Investuotojų aktyvumo vis dar trūksta
Rizikos kapitalo fondai Lietuvoje – nauja sritis, daugeliui net negirdėta. Kodėl taip nedrąsiai žvelgiame į tuos, kurie pasiryžę skirti ne tik finansinę investiciją, bet ir savo laiką bei patirtį? Pasak Mindaugo Glodo, visuomenei dar trūksta informacijos apie rizikos kapitalo fondų veiklą. Dažniausiai kyla klausimas, kodėl tai rizikinga? Projektai rizikingi yra dėl to, kad investuojama į labai naujus dalykus, tikintis, kad ta kompanija gali arba visiškai išnykti, arba tapti labai sėkminga. „Standartiniai pavyzdžiai visiems pažįstami, pavyzdžiui, Facebook, ir kiti socialiniai tinklai, tapo tokiais todėl, kad buvo rizikos kapitalo fondai“, – teigia M. Glodas.
Įmonės vertę kuria investicijų pritraukimas
Šių metų Vadovų konferencijoje EBIT Mindaugas Glodas pabrėžė, kad pagrindinis tikslas versle – kurti vertę, o ne pelną ir priduria, kad tai nereiškia, kad pelnas nesvarbus, pelnas yra būtinas dalykas įmonės veikloje, tačiau jei kalbėtume apie pradedančiuosius verslininkus, kartais įmonė gali sėkmingai veikti ir vystytis net neturėdama pelno, bet pritraukdama investicijas.
„Pavyzdžiui, Skype bendrovė niekuomet nebuvo pelninga kaip Skype, o gyveno iš to, kad atsirasdavo žmonių, matančių, jog tai nauja technologija, sunkiai besiskinanti kelią, bet turinti ateitį. Bendrovės kuriama vertė buvo realizuota, kai ją nusipirko Microsoft už 8 milijardų dolerių“, – pasakojo M. Glodas. Vertę kuria investicijų pritraukimas ir žmonės, kurie turėjo idėją ir sugebėjo ją išvystyti. Svarbiausias tikslas kuriant verslą turi būti ne pinigai, o inovacija, kažko naujo sukūrimas. „Laimi tik geriausi“, – vadovo įžvalgomis po 15 m. darbo IBM ir Microsoft korporacijose konferencijoje dalijosi M. Glodas, prilygindamas įmonės vystymąsi serpantinui kylant į kalną – naujas kryptis ir kylančius iššūkius.
Startuoliai – ilgai gyvuojančių kompanijų konkurentai?
„Investuojame į labai ankstyvą stadiją, kuomet kompanija galbūt dar net nėra pradėjusi veiklos, tiesiog tie žmonės turi puikią idėją, o investuotojai padeda ją plėtoti nuo pradžių. Tiesa, esame apsibrėžę investuoti į ne daugiau nei dešimt kompanijų per metus, nes norime būti ne tik finansiniu investuotoju, bet ir aktyviai dalyvauti kompanijos veikloje. Investuojame tik į tas sritis, kurias suprantame – internetą, mobiliąsias technologijas, su IT susijusias inovacijas, domimės, kas vyksta tose srityse, ieškome kompanijos, kuri toje srityje jau dirba, arba žmonių, nusimanančių tose srityse“, – pabrėžė M. Glodas.
Jaunieji verslininkai aktyvūs, drąsūs, nestokojantys idėjų, ar jie gali tapti pranašesniais už ilgai gyvuojančias kompanijas? „Laimi tik geriausi“, – pabrėžė Vadovų konferencijoje EBIT M. Glodas Pasak jo, ilgai dirbančios kompanijos yra sėkmingos, nes turėjo pranašumą prieš konkurentus. Startuoliai gali tapti pranašesniais bent trumpam laikui, o gali ir aplenkti puikiai žinomas bei sėkmingas korporacijas. Pavyzdžiui, „Uber“ – atėjus jiems, prasidėjo demonstracijos, tai akivaizdus pavyzdys, kad jie sukūrė žymiai pranašesnį verslo modelį už jau visiems žinomus ir nepateikiančius naujovių. Kitas pavyzdys yra „Airbnb“ – inovatyvus, kitoks modelis, pradėjo erzinti nuomos agentūras ir didžiausius viešbučius. Ar lengva atkartoti tokią sėkmę? M. Glodo teigimu, tikrai be galo sudėtinga, bet įmanoma.