Verslo misija tampa nauja pradžia
Verslo misijos, užsienio parodos – platforma, suteikianti ne tik galimybę pademonstruoti naujoves, pristatyti produktus, bet ir sudaryti pelningus sandorius. „Jei susitarimas pavyks, tai bus didžiulis postūmis eksportui“, – neslėpė sostinėje veikiančios bendrovės „Greenlab Solutions“ vadovas Redžinaldas Mickus, kartu su VPPAR atstovais neseniai grįžęs iš verslo misijos JAV.
Niujorke bei Filadelfijoje R.Mickus, kurio bendrovė gamina stabdžių ir kitokius techninius skysčius, užmezgė kontaktus su JAV prekybos kompanija, veikiančia net 52 valstybėse. Šiuo metu vyksta ateities planų dėliojimas ir kainų derybos.
„Iki šiol pagrindinės stabdžių skysčio eksporto rinkos buvo Lenkija, Turkija, tačiau pirmieji konteineriai jau pasiekė Amerikos žemyną – Panamą, Kosta Riką. Jei šis projektas su naujais partneriais pavyks, tai bus didžiulė sėkmė bendrovei“, – neabejoja „Greenlab Solutions“ vadovas.
Verslininko žodžiais, priklausymas VPPAR iš tiesų pasiteisino. Jam teko dalyvauti ES fondų finansuojamose verslo misijose JAV, Japonijoje, Jungtinėje Karalystėje, Kinijoje. Jų metu atrastos naujos užsienio rinkos, užmegzti verslo kontaktai. „Aš manau, kad toks kelias – optimaliausias. Parodoms, verslo misijoms, bendradarbiavimui verta skirti savo laiko, energijos, keistis informacija – tuomet nauda didžiausia“, – įsitikinęs pašnekovas.
Pirmiausia, verslo misijose užmezgami kontaktai su potencialiais pirkėjais. Antra vertus, jos – puiki proga susipažinti ir su Lietuvos verslininkais, o tai labai praverčia toliau bendradarbiaujant.
Be to, VPPAR specialistai nuolat informuoja, kaip ir kas vyksta naujose rinkose“, – vardijo R.Mickus.
JAV yra viena iš strategiškai svarbiausių Lietuvos eksporto rinkų. Statistikos departamento duomenimis, per šių metų sausio-gegužės mėnesius Lietuva eksportavo prekių už 16,7 mlrd. eurų, o vien lietuviškos kilmės – už 10,6 mlrd. eurų.
JAV lietuviškos kilmės prekių eksporto sąraše užėmė trečią vietą: į šią šalį jų buvo eksportuota už 881,3 mln. eurų, arba 8,3 procento daugiau nei prieš metus.
Pavyko iš pirmo karto
Šeštus metus veikiančios bendrovės „Geld Baltic“, gaminančios liofilizuotus produktus su prekės ženklu „Supergarden“, vadovė Laura Kaziukonienė neslėpė, kad bendradarbiavimas su Vilniaus PPAR atsipirko jau po pirmosios išvykos į užsienį.
Veiklą tik ką pradėjusią įmonę Rūmų specialistai konsultavo, kokiose parodose verta dalyvauti, kokios rinkos galėtų būti tikslinės.
„Pirmoji mūsų išvyka – paroda Švedijoje, Malmėje. Ir čia sulaukėme pirmosios sėkmės – mūsų gaminys buvo pripažintas geriausiu nauju produktu Skandinavijos rinkoje. Įsivaizduokite, ką tai reiškia tik ką pradėjusiai veikti bendrovei.
Užsienyje sulaukdavome klausimų, kur yra Lietuva, tačiau, sulaukus pripažinimo, klausimų niekam nebekyla. Gautas apdovanojimas „Natural and Organic Awards Scandinavia 2018“ konkurse tapo solidaus mūsų gaminių eksporto pradžia“, – sakė bendrovės vadovė.
„Super Garden“ nugalėjo geriausio naujo maisto produkto kategorijoje, o apdovanojimas pelnytas už įmonės gaminamą liofilizuotų uogų Advento kalendorių.
„Geld Baltic“ šiuo metu savo gaminius eksportuoja į daugiau nei dvi dešimtis pasaulio šalių – nuo JAV iki Japonijos. Daugiausia jų parduodama Europoje, Jungtinėje Karalystėje, tačiau, kaip sakė pašnekovė, pagal dabartines tendencijas galima spėti, kad jau kitąmet viena pagrindinių rinkų taps JAV.
„Jei nebūtų tokios paramos, kokios sulaukiame priklausydami Vilniaus PPAR, jaunos įmonės net negalėtų pradėti veiklos. Juk vien dalyvauti parodoje kainuoja bent 10 tūkst. eurų. Kita vertus, Rūmų komanda turi daug patirties, žino, kur ir kam geriausia pristatyti savo produkciją. O tokia parama jaunam verslui – labai reikšminga ir tikslinga“, – teigė L. Kaziukonienė.
Stengiasi dalyvauti nuolat
Daugiau nei į dešimtį valstybių beržų sulos gėrimus bei maistą vaikams eksportuojanti bendrovė „Straikas“ – irgi dažna Vilniaus PPAR rengiamų verslo misijų ar kontaktų mugių dalyvė.
