Kaunietės verslininkės motina ir duktė Dalia Kavaliauskienė (70 m.) ir
Asta Kavaliauskaitė (44 m.) džiaugėsi, kad pagaliau išsipildė jų
sena svajonė. Moterys, kuriančios lininius gaminius, įžengė į
Japonijos rinką.
Jų sukurtas linines staltieses, užvalkalus, prijuostes, šlepetes ir
įvairius originalius suvenyrus seniai perka ir lietuviai,
ir Skandinavijos šalių gyventojai.
Moterys sako, kad jų sėkmės formulė - nesivaikyti greito pelno, kurti
tik aukštos kokybės gaminius ir neformaliai bendrauti su klientais.
Įkvėpimas aplankė ligoninėje
Šiemet 70-metį atšventusi D.Kavaliauskienė pasakojo, kad visą gyvenimą
dirbo kailių fabrikuose, turėjo kailių technologės specialybę.
Lietuvai atkūrus Nepriklausomybę, keitėsi ir verslo sąlygos, gamyklos
žlugo. Moteris suko galvą, ką jai, tuomet 50-metei daryti toliau, kaip
išgyventi.
1993 metais kaunietė pateko į ligoninę. Gretimoje lovoje operacijos
laukė moteris iš Plungės, dirbusi įmonėje "Plungės linas".
"Ji taip įdomiai pasakojo apie liną, jo gaminius, savybes, kad buvau
sužavėta. Kilo tada atrodžiusi beprotiška mintis imtis pačiai kurti
gaminius iš lino ir juos pardavinėti", - prisiminė D.Kavaliauskienė.
Verslą kūrė ir su virėja
Kaunietė turėjo pažįstamų Švedijoje.
"Tuomet veikė programa - Skandinavijos šalių vyriausybės rėmė savo
pradedančiuosius verslininkus, jei jie kuria bendrą verslą su
nepriklausomybę neseniai atkūrusių šalių nepatyrusiais verslininkais",
-- pasakojo D.Kavaliauskienė.
Taip lietuvė kailių technologė su švedėmis, įgijusiomis virėjos ir
mokytojos specialybes sukūrė verslą.
Kaunietė įkūrė įmonę "Kimono". Įsigijo patalpas buvusioje tankų
gamykloje ir pradėjo kurti rankų darbo staltieses, užvalkalus,
rankšluosčius, įvairius suvenyrus iš lino. Pirmieji gaminiai buvo
Kalėdų tematikos.
Švedės juos ėmė pardavinėti savo šalyje.
Vėliau verslininkė rado nišą ir Vokietijoje, Italijoje.
Pamažu gamyba plėtėsi. Originalių lino daiktų moteris su pagalbininkėmis
siūti rankomis jau nespėjo. Ėmė naudotis technika. Tačiau staltieses
iki šiol peltakiuoja rankomis.
Gludina dizaino žinias
Verslininkės dukra Asta tuo metu įgijo vaikų gydytojos specialybę ir
kurį laiką pagal ją dirbo. Tačiau prieš 10 metų moteris nusprendė, kad motinos įkurtas verslas įdomesnis.
"Supratau, kad, užsiimdama verslu, galiu turėti laisvės, patirti kūrybos
malonumą ir daugiau sužinoti apie nežinomas sritis", -- sakė
A.Kavaliauskaitė.
Moterys drauge toliau plėtojo šeimos verslą. Dabar įmonėje dirba 10
žmonių.
Pačios "Kimono" steigėjos 2007 metais Kaune, Žemuosiuose Šančiuose
restauruotoje kareivinėje, įkūrė saloną "Jaukūs namai".
Būtent jame bei dalyvaudamos įvairiose parodose kaunietės parduoda 60
procentų savo gaminių. Kiti iškeliauja į užsienį.
Norėdama patobulinti praktines profesines žinias A.Kavaliauskaitė jau baigia
neakivaizdines dizaino studijas Londono KLC dizaino mokykloje.
Japonai stebėjosi linu
Šį pavasarį D.Kavaliauskienė ryžosi dar vienam drąsiam žingsniui. Savo
gaminius pristatė Japonijoje, Fukuokos mieste, vykusioje parodoje.
"Maniau, kad japonams Lietuva greičiausiai asocijuojasi su gintaru
ir linu. Tačiau pasirodė, kad tai -- stereotipas. Apie liną jie nieko
neišmano. Vadina jį medvilne", -- sakė verslininkė.
Laimė, moteris į Japonija nusivežė lino sėklų, pluošto.
Aiškino, koks šio augalo kelias nuo sėklų iki galutinės žaliavos.
