Po tikslinių studijų universitete jis keletą metų keliavo po pasaulį. Ir ne tik ragavo, bet ir atsivalgė emigranto duonos. O sugrįžus darbo paieškos privertė atsigręžti į saviškius.
„Supratau, kad nenoriu praleisti gyvenimo pilstydamas gėrimus kitiems. Noriu, kad juos pilstytų man“, – šyptelėjo vyriškis. Šiuo metu jis vadovauja kelionių portalui „Tedo.lt“, priklausančiam bendrovei „Dovilta“.
Suėmė į rankas
Prieš penkerius metus prie nedidelės tėvo įkurtos įmonės vairo stojus T. Kerteniui ši vos keliolika nuolatinių klientų turėjusi turistinė firma tapo Lietuvoje gerai žinoma ir keliautojų vertinama kelionių agentūra, kurios metinė apyvarta viršijo du milijonus eurų.
„Nėra to blogo, kas neišeitų į gera“, – T. Kertenis sako, kad sėkmę jam prisivilioti padėjo būtent per šiuos gyvenimo universitetus įgytos žinios, patirtis ir pastabumas.
Jungtinėje Karalystėje ir Australijoje kelias darbovietes pakeitęs, savo verslą kurti bandęs T. Kertenis į Lietuvą sugrįžo ne turėdamas konkretų sumanymą, o nuovoką, ko reikia šiuolaikiniam vartotojui.
„O šiuolaikiniam vartotojui bet ko reikia čia ir dabar. Viskas jam turi būti pasiekiama lengvai ir gaunama vienu mygtuko paspaudimu. Būtent į tai ir orientuojamės vystydami savo įmonę“, – sako ankštoje Lietuvos turizmo rinkoje ir stambesnius žaidėjus suklusti privertusios Tedo.lt vadovas.
Pirma verslo idėja – mokykloje
T. Kertenis neslėpė, kad padaryti kažką neįprasto, o tuo pačiu ir užsidirbti jis su draugais bandė dar mokydamasis mokykloje.
„Su draugu nusprendėme pasiekti daugiausia užsivilktų marškinėlių rekordą. Pasaulio rekordo nepasiekėme, bet į Lietuvos rekordų knygą patekau.
Po to gavome pasiūlymų iš įvairių įmonių tą patį pakartoti apsivelkant jų pagamintą produkciją. Iš tokių pasiūlymų daug neužsidirbome, bet buvo smagu“, – prisiminė T. Kertenis.
Gavo vertingą pamoką
Pirmą sumanymą vainikavusi sėkmė T. Kertenį su draugais paskatino imtis kito projekto – draugai nusprendė kurti reklamos agentūrą.
„To projekto įgyvendinti nepavyko. Tas blynas neprisvilo, nes mes jo net neiškepėme, bet bandydami įgyvendinti projektą gavome gerų pamokų, kaip nenudegti, kai vadovaujiesi vien tik entuziazmu.
Norinčių pasinaudoti jaunais maksimalistais tikrai nestinga. Tau kažką pažada, tu išplėtoji tą idėją iki maksimumo, vėliau pakeičia sąlygas, bet tu esi jau susigyvenęs su ta idėja ir vis tiek manai, kad viskas bus gerai.
Tai panašu į automobilio pirkimą už gerą kainą. Kai tu susigyveni su mintimi, kad tikrai radai gerą pirkinį, pardavėjas pakelia kainą, bet tu jau užsigeidei tos mašinos ir manai, kad sumokėdamas papildomą sumą tikrai nepermokėsi, o po to nemaloniai nustembi sužinojęs, kad už tuos pinigus galėjai įsigyti kur kas geresnį automobilį.
Mūsų atveju iš pradžių investuotojai kalbėjo apie investicijas, o po to prabilo, kai tai būsianti paskola, kurią mes turėdami tokį puikų verslo planą tikrai grąžinsime. Džiaugiuosi, kad pakako blaivaus proto neužkibti ant tokio kabliuko“, – bandant kurti verslą gautas pamokas prisiminė T. Kertenis.