„Būdami PPAR nariais, esame dalyvavę ir parodose, ir verslo misijose Japonijoje, Švedijoje, Jungtinėje Karalystėje. Užmegzti verslo santykius pavyko ne kartą, radome tinkamų kontaktų, partnerių, pirkėjų. Žinoma, realiais pardavimais tokie santykiai pavirsta ne iš karto, reikia daug nuveikti derinant menkiausias detales“, – pasakojo „Straiko“ direktorius Gintaras Didžiokas.
Pagrindinės šios įmonės rinkos – Vokietija, Prancūzija, Lenkija, tačiau lietuviški produktai gabenami ir toliau – į Japoniją, Pietų Korėją, Taivaną.
„Į tokias rinkas pačiam įeiti yra labai sunku, kuomet esi mažas, nežinomas – tenka belstis nuo nulio. Tą darant kartu, pasiekti norimą tikslą lengviau,“ – neabejoja bendrovės „Straikas“ eksporto vadovė Gintarė Didžiokaitė.
Tikslas – skatinti eksportą
Vilniaus PPAR šiuo metu vykdo net keletą įvairių šaltinių remiamų projektų, kuriais skatinama verslo plėtra užsienio rinkose.
Tai – „Smulkaus ir vidutinio verslo eksporto ir tarptautiškumo skatinimo kampanija“, „Tvarus eksporto augimas Ukrainoje, pasinaudojant klasterių pranašumais“, su Rytų partneryste susijęs „EU4Business: Connecting Companies (EU4BCC)“ bei kiti projektai.
Taip pat Rūmai, kartu su Kauno ir Klaipėdos PPAR bei viešąja įstaiga „Lietuvos inovacijų centru“, priklauso konsorciumui, dalyvaujančiam Europos Komisijos remiamoje iniciatyvoje „Enterprise Europe Network“, kuria siekiama skatinti žemyno bendrovių konkurencingumą, naujoviškumą bei tarptautinį bendradarbiavimą.
„Lietuvos ekonomika yra itin atvira, todėl eksportas būtinas tiek stambioms, tiek smulkiausioms įmonėms, ypač gamybos ar paslaugų sektoriaus. Puikiai suprantama, kad ne visi, ypač pradedančios bendrovės, turi tiek finansinių, tiek žmogiškųjų išteklių tarptautinei plėtrai.
Todėl viena svarbiausių mūsų Rūmų veiklų yra pagalba verslui užmezgant kontaktus ir eksportuojant. Prie verslo sėkmės tarptautinėje arenoje prisideda Vilniaus rūmų tarptautiškumas nes esame Eurochambres nariai bei platus kitų šalių prekybos, pramonės rūmų tinklas per kuriuos mūsų verslas gali atrasti naujas rinkas.
Rūmai konsultuoja, pritraukia įvairių fondų paramą kuria naudojasi nariai plėsdami savo verslo perspektyvas. Juk eksportas yra Lietuvos ekonomikos kraujas“, – pabrėžė Vilniaus PPAR prezidentas Sigitas Leonavičius.
S. Leonavičius tiki: vis aktyvesnis verslo ir mokslo bendradarbiavimas, įsiklausymas į Rūmų narių interesus, intensyvi projektinė veikla nacionaliniu ir tarptautiniu mastu – tai, kuo verslo bendruomenė gyvens artimiausius kelerius metus.
„Rūmų tikslas – plėsti mokslo ir verslo bendrystės bei kompetencijas: auginti mokslo įstaigų, organizacijų ir verslininkų bendradarbiavimą, didinti pastarųjų kompetencijas bei prisidėti prie valstybės tinkamo užimtumo politikos įgyvendinimo. Ne mažiau svarbus ryšio su užsienio prekybos, pramonės ir amatų rūmais, tarptautinėmis institucijomis stiprinimas, mūsų verslams atveriantis kelius į tarptautines rinkas“, – pabrėžė VPPAR prezidentas.
Skaičiai – vis įspūdingesni
2022 metų sausio-gegužės mėnesiais, palyginti su atitinkamu 2021 m. laikotarpiu, lietuviškos kilmės prekių eksportas padidėjo 33,8 proc., be mineralinių produktų – 22,6 proc.
Iš lietuviškos kilmės prekių daugiausia eksportuota naftos produktų (16,7 proc.) chemijos pramonės ir jai giminingų pramonės šakų produkcijos (13,2 proc.), įvairių pramonės dirbinių (11,9 proc.), paruoštų maisto produktų, nealkoholinių ir alkoholinių gėrimų, tabako ir perdirbtų tabako pakaitalų (7,9 proc.).
Lietuviškos kilmės prekių daugiausia eksportuota į Vokietiją (9,9 proc.), Lenkiją (9,4 proc.) Jungtines Valstijas (8,3 proc.), Latviją (7,4 proc.) ir Nyderlandus (6,3 proc.).
Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmai – verslo bendruomenė, vienijanti daugiau kaip 500 Lietuvos įmonių.