„Nemanau, kad moterims versle sunkiau. Juk visus, ypač pradedančiuosius, kamuoja tos pačios problemos“, – sakė Šiauliuose įsikūrusios šilkografijos spaustuvės „Laurema“ vadovė 40-metė J.Kasperavičienė.
Puošybos lipdukų drabužiams, batams, baldams, laikinųjų tatuiruočių spaustuvės šeimininkai verslo pradžioje sugebėjo daug apžioti: ir ką tik paklotus įmonės pamatus sustiprinti, ir eksporto tinklus užmesti, ir du mažamečius vaikus auginti, ir kibti į naujas studijas.
O dabar aiškiai matyti rezultatas – šiauliečių spaustuvės paslaugomis naudojasi tiek garsios pasaulinės įmonės, siuvančios drabužius ir juos puošiančios atspaudais, tiek pirmaujantys dviračių gamintojai.
Augimas – stulbinantis
Jau 17 kartą Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos (LPPARA) rengiamuose Lietuvos verslo apdovanojimuose J.Kasperavičienė įvertinta specialiu prizu, skiriamu moterims verslininkėms ar įmonių vadovėms.
Lietuvos metų verslininkės titulą pelniusios J. Kasperavičienės vadovaujama įmonė „Laurema“ praėjusiais metais atrado naujų rinkų, įmonės eksportas išaugo 42 proc., o bendrosios pajamos – daugiau nei 60 proc.
Kartu su vyru J.Kasperavičienė sukūrė darbo vietas pusšimčiui žmonių. Šeimos versle dirba ir giminaičiai – verslininkės brolis ir jo vaikai.
„Lauremos“ šeimininkė tikino turinti didelių planų ateičiai, norinti tobulinti esamą verslo modelį ir toliau sėkmingai plėstis užsienyje: „Kasmet mūsų įmonė paauga maždaug 30 proc., todėl ateinančių metų tikslas – išlaikyti šį augimą, nuosekliai mokytis naujų dalykų, ieškoti geriausių sprendimų ir nuoširdžiai bendrauti su klientais.“
Verslo užtaisas – jaunystė
Prieš du dešimtmečius įžvelgę, kad rinkoje stinga spaudos ant drabužių paslaugos, Kasperavičiai nutarė užlopyti šią spragą. Pirmiausia vyras pasiūlė kurti bendrą verslą savo tuometiniam kolegai. Šis atsisakė.
„Buvome jauni, tad nutarėme to imtis dviese. Dabar suprantu, kad neįvertinome rizikos. Įkūrėme įmonę, teko daug dirbti, ieškoti to, kuo būtume išskirtiniai. Užaugome klysdami“, – pasakojo J.Kasperavičienė.
Šilkografija sutuoktiniams pasirodė labai įdomi sritis. J.Kasperavičienė tuomet buvo ką tik baigusi siuvimo technologijos bei sukirpimo specialybę ir augino dukterį, o jos vyras buvo dailės studentas.
Dominykas į spaustuvės direktorius nepretendavo, mat jam arčiau širdies – vadovauti pačiai gamybai. Tad vadove tapo J.Kasperavičienė, tuomet verslą derinusi su ekonomikos studijomis.
„Mūsų versle kūrybos nedaug. Jei dirbi su „Nike“ ir „Adidas“, turi daryti tai, ko jie nori“, – sakė „Lauremos“ direktorė.
Nutarė griebtis eksporto
Šiauliečiai sutuoktiniai savo verslą pradėjo nuo spaudos ant marškinėlių. „Šilkografijos specialistų Lietuvoje niekas nerengė. Todėl teko mokytis patiems, daug klydome, bet taip atradome tinkamas technologijas.
Iškart pradėjome dirbti su didelėmis įmonėmis, tokiomis kaip „Utenos trikotažas“, galima sakyti, kad mokėmės kartu“, – apie verslo užuomazgas pasakojo verslininkė.
Dar gerai neapšilę kojų jaunieji įmonės šeimininkai užsimojo peržengti Lietuvos sienas. Ne tik važinėti po parodas, susirašinėti su užsienio kolegomis, skaityti literatūrą kitomis kalbomis, bet ir imtis eksporto.
„Buvo prabėgę vos 3–4 metai nuo verslo pradžios. Nutarėme, kad eksportui geriausiai tiks perkeliamoji spauda, tad ėmėme gaminti lipdukus, kurių paveikslėlius įmonės perkelia ant sportinių drabužių“, – pasakojo šiaulietė.