Studijas universitete laiko klaida
Brandos atestatą gavęs T. Kertenis daug negalvojęs įstojo į Vytauto Didžiojo universitetą studijuoti psichologijos. Vis dėlto šias studijas verslininkas sako laikąs viena didžiausių savo gyvenimo klaidų.
„Mane traukė ne psichologijos paskaitos. Su draugu kūrėme įvairius verslo planus, verslo administravimą studijavusiems draugams rašydavau kursinius darbus.
Tai truko tik metus, kol galutinai įsitikinau, kad studijuodamas psichologiją tik tuščiai gaištu laiką.
Atsikėlęs vieną rytą supratau, kad noriu gyventi didmiestyje: Niujorke, Londone, ar kur kitur, kur daug šurmulio – ir jau po trijų dienų išskridau į Londoną“ – šį gyvenimo etapą prisiminė T. Kertenis.
Dirbo prabangiame viešbutyje
Londone pas pussserę jos mažame kambarėlyje prisiglaudęs vaikinas netrukus įsidarbino barmenu prabangiame viešbutyje.
„Viešbutis buvo išties prabangus. Teko pilstyti vyną ir princesei, ir nešti patiekalus čia privatų vakarėlį surengusiems grupės „The Rolling Stones“ grupės nariams.
Teko ir pačiam paragauti vyno, kurio butelis kainuoja 5 tūkstančius svarų. Tiesa, jo paragavęs taip ir nesupratau, už ką reikia mokėti tokius pinigus.
Bet pagyvenęs Londone supratau, kad nenoriu gyventi dideliame mieste ir nenoriu visą gyvenimą pilstyti gėrimus, o noriu, kad man juos pilstytų kiti“, – sakė T. Kertenis.
Dirbdamas barmenu vaikinas papildomai užsidirbti pabandė su kompanionu kepdamas burgerius vakarėlių metu, tačiau ir šis sumanymas lūkesčių nepateisino.
Metęs burgerių kepimą T. Kertenis metė ir padavėjo darbą.
Panoro išvykti į egzotišką šalį
Be veiklos vaikinas neliko – netrukus T. Kerteniui pasitaikė proga save išbandyti kitoje srityje.
„Kaip tyčia pasitaikė žmogus, kuris pasiūlė užsiimti prekyba, tai yra – prekių siuntimu iš Kinijos ir jų pardavinėjimu internetu Jungtinėje Karalystėje.
Kompanionas man pasiūlė internetu pardavinėti daiktus, kuriuos jis siųs iš Kinijos.
Toks pasiūlymas tiko, nes tai darydamas galėjau įgyvendinti kitą savo norą – išvykti į kokią egzotišką šalį: Havajus, Australiją ar Kanadą.
Australiją pasirinkau, nes ten gyveno tuometinė mano draugė.
Atvykęs į Australiją toliau vykdžiau internetinę prekybą, įsidarbinau picerijoje.
Tačiau po truputį įgriso ir gyvenimas Australijoje. Dėl laiko juostų skirtumo su internetinės parduotuvės pirkėjais teko bendrauti naktį, o tai vargino.
Tašką šiam mano gyvenimo etapui padėjo pasibaigusi ir nebepratęsta Australijos viza“, – sakė T. Kertenis.
Nusprendė grįžti namo
Vėl į Londoną iš Australijos sugrįžęs vaikinas čia ilgai neužsibuvo.
„Londonas ėmė slėgti. Kuo didesnis miestas, tuo tu jame jautiesi vienišesnis. Čia gali susirasti draugų, bet tai nebus tie tavo „kiemo draugai“. Pasiilgau ir šeimos, todėl nusprendžiau grįžti į Lietuvą“, – sakė T. Kertenis.
Grįžęs namo vaikinas ėmė ieškotis darbo.
„Maniau pirmai pradžiai padirbėsiu, kad ir barmenu. Išsiuntinėjau savo CV, bet pasiūlymų negavau.
Niekam čia nerūpėjo, kad Londone padavėju dirbau prestižiniame viešbutyje.
