„Natūralu, kad jauni žmonės ateina į darbo rinką be patirties, tad atrankos metu pirmiausia atsižvelgiame į jų motyvaciją ir vertybes. Vėliau, dirbdami ir mokydamiesi, jie sukaupia reikiamos patirties, svarbu jiems suteikti galimybę išbandyti savo jėgas.
Sąlygas augti ir tobulėti sudarome bet kurios kartos darbuotojams – investuojame į jų tobulėjimą, skatiname be baimės priimti sprendimus“, – paaiškino E.Žulonė.
Prisideda prie rezultatų
Vienas būdų „Tele2“ bendrovėje išbandyti savo gebėjimus ir įgyti patirties – per apmokamą praktiką.
Yra sėkmės istorijų, kai praktiką atlikę jaunosios kartos atstovai pasiliko joje dirbti ir pradėjo kilti karjeros laiptais.
Pasak E.Žulonės, ypač svarbu, kad kiekvienas įmonės darbuotojas jaustųsi reikalingas, suprastų, jog gerai dirbdamas jis asmeniškai prisideda prie gerų rezultatų, o pripažinimas didina motyvaciją ir skatina siekti karjeros.
„Turime sėkmingai dirbančių jaunų žmonių ne tik Skambučių centre, bet ir kituose įmonės departamentuose.
Tikiu, kad jiems teigiamą įtaką daro vidinė įmonės kultūra ir patraukli darbo vieta, kurioje jie mokosi, kaupia patirtį ir tobulėja.
Pavyzdžiui, viena mano kolegė dirbo klientų aptarnavimo konsultante, ji pasiekė gerų rezultatų ir dabar jau yra pardavimų koordinatorė. Taigi ji naudojasi savo talentu, o įgyta patirtimi noriai dalijasi su kitais“, – pasakojo E.Žulonė.
Anot ekspertės, įmonė kasmet skaičiuoja ir kitus sėkmingus karjeros pokyčius įmonės viduje: „Mūsų organizacija gana „plokščios“ struktūros, tad matome pavyzdžių, kai žmonės ne tik kyla karjeros laiptais, bet ir save realizuoja prisiimdami naujų atsakomybių ar keisdami veiklos sritį, t.y. judėdami „horizontaliai“.
Vidinėse apklausose kolegos atsako, kad jaučia turintys vienodas karjeros galimybes organizacijoje, nepriklausomai nuo amžiaus ar šeiminės padėties“, – pabrėžė E.Žulonė.
Globoja ir padeda
Per darbuotojų atrankas įmonės „Tele2“ profesionalai pirmiausia stengiasi susipažinti su kandidatais – jų nuostatomis, vertybėmis, po to jiems suteikiama galimybė „pasimatuoti“ įmonę.
Pasak E.Žulonės, įdarbinus naują žmogų svarbu deramai jį sutikti, todėl pirmosiomis darbo dienomis jis supažindinamas su organizacija – įmonės kultūra ir vertybėmis. Tai naujokams suteikia saugumo, padidina pasitikėjimą savo jėgomis.
Anot jos, sėkmingam naujų darbuotojų startui „Tele2“ pasitelkia ir mokymus, taip pat skatina, kad naujokams padėtų vadovas ir komandos nariai.
„Mokymų trukmė ir turinys priklauso nuo pozicijos, kurioje bus dirbama, pavyzdžiui, Kontaktų centre intensyvūs mokymai trunka maždaug mėnesį, o pardavimų pozicijose jie gali trukti ir tris mėnesius.
Nemažai dėmesio skiriame praktinėms žinioms, todėl mokoma ne tik teorijos – iškart viskas pritaikoma ir praktikoje. Naujokui visada priskiriamas mentorius, o Kontaktų centre turime specialiai tam skirtą trenerio poziciją.
Darbuotojas nepaliekamas vienas, kol neįgyja pakankamai žinių. Tačiau klysti yra žmogiška, tai – mokymosi proceso dalis“, – teigė ekspertė.
Reiklūs ir kūrybingi
Reklamos įmonės „Criteo“ duomenimis, Z kartos atstovai per savaitę vidutiniškai praleidžia 11 valandų naudodamiesi išmaniaisiais telefonais.
Anot E.Žulonės, vadinamoji skaitmeninė karta jau „gimė su išmaniosiomis technologijomis“, tad čia jie nardo tarsi žuvys vandenyje ir geba šiuos įgūdžius pritaikyti visapusiškai.
„Z karta į darbo rinką atneša naujų vėjų – jie geba greitai reaguoti, prisitaikyti prie situacijos ir išspręsti ją kūrybiškai, tad nelieka nepastebėti.
Tačiau jaunajai kartai itin svarbūs ne tik rezultatai, bet ir pusiausvyra tarp darbo ir asmeninio gyvenimo, o dėl tokios darbo aplinkos mūsų įmonę vertina tiek naujokai, tiek ilgamečiai darbuotojai“, – pažymėjo E.Žulonė.