Sutuoktiniams išsyk nusišypsojo sėkmė. Jiems pavyko pagaminti itin aukštos kokybės produktus, kuriuos vežė rodyti į tarptautines parodas.
„Iki šiol partneriai Austrijoje, Prancūzijoje spaudžia mums rankas. Galima sakyti, kad jie yra ir mūsų konkurentai, mat ir patys gamina lipdukus.
Tačiau jiems nepavyko pasiekti mūsų siūlomos kokybės“, – kalbėjo šiaulietė.
„Laurema“ kuria ir laikinas tatuiruotes.
„Tai linksmas vasariškas produktas. Ir patys jas parduodame, ir vykdome kitų užsakymus.
Tiek Lietuvos, tiek užsienio bendrovės prašo pagaminti laikinas tatuiruotes kaip reklamas ar vietoj bilieto, kvietimo į renginį. Tie, kurie prekiauja vaikiškais žurnalais, tatuiruotę prideda kaip dovaną“, – pasakojo verslininkė.
Įtiko pasaulio milžinams
Vienas naujausių projektų, kuris labai pasiteisino ir pastaraisiais metais išaugino „Lauremai“ sparnus, – puošybos elementai dviračiams. „Baltik vairo“, kuris dabar yra vienas mažesnių „Lauremos“ klientų, atstovai kadaise paklausė, ar įmonė galėtų pagaminti jiems puošybos elementų dviračiams.
„Dvejus metus sėdėjome užsidarę laboratorijoje. Atlikome galybę bandymų, mokėmės – niekas juk nepasakys, kaip tai padaryti. Ir mums pavyko“, – šypsojosi J.Kasperavičienė.
Pernai ši „Lauremos“ veiklos sritis išaugo kone 70 proc., palyginti su padėtimi 2016-aisiais.
Dabar šiauliečiai dirba su didžiausiais pasaulio dviračių gamintojais. „Mes einame į tą pusę, kur nėra konkurencijos“, – savo verslo sėkmės paslaptį atskleidė J.Kasperavičienė.
Sunkmečio nemini bloguoju
Džiaugdamiesi šiandienine sėkme sutuoktiniai pamena ir sunkius laikus. 2000-aisiais pradėtas verslas jau 2007-aisiais patyrė rimtų išmėginimų – „Lauremai“ gana rimtai kirto krizė.
„Ją pajutome turbūt pirmieji, mat taupyti juk pradedama nuo drabužių.
Tačiau atlaikėme, juolab kad neturėjome paskolų. Sunkmečiu labai daug dirbome, tai buvo tikras smegenų šturmas.
Sukūrėme labai daug produktų – tiek, kad paskui 2–3 metus galėjome rinkai nuolat siūlyti naujoves.
Žinoma, tuomet buvo sunku morališkai, teko atsisakyti kai kurių darbuotojų.
Tačiau krizė mums suteikė stiprų postūmį, per ją mes užaugome, triskart padidinome apyvartą“, – pasakojo J.Kasperavičienė.
Ji tikisi, kad ilgainiui į verslą įsitrauks ir vaikai, nes jie nuo mažumės matė, kaip dirba tėvai. Jų vardais pavadinta ir spaustuvė „Laurema“.
Vyresnėlė Emilija dabar juvelyrikos antrakursė, o gimnazijos antrokas Laurynas kol kas dar neapsisprendė, kuo tapsiąs ateityje.
Pagerbė metų geriausiuosius
LPPARA, kaip ir kasmet, apdovanojo iškiliausias praėjusių metų šalis eksporto įmones.
Apdovanojimai (nuotr.) atiteko produkciją iš plastiko gaminančiai įmonei „Lisiplast“, nerūdijančiojo plieno įrangos profesionalioms virtuvėms ir prekybos tinklams gamintojai „Novametai“, pieno produktų gamintojai ir tiekėjai Vilkyškių pieninės įmonių grupei, augalinės žemės ūkio produkcijos tiekėjui „Linui Agro“ ir aukštos kokybės dviračių gamintojui „Baltik vairui“.
Nacionaliniu eksporto prizu už indėlį sėkmingai kuriant dvišalius ekonominius santykius tarp Lietuvos ir JAV apdovanota ambasada Amerikoje.