Internetinės prekybos verslas taip pat žlugo, nes partneriui netiko, kad iš Londono persikėliau gyventi į Lietuvą“, – prisiminė T. Kertenis.
Ėmė gilintis į tėvo verslą
Po savaitę trukusių bergždžių darbo paieškų vaikinas pagalbos kreipėsi į nedidelę turizmo agentūrą turintį tėvą – paprašė jo pamokyti kelionių planavimo.
„Tėtis man suteikė žinių, kaip rasti pigesnę kelionę, kaip sudėlioti kelionės paketą, kaip suskaičiuoti kainą.
Ėmęs gilintis supratau, kad toks verslo modelis, kokį naudoja mano tėvas, nėra perspektyvus.
Aptarnaudamas tik senų klientų ratą ir jo nedidindamas tu ne tik gauni mažesnes pajamas, bet ir rizikuoji, kad klientams susigundžius kitų firmų pasiūlymais, tu liksi be nieko.
O naujų klientų neprisiviliosi neturėdamas internetinės parduotuvės“, – pastebėjo T. Kertenis.
Savo pastebėjimus vaikinas išsakė tėvui.
Gavo vertingų pamokų
„Su mano argumentais sutikęs tėvas sutiko man perleisti įmonės vairą, o tinklapio kūrimui nusprendėme skirti 500 litų (145 eurus).
Aš susiradau tuo metu geriausius tinklapius Baltijos šalyse kūrusią įmonę.
Jie mielai sutiko sukurti mūsų turizmo agentūrai internetinės parduotuvės tinklapį, bet pateikė įspūdingą 36-40 tūkst. litų (apie 10 tūkstančių eurų) sąmatą!
Čia gavosi maždaug taip, kad tu nori automobilio, tau siūlo dviratį, o tu turi pinigų tik dviračio padangai“, – sakė T. Kertenis.
Supratęs, kad idealo nepasieks, vaikinas ėmė ieškoti kitų alternatyvų ir galiausiai sutiko su pažįstamo pasiūlymu sukurti įmonės tinklapį už turimus 500 litų.
„Gavęs pirmą pamoką, kad tavo geri norai ne visada sutaps su tavo galimybėmis, netrukus gavau ir kitą pamoką – kad „pigiai ir gerai“ nebūna.
Su įmonės tinklapiu gavosi maždaug taip, kad tikėjausi gauti bent jau gražų žurnalą, o gavau skrajutę“, – verslo vystymo sunkumus prisiminė T. Kertenis.
Teko imti banko paskolą
Nors sukurtas įmonės tinklapis jos vadovu tapusio T. Kertenio ir netenkino, jis sakė supratęs, kad turi irtis į priekį su tuo ką turi.
Bandydamas susirasti naujų klientų jaunasis įmonės vadovas prisakė sau kasdien reklamai socialiniuose tinkluose skirti bent po vieną JAV dolerį.
„Po metų suvedęs balansą supratau, kad iš tokių dolerio investicijų gavau gal dešimt klientų, o tai išties absurdiškai mažas rodiklis.
Supratau, kad reikia kardinalių permainų. Kiek pasvarstęs ryžausi imti 5 tūkstančių eurų paskolą ir panaudoti ją gero tinklapio kūrimui.
Tai pasiteisino su kaupu. Ėmus veikti tinklapiui jau pirmą rytą į mano elektroninio pašto dėžutę ėmė plūsti pranešimai apie perkamas keliones.
Tuo nepatikėjęs paskambinau programuotojams ir paklausiau, ką jie čia testuoja, o programuotojai man atsakė, kad jokių testų nevykdo – vyksta kelionių pirkimas“, – sakė T. Kertenis.
Pasiekė tikslą
Vėliau tinklapiui tobulinti T.Kertenis turėjo skirti daug didesnę pinigų sumą, bet šios investicijos atsipirko.
Iš vos kelis darbuotojus turinčios, pavienius užsakymus vykdančios firmos įmonė virto kelionių agentūra, kuri gali kurti ir vykdyti ilgalaikius projektus.
