27 metų lietuvė neseniai sulaukė džiugios žinios iš populiaraus Švedijoje dizaino parduotuvių tinklo „Designtorget“ – jis nusprendė pardavinėti moters kuriamus papuošalus.
Tai įrodymas, kad juvelyrikos dizainerės keramikos kūriniai, kuriems ji suteikė „Colours of connection“ pavadinimą, pavergė ir šios šalies moterų širdis.
M.Strazdaitės kurtų auskarų ir kaklo papuošalų galima įsigyti ne tik Lietuvoje, bet ir Estijoje, Latvijoje, Šveicarijoje, Suomijoje.
Studijavo skulptūrą
M.Strazdaitė Vilniaus dailės akademijoje baigė Skulptūros katedros bakalauro studijas. Dar mokydamasi ji kūrė didelio formato instaliacijas, įkvėpimo semdavosi iš gamtos.
„Savo instaliacijomis ieškodavau santykio tarp gamtos, žmogaus ir aplinkos. Nors studijavau skulptūrą, visada domėjausi ir dizainu bei mada, keliaudama nepraleisdavau progos aplankyti ne tik meno galerijas, bet ir dizaino parduotuves“, – apie natūraliai nusidriekusį kelią į juvelyriką kalbėjo M.Strazdaitė.
Galutinis taškas buvo padėtas, kai menininkė, perpratusi, ką reiškia būti samdoma darbuotoja, suprato vėl norinti kurti ir dirbti tik sau.
Įkvėpė Graikijos gamta
Susivokti lietuvei padėjo savaitės išvyka į Graikiją, kur merginą supo įspūdinga gamta, ypač jai įstrigo saulėlydžiai.
Menininkė suprato, kad grįžusi vėl imsis kūrybos.
„Dar būdama ten žinojau, kad tai bus papuošalai iš keramikos, norėjau, kad mano kuriamais daiktais būtų puošiamasi. Taip pat suvokiau, kad jie nebus vienatoniai, monochrominiai, nes tokių jau ir taip daug sukurta“, – pasakojo M.Strazdaitė.
Taip atsirado pirmasis rutulio formos kaklo papuošalas, kuriame susiliejo mėlyna spalva su rožine. Kaip sakė M.Strazdaitė, rinktis tokias spalvas paskatino būtent Graikija ir jos saulėlydžiai.
„Pasirinkau kurti papuošalus, nes tai buvo arčiausiai to, ką dariau studijų metais, – juk čia irgi svarbu tūris bei medžiagos.
Keramikos ėmiausi, nes molis – labai patogi medžiaga kurti papuošalus, be to, turiu draugę profesionalę keramikę, kuri man iš pradžių labai daug padėjo ir išmokė. Dar man patinka, kad molis – gamtinė medžiaga“, – aiškino Marija.
Po daugybės bandymų ir nesėkmių atradusi tinkamą techniką, formas bei spalvas ji pradėjo svarstyti, ką norėtų savo kūriniais pasakyti būsimiems pirkėjams.
„Mood creates colours“ („Nuotaika kuria spalvas“) – kūrėja buvo tikra, kad tokia formuluotė geriausiai apibūdina jos siekį.
Anot jos, minimalistinė „Colours of connection“ stilistika atsirado labai natūraliai – norėjosi kurti tokius papuošalus, kurie būtų nepavaldūs laikui. Mat menininkei patinka vadinamoji lėtos mados idėja, kai svarbu ne kiekybė, o ištobulintas dizainas.
„Labai džiaugiuosi, kad naujausia kolekcija „Old/New“ („Sena/Nauja“) buvo sukurta iš močiutės man padovanoto perlų vėrinio, taip parodant, kad iš seno gali atsirasti kas nors nauja“, – aiškino dizainerė M.Strazdaitė.
Pirmą kartą nerimavo
Kai reikalai pasistūmėjo tiek, kad Marija suprato jau turinti ką parduoti, susikūrė paskyrą „Facebook“ socialiniame tinkle.
