Ryžtasi atsisakyti samdomo darbo
„Tai, kad kas trečiai jaunai Lietuvos įmonei vadovauja moterys vienareikšmiškai vertinti sunku – vieniems gali atrodyti „tik kas trečiai“, kitiems – „net kas trečiai įmonei“. Tačiau akivaizdus faktas, kad versle moteris nėra silpnoji lytis. Tiesa, moterų vadovavimo stilius dažnai gerokai skiriasi nuo vyrų – jei vyrai linkę agresyviai plėsti verslą, tai moterys versle yra nuosaikesnės ir atsargesnės“, - pažymėjo DNB banko Smulkių ir vidutinių įmonių bankininkystės skyriaus vadovas Andrius Ivašauskas.
Pasak A.Ivašausko, tai, kad beveik kas trečiai jaunai Lietuvos įmonei vadovauja moteris yra tikrai aukštas rodiklis, kuris atitinka Europos Sąjungos vidurkį. Palyginimui, JAV įsteigtų naujų verslų dalis siekia 40 proc., D. Britanijoje – 33 proc., o Vokietijoje – 29 proc.
DNB atstovo teigimu, pastaruoju metu pastebima tendencija, kai moterys ryžtasi atsisakyti karjeros samdomame darbe ir pradeda savo verslą. Moterys dažniausiai savo verslo imasi dėl galimybės derinti šeimos ir darbinius interesus ir užsitikrinti stabilias pajamas.
Šią tendenciją parodo ir DNB banko užsakymu atliktas „Jauno verslo barometras“ rinkos tyrimas, kurio rezultatai parodė, kad Lietuvoje daugiau pelningai veikiančių įmonių vadovauja vyrai, o tarp moterų vadovaujamų įmonių daugiau yra tokių, kurios pelno negauna, tačiau save išlaiko.
Be to, paaiškėjo, kad moterys yra nuosaikesnės optimistės nei vyrai – tarp moterų verslininkių yra daugiau manančių, kad jos šiemet padidinti apyvartą gali 25 proc., tačiau tarp planuojančių padidinti apyvartą daugiau nei 51 proc. aiškiai dominuoja vyrų vadovaujamos bendrovės.
Be to, tyrimo duomenimis, daugiau moterų nei vyrų yra nelinkusios papildomai finansuoti savo verslą. Tarp moterų aiškiai mažiau ketinančių pasinaudoti banko paskola ar lizingu, pritraukti rizikos kapitalo fondus ar privačius investuotojus.
Paprašius įvardinti faktorius, kurie lemia verslo sėkmę, moterys labiau nei vyrai vertino unikalią verslo idėją, komandą, lyderystę, finansavimo užtikrinimą. Tuo tarpu pagrindinėmis nesėkmių priežastimis moterys įvardijo vadybos kompetencijų ir žinių apie verslo specifiką stoką, kai vyrai labiau akcentavo produkto/paslaugos neatitikimą potencialiems klientų lūkesčiams, apyvartinio kapitalo stoką.
„Šie skirtumai tik parodo, kad moterų verslo stiprybę lemia skirtingas nei vyrų lyderystės stilius, aukštas emocinis intelektas ir komunikacija, prioritetas ne vien rezultatui, bet ir sklandžiam procesui, - pabrėžė A.Ivašauskas.
Moterys žino, kokią atsakomybę prisiima
Kad moterys linkusios žengti drąsų žingsnį į konkurencingą verslo rinką, rodo ne tik tyrimai, bet ir pavyzdžiai. Jaunosios verslininkės sutinka pasidalinti savo patirtimi, kas paskatino imtis savo verslo ir ar sunku jį pradėti būtent moteriai?
31–erių Augusta puikiai derina mažylių auginimą su gana aktyviu, dinamišku verslu. Aktyvi moteris trumpam atsidėjo tik motinystei, tačiau visuomet randa laiko naujų idėjų kūrimui. Ir kas pasakė, kad šeimos negalima derinti su verslu?
Augusta įkūrė „Murmurmur“ nestandartinių sprendimų įmonę, teikiančią dizaino, įvaizdžio kūrimo paslaugas. Netrukus prie Augustos prisijungė ir Rūta Čepytė. Susitikusios moterys nusprendė, kad gali padaryti kartu daugiau nei kiekviena atskirai. „Esu baigusi Vilniaus Dailės Akademijos Kostiumo dizainą, visą laiką dirbau stiliste kuriant reklamas. Mane su Augusta suvedė ne tik panaši veikla, bet ir bendras požiūris į įvaizdžio kūrimo sprendimus,“ – pasakojo Rūta.
Paklausus, kaip jos skirstosi darbus, moterys pasakojo, kad Rūta atsakinga už kūrybą ir dizainą, o Augusta – už vadybą, veiklos koordinavimą, planavimą. O pastaruoju metu, Augustai pasinėrus į motinystės malonumus, Rūta pavaduoja ir ją, kuruoja pagrindinį įmonės darbą.