„Tada išsikėliau tikslą priimti naujų darbuotojų, kad būtų galima perskirstyti krūvius ir funkcijas.
Pasiekęs šį tikslą išsikėliau tikslą per dieną parduoti bent tris keliones. Po dviejų mėnesių pasiekęs ir šį tikslą išsikėliau sekantį – pasiekti bent jau vieno milijono eurų apyvartą.
Tam prireikė papildomų investicijų. Į tinklapio tobulinimą teko investuoti dar apie 50 tūkstančių eurų. Dabar mūsų apyvarta jau siekia du milijonus eurų“, – sakė T. Kertenis.
Turi nugalėti baimę
O toliau, pasak T. Kertenio, viskas vyko, kaip supantis karusele – viskas keitėsi labai greitai, bet išaugo ne tik darbo krūvis – atsirado ir daugiau problemų, ir rizikų.
„Konkuruoti su stambesniais rinkos žaidėjais yra kur kas sunkiau nei su mažesniais.
Turi išmokti dalykų, kurių tu nenori ar bijai daryti.
Pavyzdžiui, kelionės paketą sudaro skrydis, viešbutis ir ekskursijos. Už viską tu turi sumokėti metus į priekį ir tikėtis, kad tu tą kelionę parduosi.
Jei kelionė kainuoja tūkstantį eurų, o aš ketinu pasiųsti dvidešimt žmonių, tai jau prieš metus turiu sumokėti 20 tūkstančių eurų ir tikėtis, kad tas keliones parduosiu.
O kitais metais jau tu matai, kad turi planuoti kelionę jau ne dvidešimčiai, o šešiasdešimčiai žmonių, nes priešingu atveju tavo įmonė stovės vietoje. Ir tada tu turi investuoti trigubai daugiau“, – sakė T. Kertenis.
Tenka įveikti iššūkius
Pasak verslininko, problemų, kurias turizmo versle reikia spęsti čia ir dabar, yra išties daug.
„Tai tave sekina ne tik materialiai, bet ir psichologiškai.
Neseniai vėlavo lėktuvas, tai mes turėjome keturiasdešimčiai žmonių nupirkti papildomą kelionę dviems dienoms, nes jie liko be nakvynės.
Patyrėme išties didelių nuostolių ir dar turėjome atsiprašyti savo klientų už ne dėl mūsų kaltės neplanuotai sugaištą laiką.
Įmonei išaugus kiekvienas „šūvis“ tapo daug brangesniu“, – tvirtino T. Kertenis.
Įtaka daro ir socialiniai tinklai
Pasak Tedo.lt vadovo, kiekvienos rinkos dydį apsprendžia paklausa.
„Lietuvos kelionių organizavimo rinka yra didelė ir konkurencija čia labai arši.
Lietuviai yra išties labai keliauti mėgstanti tauta. Mes keliaujame daug daugiau nei latviai ir nepalyginamai daugiau nei estai.
Kol kas populiariausiomis kryptimis išlieka Turkija ir Egiptas. Ir aš suprantu tuos, kurie renkasi tokias keliones, nes ten už mažai pinigų gali gauti daug ir kokybiškų paslaugų, jau nekalbant apie šiltą orą ir jūrą. Turkijoje ar Egipte atostogauti yra išties pigiau nei Palangoje.
Tačiau pastebėjau ir kitą tendenciją – jaunimas dažnai pageidauja vykti ne ten, kur pigiau ir patogiau, o ten, kur galėtų pasidaryti gražesnių nuotraukų. Manau, kad tokią tendenciją sąlygojo socialinių tinklų daroma įtaka“, – svarstė T. Kertenis.
Kelionę gali įsigyti per kelias minutes
Pagrindinė problema, su kuria dažnai susiduria kelionių ieškantys lietuviai, pasak T. Kertenio, yra daugelio kelionių organizatorių taikoma nelanksti sistema.
„Tarkime, jei tu nori keliauti, tai pirmiausia kreipiesi į kelionių agentą, o šis siunčia užklausą kelionių organizatoriui. Toks procesas užtrunka visą dieną.
