„Lengviau būtų pasakyti, ko negaminame“, – paklaustas, kuo prekiauja jo ir dviejų kitų akcininkų valdoma įmonė atsakė A.Tyla. Į įmonės tiekiamą produkciją įeina medinės eksterjero detalės, mediniai nameliai ir gyvenamieji namai, pavėsinės.
Medieną verslininkai importuoja iš užsienio – 70 proc. iš Rusijos, 30 proc. iš Suomijos bei Švedijos. „Pradėsime labiau kreipti žvilgsnį į Suomiją ir Švediją nei į Rusiją“, – prasitarė A.Vaitaitis. Pasak jo, sprendimas priimtas ne dėl politinių priežasčių, o dėl kainų pasaulio rinkoje.
„Šie metai mums smogė į paširdžius. Svarstėme, ar po 30 metų darbo mums reikia sustoti ir užsidaryti, ar mėginti tęsti veiklą“, – pripažino verslininkas ir pridūrė, jog įmonė šiuo metu tebebalansuoja ant nuostolių ribos.
„Jei būtų nulis, būtų gerai“, – atsiduso A.Vaitaitis.
Kodėl kilo kainos, neaišku
Pasak jo, sausį džiovinta mediena rinkoje kainavo apie 200 eurų, šiuo metu kaina šoktelėjusi daugiau nei dvigubai ir siekia 440 eur. „Situacija tokia: kuo daugiau gamini, tuo didesni nuostoliai“, – sakė verslininkas. Anot A.Vaitaičio, vilties tekia krintančios ateities sandorių kainos.
Verslininkas pripažino iki galo nesupratęs, kodėl kilo medienos kainos. „Tai buvo kažkokie spekuliaciniai motyvai. Dabar žinome, kad medžio tiekėjai yra taip užsikrovę medžiu, kad Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) rinkoje pradėjo smukti medienos kainos, todėl ir mes laukiame kritimo“, – sakė jis.
99 proc. gaminių įmonė eksportuoja į užsienį. „Su naujais partneriais net nepradedame kalbėtis. Dirbame su tais pačiais“. Tarp didžiausių partnerių ir Vokietija bei Olandija (šalys sudaro maždaug 60 proc. eksporto rinkos), tačiau lietuvių gaminamos produkcijos galima rasti ir Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Portugalijoje, Danijoje, Šveicarijoje bei egzotiškoje Japonijoje ar Australijoje.
Nors šoktelėjusios medienos kainos smogė verslui, prasidėjusi pandemija iš pradžių A.Vaitaitį nuteikė pozityviai – verslininkas pastebėjo užsakymų bumą. Kiek jis truks, pasak pašnekovo, prognozuoti anksti.
„Užsakymų buvo metams į priekį. Dalis užsakymų buvo priimti dar tuo metu, kai apie kainų kilimą nebuvo kalbėta. Galutiniam klientui kainos nepakelsi, todėl su užsienio partneriais reikėjo dalintis nuostliais – dalį jie, dalį – mes. Gamyba, deja, vyko nuostolingai“.
Siekdamas išvengti didesnių nuostolių, verslininkas apsidraudžia įvesdamas naujų sąlygų į užsakymų sutartis. „Nuo metų pradžios mūsų produktai pabrango 60 proc., todėl, dabar priimdami užsakymus, keliame sąlygą, kad gaminsime už tiek, kiek tuo metu rinkoje kainuos mediena“, – paaiškino A.Vaitaitis.
Pradžia netikėta
Verslas prasidėjo, kai vieno iš akcininkų brolio Vokietijoje paprašė pagaminti produktų iš medienos. „Mes galime, jei tik iš Vokietijos paprašė, galime. Vienoje vietoje pjovėme, kitoje obliavome. Galiausiai surinkome ruošinius, pasisamdėme kamazą ir išvažiavome trise. Jis klausė kainos. Mes, vokiškai dar nelabai mokėdami, padarėme pauzę, o užsakovas suprato, kad per mažai pasiūlė, todėl kainą pakėlė. Tyla tuo momentu padėjo“, – nusijuokė pašnekovas.
Iki tol būta įvairių verslų: pardavinėjo iš Vokietijos parsivarytus automobilius, prekiavo dėvėtais rūbais – per savaitę atsiveždavo 5-7 furgonus. „Medienos verslas verkia kampe, palyginti su prekyba padėvėtais drabužiais anais laikais“, – juokavo A.Vaitaistis.
Darbuotojų trūkumu įmonė nesiskundžia į ir į trečiąsias šalis nesidairo. „Tada užsiimi jų socialinėmis problemomis, apgyvendinimu“, – svarstė verslininkas.
Įmonėje šiuo metu dirba apie 220 žmonių. Apyvarta viršija 8 mln. eurų, o per mėnesį išvežama apie 30 vilkikų medienos. Nepaisant sėkmingo verslo, tiesiogine prekyba įmonė užsiimti neplanuoja.