Visuomet reikia būti aktyvioms, atkaklioms, sunku planuoti į priekį, tačiau mums ir nesinori pastovumo, darbo nuo 8 iki 5. Savo verslo pliusas – atostogų, laisvo laiko planavimas,“ – pasakojo Rūta.
Ar sunki verslo pradžia? Moterys įspėja, kad prieš pradedant verslą būtina gerai apsiskaičiuoti, įsivertinti riziką.
„Aš taip pat nežinojau, ar teisinga pradėti vienai, tad būtina viską racionaliai apgalvoti. Pradžia dažnai būna emocinė, kai sugalvoji idėją ir nieko nelaukus nori ją įgyvendinti. Puiku, kai iš veiklos, kuria degi, išsirutulioja verslas. Tuomet darbas atliekamas nuoširdžiai. Reikia suprasti, kad pradedant verslą, prisiimi didžiulę atsakomybę. Būtina gerai įvertinti galimą riziką,“ – pasakojo Augusta. Rūta antrina kolegei ir pabrėžia, kad svarbu ne tai, kad nori būti verslininkė, svarbu žinoti, ką nori daryti, apgalvoti savo idėją ir jos įgyvendinimo strategijas, galinčius kilti sunkumus.
Svarbiausia – motyvacija ir nuolatinis tobulėjimas
Lietuvių kalbos filologė, žurnalistė, Dovilė Joneliūnienė, tik neseniai nusprendė įkurti savo žurnalistikos paslaugas teikiančią įmonę „Piero plunksna“.
„Link savo svajonės ėjau mažais, nedrąsiais žingsniais, norėjau įgyti daugiau patirties. Baigusi lietuvių kalbos ir literatūros studijas, daugiausiai laiko skyriau savo gimusiai dukrytei. O tuomet nusprendžiau paieškoti veiklos, kuri derintųsi su mano baigtomis studijomis ir buvimu namuose. Kai dukrytė užmigdavo, rašydavau straipsnius vienam internetiniam portalui sveikatos temomis. Netrukus gavau pasiūlymą rašyti ir knygai, taip pat sveikatos tema. Nebuvo paprasta dirbti namuose, tad labai palaikau tas moteris, kurios augindamos mažylius, namuose užsiima veikla, iš kurios dar ir užsidirba,“ – teigia Dovilė.
Kai ji galėjo daugiau laiko skirti darbui, tobulėjo ruošdama straipsnius bei reportažus. „Kiekviena užduotis yra kūryba, komunikacija su skirtingais žmonėmis. Reikia nepamiršti ir motyvacijos bei nuolatinio tobulėjimo profesinėje srityje. Tik mylėdamas savo darbą gali pasiekti puikių rezultatų. Lietuvoje vyksta tiek daug įdomių renginių, gyvena tiek charizmatiškų, savo puikias istorijas galinčių papasakoti žmonių. Tad niekad nestokoju minčių ir naujų idėjų. Belieka viską spėti,“ – nusišypso moteris.
Dovilės nuomone, šiais laikais tikrai nesvarbu, kas kuria verslą ar jam vadovauja – vyras ar moteris. Teisės ir galimybės visiems lygios, pradėti verslą niekam nėra paprasta, rizika – viena verslo sudedamųjų dalių. Koks visuomenės požiūris į verslią moterį?
„Mano nuomone, labai skirtingas, tai priklauso nuo paties žmogaus išsilavinimo, veiklos, tikslų gyvenime. Pastaruoju metu moterys sėkmingai įgyvendina savo tikslus, tačiau reikia nepamiršti ir svarbiausio – savo prigimties. Juk norime pasijusti ir silpnomis, o mūsų artimieji taip pat juk laukia žmonos, mamos dėmesio. Reikia išlaviruoti tarp veiklos, kuri užima daugiau nei aštuonias valandas per parą, ir tarp artimųjų. Pradedant verslą labai didelė užuovėja ir yra artimieji, jie iš šalies įvertina pačią idėją, pataria ir padeda. Svarbu nebijoti ir kritiškai pažvelgti į savo veiklą, paklausti kitų nuomonės bei apgalvoti viziją, kaip veikla gali atrodyti po dešimties metų,“ – pasakojo moteris.
Kūrybiškumas – variklis, vedantis į sėkmę
Žiniasklaidoje vis dažniau pasirodo Kristinos Radvilavičiūtės nuotraukų su gerai žinomais pramogų pasaulio atstovais. Kristina teigia, kad tikrai nevengia viešumos ir renginių, jie – neatsiejama moters verslo dalis.
Neseniai įkūrusi verslo sprendimų agentūrą „Tuxedo“, Kristina pasakoja, jog verslo pradžioje sunkiausia sukurti idėją ir ją išvystyti. Tai sudėtinga, nes nesinori klysti, juk gera pradžia - pusė darbo. Reikia pasitikėti savimi, tikėti savo idėja ir turėti tikslą, kurio reikia siekti nesidairant į šalis.