Japonai pirko ne tik gaminius, bet prašė pridėti pačių linų, kad galėtų
apie juos papasakoti pirkėjams.
Pirmas žingsnis į Japonijos rinką padrąsino. Lapkritį kaunietė jau
dalyvavo Osakoje vykusioje parodoje, kur kontaktų ir bendradarbiavimo
partnerių ieško galerijų asociacijų atstovai, antikvarai, verslininkai.
Joje dalyvavo 10 Lietuvos įmonių, pristačiusių įvairią dovanų
produkciją.
Aplankė netikėta viešnia
Kauniečių verslininkių gaminiais susidomėjo viena japonų siuvinėjimo
asociacija. Verslininkai panoro pirkti Kaune pasiūtas baltas lino
staltieses, takelius, kitus gaminius.
"Asociacija tiekia prekes dideliam parduotuvių tinklui, kuriose
parduodamos rankdarbiams skirtos prekės. Pirkėjai, įsigiję
pusgaminių, patys juos toliau gali siuvinėti, išpiešti", --
pasakojo D.Kavaliauskienė.
Dabar kaunietės derisi, kokį kiekį savo gaminių siųs į Japoniją.
"Japonai labai saugo savo rinką. Tačiau ir vertina tai, kas kokybiška,
originalu, natūralu. Todėl mūsų gaminiai ir patiko", -- įsitikinusios
moterys.
Artėjant žiemos šventėms motina su dukra sulaukė ir netikėtos viešnios.
Jų salone apsilankė Japonijos ambasadorė Lietuvoje Kazuko Shiraishi.
"Dalyvaujame visuomeniniame gyvenime, lankomės įvairiose meno parodose.
Vienoje susipažinome su ambasadore. Pakvietėme į svečius. Tačiau kad
ji ras laiko atvykti į Kauną, nesitikėjome", -- pasakojo
A.Kavaliauskaitė.
Tačiau vieną dieną moteris sulaukė skambučio. Ambasados darbuotojai
paklausė, gal verslininkės galėtų priimti ambasadorę sekmadienį.
Kaunietės specialiai dėl jos atidarė savo saloną išeiginę dieną.
"Ambasadorė įsigijo rankinę iš šiurkštaus lino, dar keletą suvenyrų", --
vardijo D.Kavaliauskienė.
Pavadinimas lėmė sėkmę?
Kur slypi kauniečių verslininkų sėkmės paslaptis?
D.Kavaliauskienė juokavo, kad kartais padeda atsitiktinumai.
"Imtis verslo paskatino atsitiktinai sutikta moteris. Savo įmonei
"Kimono" vardą taip pat parinkome atsitiktinai", -- sakė verslininkė.
Kai reikėjo pavadinti įmonę, ji buvo parinkusi 10 pavadinimų. Tačiau
visi, išskyrus "Kimono", jau buvo išgraibstyti kitų verslininkų.
"Kas galėjo pamanyti, kad įmonių tokiu pavadinimu kada nors žengs į
Japoniją? Argi tai ne lemtis?" -- svarstė D.Kavaliauskienė.
Padeda draugiški santykiai
A.Kavaliauskaitė išdavė racionalesnių verslo sėkmės receptų. Moteris
sakė besistengianti kuo tiksliau apskaičiuoti, kiek ir ko gali
parduoti.
"Mūsų gaminiai lyg karštos bandelės. Nekuriame jų per daug,
nesandėliuojame. Kadangi produkciją vis atnaujiname, žmonėms įdomu
įsigyti vis ką nors naujo", -- sakė A.Kavaliauskaitė.
Taip pat abi verslininkės pačios dirba savo salone.
"Mėginome samdyti pardavėjas. Tačiau pastebėjome, kad pirkėjų iš karto
sumažėjo. Kai dirbame pačios, matome klientų nuotaikas, poreikius,
lūkesčius", -- sakė D.Kavaliauskienė.
Tie, kas lankėsi "Jaukiuose namuose" žino, kad tai ne paprastas salonas.
Jame dvelkia namų šiluma. Čia vyksta ir edukaciniai su linu,
įvairiomis meno šakomis susiję renginiai.
"Mama kartais ima ir paskambina pirkėjams. Paklausia, ar gerai tarnauja
mūsų gaminiai. Žmonės nustemba, bet mielai dalijasi savo patyrimais.
Manau, verslo esmė ne tik daug dirbti, analizuoti rinką. Gaminių kūrėjas
ir pardavėjas turi būti matomas, pažinti savo pirkėjus, tapti
bičiuliais. Verslo sėkmės paslaptis - žmogiški santykiai", -
įsitikinusi A.Kavaliauskaitė.