„Ten ir atsirado pirmosios klientės. Kaip dabar atsimenu, pirmajai pirkėjai savo vieną pirmųjų kaklo papuošalų perdaviau savo namų kieme. Buvo ir smagu, ir baisu, nebuvau tikra, ar gaminiai tinkamos kokybės, – juk buvau juos išmėginusi tik pati“, – pasakojo M.Strazdaitė.
Vėliau ji nutarė užmegzti daugiau ryšių – pradėjo dairytis parduotuvių, kurios norėtų pardavinėti jos darbus. Netrukus kelios tokios atsirado Vilniuje.
„Esu labai joms dėkinga, nes pačioje pradžioje labai svarbu, kad tavo darbais kas nors patikėtų. Vis dėlto jaučiau, kad reikia mąstyti plačiau, jeigu sieki, kad tavo prekės ženklas taptų atpažįstamas.
Pradėjau darbų katalogą siuntinėti į užsienio dizaino parduotuves. Taip mano darbų atsirado Estijoje, Latvijoje, Šveicarijoje, Suomijoje“, – pasakojo kūrėja.
Kelią skynėsi per muges
Tiesa, sėkmė Švedijoje neskubėjo šypsotis. Pirmais mėnesiais M.Strazdaitė siuntinėjo savo darbų pavyzdžius įvairioms parduotuvėms, tačiau nė į vieną laišką atsakymo nesulaukė.
„Tad pradėjau dalyvauti dizaino mugėse, jose man puikiai sekėsi. Sulaukdavau daug teigiamų atsiliepimų, kad mano papuošalai nematyti. Kadangi švedai mėgsta keramiką, supratau, kad šioje rinkoje tikrai galiu rasti vietą, tik užtruksiu, kol išsiaiškinsiu, kaip ir kur geriausia pagauti švedes klientes.
Po kurio laiko man pavyko prisibelsti į didžiausią dizaino parduotuvių tinklą Švedijoje. Vieną dieną radau jų laišką, kad norėtų mane pakviesti pristatyti savo darbų. Man pavyko! Nebuvo lengva, bet turbūt mano užsispyrimas ir tikėjimas padėjo to pasiekti“, – svarstė lietuvė.
Jos keramikos papuošalai kainuoja nuo 28 iki 58 eurų.
Žino, kad grįš į Lietuvą
Švedijoje M.Strazdaitė gyvena kiek daugiau nei pusantrų metų, įsikūrė Stokholme. Į šį miestą ji nuvyko su draugu, o dabar jau sužadėtiniu, sulaukusiu pasiūlymo 9 mėnesius padirbėti švedų kompanijoje.
„Kai atvykome, planavome tiek laiko Švedijoje ir pabūti. Jam puikiai sekėsi, tad ilgainiui pasiūlė ilgalaikę sutartį. Buvo sunku apsispręsti, ar likti, ar grįžti į Lietuvą, nes tėvynėje gyvenome išties gerai.
Vis dėlto smalsumas nugalėjo, ir mes nusprendėme pagyventi. Sakau „pagyventi“, nes likti visam laikui čia neplanuojame, žinau, kad kada nors grįšime į Lietuvą, tik dar nežinome, kada. Turbūt tada, kai pajusime, kad esame persisotinę įspūdžių“, – kalbėjo M.Strazdaitė.
Juodu su sužadėtiniu vis dar pratinasi prie kitos šalies. Nors Lietuva ir Švedija nėra toli viena nuo kitos, skirtumų yra. Tiek kultūrinių, tiek ekonominių.
„Vis dėlto dedame šiai šaliai daugiau pliusų nei minusų. Iš dizaino srities galiu pasakyti, kad įkvėpimo čia ilgai ieškoti tikrai nereikia, Stokholmo gatvėse pilna puikių dizaino parduotuvių – tiek mados, tiek interjero.
Taip pat čia vyksta kelios didelės dizaino mugės ir mados savaitė.
Pastarojoje dar neteko apsilankyti, bet tikiuosi, kad greitu metu pavyks“, – šalį, kurioje įmynė pėdas, apibūdino lietuvė.