Svarbiausia daryti tai, ką išmanai, mėgti tai ir turėti gerą komandą. Dažnai klientai reikalauja rezultato ypatingai greitai - „reikėjo vakar“, todėl procesų koordinavimas, kūrybiškumas ir planavimas reikalauja greitų sprendimų. Man tai suteikia adrenalino ir jaudulio. Kai viskas sėkmingai įvyksta – užplūsta keista džiaugsmo banga, kuri greitai nuslopsta – galvoju: „Negi jau viskas?“ Ir vėl kimbu į naują projektą, kupiną naujų iššūkių,“ – pasakojo Kristina.
Kaip vienus iš svarbiausių įgūdžių, Kristina išskiria betarpišką gebėjimą bendrauti, domėtis naujovėmis, sugebėjimą tinkamai rašyti ir mąstyti kūrybiškai. Kūrybiškumas padeda komunikuoti ir galvoti apie naujus, originalius verslo skatinimo būdus ir yra vienas iš variklių, vedantis į sėkmę,“ – pabrėžė Kristina.
Agentūros tikslas yra pasirūpinti kliento norais ir spręsti iškilusias problemas. Kaip ji pati sako – „tegul kiekvienas dirba savo darbą“. „Mano moto – „Pasirink darbą, kurį myli, ir niekada nereikės dirbti“. Ne kiekvienas turi tokią galimybę,“ – mano Kristina.
Kristinos nuomone, visuomenės požiūris į verslą pradedančią moterį, kasmet vis keičiasi. „Prisiminkime, koks buvo požiūris prieš 10, 20 ar daugiau metų. Žinoma, dar nepasivijome užsienio, tačiau išrinkta LR Prezidentė, manau, taip pat kažkiek keičia nuomonę apie iniciatyvias moteris. Vis dėlto, atsiras vyrų su stereotipiniu mąstymu, ar pavydžių moterų, kurios „žvelgs kreivai“ į verslią moterį,“ – pastebi Kristina.
Ateityje, Kristinos manymu, atsiras vis daugiau žmonių, branginančių savo laiką. „Kiekvienas norės susikoncentruoti ties savo darbu, kuris jiems neša pelną ir nesiblaškyti.,“ – pasakojo Kristina.
Įgyvendinti svajonę padėjo atkaklumas
33–ejų, dviejų vaikų mama Olga Wiseman prieš pusę metų Vilniuje atidarė savo grožio saloną „Greenas“. Moters manymu, pradėti savo verslą moteriai daug sunkiau nei vyrui, tačiau norint pasiekti tikslą, visus kilusius iššūkius nugalėti būtina.
O.Wiseman pasakojo jau seniai susidomėjusi grožio sritimi. Tiesa, šioje sferoje, pasak stilistės, būtina nuolat tobulėti, gilinti žinias, domėtis naujausiomis tendencijomis. Dažnai neapsiribojama ir Lietuva, vykstama tobulėti į kitas užsienio šalis. Olga buvo vestuvių stilistė, kūrė šukuosenas ir makiažus nuotakoms, tačiau paklausa vis didėjo ir buvo nuspręsta teikti daugiau paslaugų, į kurias įeitų visi stilisto patarimai.
„Idėja atidaryti savo saloną visuomet lyg sklandė ore, mąsčiau apie tai, kaupiau patirtį. Prieš salono atidarymą, visus metus mąsčiau apie idėją išleisti savo kosmetikos liniją, tačiau supratau, kad pirmiausia reikia pradėti nuo grožio salono atidarymo, tuomet ir pasiūliau šią mintį savo draugei bei kolegei Vikai. Kol svajonė virto realybe, reikėjo įdėti labai daug pastangų. Ieškojo patalpų, idėjų, koks tas salonas turėtų būti, norėjo, kad klientas atėjęs galėtų pailsėti, atsipalaiduoti.
O.Wiseman manymu, pradedant verslą, moteriai visų pirma reikia atsižvelgti į savo šeimą, gauti artimųjų pritarimą, palaikymą, nes tai tikrai svarbi pagalba. Pasak moters, klaidinga nuomonė galvoti, kad turintieji savo verslą tik vadovauja kitiems. Tiesa yra kita, turi būti atsakingas už visų atliktus darbus. Kaip sako pati Olga, pradėjus verslą, laiko neskaičiavo ir dirbo daugiau nei 8 valandas per parą. Tad moterims, mąstančioms apie savo veiklą, ji pataria būti kantrioms ir susidūrus su sunkumais, nenuleisti rankų.
Ateityje moteris norėtų ir plėsti savo salonų tinklą, išleisti grožio priemonių liniją. O svarbiausia, gyventi kūrybiškai bei kurti moterims savitą įvaizdį, kad kiekviena iš mūsų būtų šiuolaikiška, stilinga, pasitikinti savimi.