Tokia pat seka keliauja ir atsakymas. Po dviejų dienų gavęs pasiūlymą su atitinkama kaina žmogus turi svarstyti, ar jam tinka šis pasiūlymas.
Kol jis pamąstęs duos atsakymą, kelionės kaina jau gali būti pasikeitusi.
Tedo.lt šūkis – planuokis lengvai. Tu kaip įprastoje elektroninėje parduotuvėje išsirenki prekę, sumoki pinigus ir gali ramiai laukti kelionės.
Įsigyti kelionę mūsų tinklapyje tu gali per kelias minutes. Viskas priklauso nuo tuo, kaip greitai savo vardą ir pavardę įrašysi į atitinkamą laukelį.
Mūsų tinklapyje lengva ne tik nusipirkti, bet ir išsirinkti kelionę.
Jei tarkime klientas nori kur nors keliauti per šv. Valentino dieną, tarkime už 150 eurų, jam tereikia susirasti nuorodą į Valentino dienos keliones, į atitinkamą laukelį įrašyti šią sumą ir paspausti paieškos mygtuką, o po to pasirinkti tinkamą pasiūlymą.
Pasirinktos kelionės patvirtinimas yra momentinis“, – sakė T. Kertenis.
Ateitis priklausys inovatyvioms įmonėms
Tedo.lt vadovas sakė, kad pasirinkta įmonės strategija – automatizuoti teikiama paslaugas – vartotojui yra naudinga ne tik dėl paslaugų pasiekiamumo.
Tai leidžia mažinti ir išlaidų kaštus, kas mažina ir teikiamos paslaugos kainą.
„Per automatizavimą mes galime mažinti kelionės kainą, nes nereikia išlaikyti tiek darbuotojų. Yra įmonių, kurių tinklapiai gan prasti, bet jie turi vos ne pusšimtį darbuotojų.
Įsivaizduokite, kad jūs kelionę perkate pas mus, o jūsų draugas – analogišką kelionę tokioje firmoje. Jei man parduodant šią kelionę reikia išlaikyti aštuonis darbuotojus, o jūsų draugo pasirinktai įmonei – pusšimtį darbuotojų, tai kam, jums ar jūsų draugui ši kelionė kainuos pigiau?
Automatizacija kainuoja didelius pinigus, bet ilgalaikėje perspektyvoje tai tikrai atsipirks.
Paslaugų pasiekiamumo ir savitarnos link žengia ir kitų paslaugų tiekėjai. Geras pavyzdys – internetinė taksi paslaugų platforma „Bolt“. Tu automobilį išsikvieti ir kelionės kryptį nurodai mygtuko paspaudimu. Viskas, ką tau lieka padaryti tai – tik atsidaryti atvažiavusio automobilio dureles.
Mūsų siekiamybė – sukurti tokį pat patogų kelionių planavimo ir įsigijimo įrankį bei padaryti taip, kad į mūsų tinklapį užsukęs klientas rastų visko, ko nori.
Tokie mūsų siekiai yra ne tuščia užgaida. Lietuvos turizmo rinka yra labai ankšta ir konkurencija čia labai didelė. Neabejoju, kad ateitis šioje, kaip ir bet kurioje kitoje rinkoje, priklauso inovatyvioms kompanijoms“, – prognozavo T. Kertenis.
Neapsiriboja paslaugos pardavimu
Paklaustas apie savo veiklos credo T. Kertenis atsakė negalįs būti paprastu perpardavinėtoju, o visada siekiąs sukurti kažką savo.
„Na nenorėčiau būti tokiu žmogumi, kuris perka iš „Aliexpress“ tušinuką už eurą, o čia jį pavadinęs supertušinuku parduoda už du eurus.
Kai kuriuos turizmo agentūros pinigus ima tik už tai, kad pats žmogus nemoka nusipirkti lėktuvo bilietų ar užsisakyti viešbučio.
