Tuomet šiame versle iškilo nauja žvaigždė – tai nuo 1993-ųjų lapkričio
veikiantis Kauno automobilių turgus Taikos prospekte, kuriame dabar
vienu metu galima rasti apie 4000 įvairių transporto priemonių.
Kauno automobilių turgus šiuo metu vadinamas vienu didžiausių Rytų
Europoje ir gerai žinomas net tolimų Azijos šalių gyventojams.
„Kiek čia parduota automobilių? Labai sunku spėlioti, bet labai daug.
Turbūt keli milijonai“, – svarstė Kauno turgų valdančios bendrovės
„Varanas“ direktorius Valentinas Naujanis.
Pasiūlė įsikurti aikštelėse
Prekybos automobiliais pagyvėjimas Kaune sutapo su Rusijos finansų
krize, kuri kaimyninę šalį užklupo 1998 metais.
Rusai be paliovos plūdo į Suvalkijos sostinę pirkti automobilių, todėl
šiame mieste rinkdavosi ir didžioji dalis pardavėjų. Net kauniečiai
trečiadieniais automobilius gabendavo į Marijampolės turgų.
Dėl Rusiją užklupusių finansinių sunkumų pirkėjų iš šios šalies
drastiškai sumažėjo, todėl neliko kam siūlyti automobilių.
Daug laisvo ploto turintys kauniečiai sugalvojo naujovę – naudotų
automobilių prekeiviams pasiūlė išsinuomoti atskiras aikšteles, kuriose
laukti pirkėjų galima kiekvieną dieną, todėl turgus buvo gyvas kasdien.
Šis sumanymas visiškai pasiteisino. Nors didžioji dalis Rusijos pirkėjų
vis dar neturėjo galimybės pirkti automobilių, Kauną netrukus atrado
kazachai.
Mašinas pirko net nesiderėdami
Kazachų atėjimas lėmė Kauno automobilių turgaus suklestėjimą, kuris
vėliau jau nepasikartojo.
„Šios šalies gyventojams patiko Kaunas, o žinios apie turgų ėjo iš lūpų
į lūpas. Tai buvo geriausia reklama“, – prisiminė V.Naujanis.
Kauno patrauklumą lėmė ir objektyvios aplinkybės – visai netoli turgaus
nutiesta geležinkelio linija, įsikūręs muitinės postas, todėl patogu
sutvarkyti visus formalumus ir išsiųsti krovinį į užsienį.
Turgaus savininkams teko plėsti valdas – pirkti ir nuomoti žemės
sklypus. Automobiliams statyti skirta teritorija išsiplėtė iki 14
hektarų, o vienu metu pardavėjai suveždavo net 9000 automobilių.
Tuo metu mašinas aktyviai pirko ne tik kazachai, bet ir baltarusai,
todėl pardavėjai turėjo tik vieną rūpesti – kur gauti automobilių, mat
juos parduoti nekildavo sunkumų.
Visa tai pasibaigė, kai Kazachstanas įstojo į Muitų sąjungą kartu su
Rusija ir Baltarusija. Iš Europos Sąjungos į šias šalis įvežami
automobiliai smarkiai pabrango. Maždaug metams Kauno turgus ištuštėjo.
Dėl kirgizų – ta pati istorija
Iš Kauno išvykus kazachams, turgaus karaliais tapo kirgizai, kurie
naudotus automobilius taip pat gabeno traukinio vagonais. Kai kurie
bankų padaliniai net pritrūkdavo JAV dolerių, mat pinigų sumos
automobiliams pirkti kartais išties būdavo įspūdingos.
V.Naujanis baiminasi, kad greitai neliks iš kirgizų, mat Kirgizija nuo
kitų metų pradžios taip pat ketina stoti į Muitų sąjungą.
Aišku, dabar atvykėliai iš tolimosios šalies automobilius perka labai
aktyviai, tačiau kitąmet situacija gali smarkiai pasikeisti.
„Kirgizams reikia gerokai pigesnių automobilių, jie pirkinių dairosi
Lenkijoje ir net Slovakijoje“, – pasakojo turgų valdančios bendrovės
vadovas. Kita vertus, jie Lietuvoje atliko gerą „sanitarinį“ darbą –
išsivežė visus senus autovežius, kurių techninė būklė kėlė rimtų
abejonių Vakarų Europos pareigūnams.
Kaune taip pat galima išvysti tadžikų, turkmėnų, gruzinų, baltarusių,
moldavų, latvių, estų.
V.Naujanis labai dideles viltis sieja su ukrainiečiais. Pavieniai
atvykėliai iš Ukrainos ir dabar užsuka į Kauną, tačiau dažniausiai
domisi komercinės paskirties transporto priemonėmis.
Lietuvių sugebėjimai stulbina
Kodėl lietuviai jau porą dešimtmečių aktyviai užsiima naudotų
automobilių prekyba, o kaimyninių šalių gyventojai pirkinių dairosi
būtent Lietuvoje?
V.Naujanis mano, kad būtent daugelio metų veiklos patirtis lėmė lietuvių
sugebėjimus automobilius pasiūlyti neįtikėtinai mažomis kainomis.
„Reikia neįtikėtinų sugebėjimų automobilius Vakarų Europos šalyse
nupirkti už tokią kokią, kokią sugeba suderėti lietuviai“, – stebėjosi
bendrovės „Varanas“ vadovas. Jis pastebėjo, kad turguje jau darbuojasi
prekeivių palikuonys, kurie sėkmingai perima tėvų patirtį.
Būtent kaina didžia dalimi lemia, ar pavyks Lietuvoje sėkmingai parduoti
automobilį.
Kita vertus, konkurencija ir užsienyje didelė – naudotų automobilių
aktyviai ieško prekeiviai iš Čekijos, Lenkijos, Rumunijos, Balkanų
šalių, galintys mokėti brangiau.
Prekeiviai lenda iš šešėlio?
Mokesčių prievaizdai naudotų automobilių prekyvietes linkę vadinti
šešėlinio verslo inkubatoriumi, mat pardavėjai slepia pajamas ir
nemoka mokesčių. Ar jie teisūs?
„Veiklos pradžioje to šešėlio išties būdavo nemažai, tačiau laikai
keičiasi, niekas grynųjų pinigų lagaminais nebevežioja. Dauguma
prekeivių įkūrė bendroves, o atliekant pavedimus banke nei pajamų, nei
išlaidų neįmanoma nuslėpti“, – kalbėjo V.Naujanis.
Pasak jo, vadinamasis šešėlis šiame versle prasideda dar Vakarų Europos
šalyse, kai mašinų pardavėjai dėl vienokių ar kitokių priežasčių
dokumentuose pageidauja nurodyti mažesnę transporto priemonės kainą negu
ji yra iš tikrųjų.
Nenorėdami smarkiai nukentėti prekeiviai vėliau taip pat priversti
gudrauti. V.Naujanis įsitikinęs, kad prekyba naudotais automobiliais,
kaip ir kitais naudotais daiktais, neturėtų būti reglamentuojama taip
griežtai, kaip naujais.
Verslininkas siūlė neužmiršti, kad apie 70 proc. automobilių iškeliauja
iš Lietuvos, tačiau dalis prekeivių atsivežtų pinigų lieka Lietuvoje –
jie moka už maistą, būstą, drabužius, įvairias paslaugas.
˙
Sekite verslo naujienas mūsų FB puslapyje.