Gražiškių gimnazijoje pagal „Junior Achievement“ programą pirmoji
bendrovė buvo įkurta prieš ketverius metus.
Produkcija turėjo puikią paklausą
Iš pradžių moksleiviai susibūrė į bendrovę „TermoLiux“ ir polimeriniu
moliu dekoravo bei pardavinėjo stalo įrankius. Visi šaukšteliai buvo
unikalūs, jų puošyba – rankų darbo.
Žaismingai dekoruoti šaukšteliai sulaukė didelio pasisekimo. Bendrovė
juos ir gamino, ir pati pardavinėjo.
Kitą įkurtą bendrovę moksleiviai pavadino „Gražuolių duona“. Žaliavomis,
gamybos procesu bei prekyba rūpinosi patys.
„Iš pradžių kepėme tik duoną. Kai pastebėjome, kad ją dažniausiai perka
vyresnio amžiaus žmonės, galvojome, ką pasiūlyti jaunimui. Nusprendėme,
– kepsime keksiukus“, – pasakojo Gražiškių gimnazijos mokytoja Edita
Naidaitė, kuruojanti MMB veiklą.
Apie tai, kaip sekėsi moksleiviams, ko gero, geriausiai pasako vieno iš
bendrovės narių savotiškas atodūsis socialiniame tinkle: „Kepėme dvi
dienas, o viską pardavėme per dvi pertraukas.“
Ausinukes gamina iš gilzių
Energinga pedagogė E.Naidaitė, vienuoliktokams dėstanti verslą, vadybą
bei mažmeninę prekybą, džiaugėsi, kad visos moksleivių bendrovės buvo
pelningos, nepatyrė nei nuostolio, nei bankroto.
Trečioji Gražiškių gimnazistų bendrovė „Killing Sound“, pradėjusi nuo
drąsios idėjos, pamažu žengia į tarptautinius vandenis.
Moksleiviai ėmėsi gaminti ausinukes. Ir ne bet kokias. Jų gamybai
naudoja medžioklinių kulkų gilzes. Kitas reikalingas detales perka.
Bendrovės prezidentas vienuoliktokas Rimantas Valaitis pasakojo, kad jo
tėtis yra medžiotojas, todėl gauti gilzių – antrinės žaliavos – nėra
jokių problemų.
Ne vienas esame pastebėję, kad su įprastomis ausinukėmis muzikos
klausomą muziką girdi ne tik jų savininkas, bet ir esantieji šalia jo.
„Mūsų ausinukės nepraleidžia į išorę jokio garso, nes jis atsimuša į
gilzę ir grįžta atgal“, – teigė Rimantas.
R.Valaitis, Paulius Vasiliauskas, Živilė Ulevičiūtė ir M.Miglinaitė
bendrovę „Killing Sound“ įkūrė prieš du mėnesius ir kol kas pagamino dvi
dešimtis ausinukių. Daugiau nei pusė jų jau parduotos.
Moksleivių versle – tikri pinigai
Visi keturi vienu balsu patvirtino, jog ši veikla nėra žaidimas, o gan
sunkus ir rimtas darbas.
Rimantas prisipažino, jog darbas bendrovėje jam duoda didelės naudos,
nes vėliau ketina pats užsiimti verslu.
„Ausinukių gamyba yra kruopštus darbas. Dirbame su tikrais pinigais,
esame įsipareigoję akcininkams, metų pabaigoje turėsime atiduoti
dividendus“, – kalbėjo Paulius.
Bendrovės akcininkais tapo mokytojai, gimnazistų tėvai bei giminaičiai,
pritariantys ir palaikantys moksleivių veiklą.
Visi keturi bendrovės darbuotojai gimnazistai gauna atlyginimus.
Miglė užsakinėja dėžutes ausinukėms, rūpinasi jų dekoravimu.
Živilei tenka tvarkyti bendrovės buhalteriją.
„Sudėtinga, tačiau mokytojos padedama susitvarkau. Rašome išlaidas,
pajamas ir kitus finansinius dokumentus.
Man įdomu. Manau, kad tai labai gera patirtis, nes irgi kursiu savo
verslą ateityje“, – sakė dešimtokė Živilė.
Triūsas sulaukė įvertinimų
Gimnazistai, pasakodami apie verslo reikalus, dažnai kartojo žodį
„problemos“, tačiau sunkumus moksleiviai priima be panikos ar
nusivylimo, o kaip natūralų dalyką šioje veikloje, ir, turėdami stiprų
mokytojos E.Naidaitės palaikymą, mokosi įveikti kliūtis.
„Gyvenime eiti lengviausiu keliu nėra gerai“, – įsitikinusi dešimtokė
Miglė.
Moksleivių bendrovė nėra verslo žaidimas ar verslo simuliacija, todėl
mokslą gimnazijoje ir triūsą bendrovėje suderinantys gimnazistai yra
verti pagarbos.
Gražiškių gimnazistų ausinukės buvo demonstruojamos ir parduodamos
įvairiose mugėse bei konkursuose.
Moksleiviai didžiuojasi, kad jų produkcija nukeliavo net į Italiją,
Angliją ir Vokietiją.
„Prieš kurį laiką Vilniaus „Litexpo“ rūmuose vyko Vilniaus regiono MMB
mugė ir konkursas. Jame dalyvavo 30 moksleivių bendrovių iš visos
Lietuvos.
Mes tapome dviejų nominacijų nugalėtojais: „Litexpo“ simpatijų“ ir
bendrovės UPS „Eksporto potencialas“.
Dabar rengiamės vykti į mugę Šiauliuose, balandžio pabaigoje –
Marijampolėje. Mugėse užmegztos pažintys atvėrė galimybes ieškoti
verslo partnerių užsienio valstybėse“, – pasakojo mokytoja E.Naidaitė.
Verslo pamokos prigijo ir Lietuvoje
Idėja mokyti jaunimą verslo paslapčių, supažindinti su ekonomikos
pagrindais nuo mokyklos suolo kilo 1919 metais Jungtinėse Amerikos
Valstijose. Tuo tikslu buvo sukurta programa „Junior Achievement“.
Vyresniųjų klasių mokiniai po pamokų kurdavo bendroves ir, padedami
verslininkų, įgydavo praktinių įgūdžių.
Lietuvoje šia veikla buvo susidomėta 1993-iaisiais. „Lietuvos Junior
Achievement“ pradėjo įgyvendinti programas 11–12 klasių mokiniams.
Bendrovę įkuria ir uždaro realiai
MMB, veikianti pagal akcinės bendrovės modelį, moksleiviams sudaro
sąlygas realiai paragauti verslininko duonos.
Mokiniai įkuria įmonę, sukaupia pradinį kapitalą, planuoja, kuria
paslaugą ar produktą, jį parduoda, užsiima rinkodara ir galop uždaro
įmonę, nes verslas paprastai trunka nuo kelių mėnesių iki vienerių
mokslo metų.
Pasibaigus veiklai, bendrovė atsiskaito su akcininkais, grąžina
„Lietuvos Junior Achievement“ neparduotas akcijas, sutvarko bendrovės
uždarymo dokumentus.
˙