Tedo.lt nesipelno perpardavinėdama pigesnę paslaugą – mes ieškome nišų, kur galėtume pasiūlyti ką nors savo ir tokiu būdu patys sukurti pridėtinę vertę“, – sakė T. Kertenis.
Siūlo tai, kuo naudojasi patys
Pasak Tedo.lt vadovo, jo įmonė siūlo tik tas paslaugas, kurias neabejotinai rinktųsi jis pats, jo šeima, artimieji, ar įmonės darbuotojai.
„Savo darbuotojus skatiname dalinai apmokėdami jiems turistines keliones. Mūsų tikslas, kad jie keliautų ten, kur siūlo keliauti kitiems.
Aš ir mano šeimos nariai taip pat keliaujame naudodamiesi savo tinklapio paslaugomis.
Kitų kelionių agentūrų paslaugomis naudojamės tik tuo atveju, jei savo tinklapyje nerandame tokios kelionės pasiūlymo. Gerai žinome, jei tokia kelionė paliks gerą įspūdį, tai ji tikrai atsiras ir mūsų tinklapyje“, – atviravo T. Kertenis.
Tedo.lt vadovas sakė, kad taip elgiasi ne visi kelionių organizatoriai. Yra agentūrų, kurios klientams siūlo viena, o patys renkasi kita.
Šiuo metu į Tedo.lt tinklapį užsukęs keliautojas gali išsirinkti kelionę iš 742 čia pateiktų pasiūlymų. Kelionių geografija taip pat palti – nuo Birštono iki Japonijos.
Vertina komandinį darbą
Prieš imantis verslo ne kartą ir darbus, ir šalis keitęs T. Kertenis tvirtino apie kokius nors savo gyvenimo pokyčius dabar nė negalvojąs.
„Nebenoriu mėtytis iš vienos pusės į kitą, o ir neturiu teisės. Esu įsipareigojęs, negaliu pavesti nei tėvų, nei įmonės darbuotojų“, – sakė Tedo.lt vadovas.
Paklaustas apie verslo sėkmės formulę T. Kertenis atsakė, kad tokios, tikriausia, ir nėra.
„Manau, kad pirmiausia turi pažinti save, savo stipriąsias ir silpnąsias puses, o tada – daryti išvadas ir imtis veiksmų.
Atlikau vadovų asmenybės tipo nustatymo testą. Paaiškėjo, kad mano asmenybės tipas – mechanikas.
Tai reiškia, kad negaliu kažko pradėti nuo nulio, bet galiu prie kažko ateiti ir tai tobulinti iki begalybės, nes pradedu matyti savo viziją.
O yra tokių, kurie gali verslą sukurti tuščioje vietoje, bet sukūręs verslą jis nesuvoks, ką toliau daryti arba jam tai bus nebeįdomu.
Jei žinai savo asmenybės tipą, tai gali ieškoti pagalbininko, kuris tave papildytų.
Geriausias dalykas, ką gali turėti, yra komanda. Jei ją turi, tai ir pinigų ne tiek daug reikia – atskirų specialistų konsultacijos kainuoja kur kas brangiau“, – sakė T. Kertenis.
Priims naujų darbuotojų
Tedo.lt vadovo teigimu, nepakanka vien tik surasti gerą darbuotoją ir jį pasamdyti: „Pasamdžius darbuotoją su juo reikia dirbti ir nukreipti jį tinkama linkme. Darbuotojai tavęs kaip vadovo nepakeis, o tau tik padės – sprendimus turėsi priiminėti pats“.
Brangiai kainuojančią automatizaciją kaip pagrindinę Tedo.lt vystymosi kryptį pasirinkęs T. Kertenis sakė, kad artimiausiu metu planuojama didinti ir įmonės darbuotojų skaičių.
„Mūsų darbuotojų skaičius turėtų išaugti trečdaliu. O tai – tai pat nemažas iššūkis, nes šiuo metu rinkoje trūksta ne darbų, o darbuotojų, todėl surasti gerą, komandiniam darbui tinkantį specialistą tikrai nėra lengva“, – sakė T. Kertenis.