Daliui išgirsti, kad jis vis dar neišlenda iš tėvo šešėlio, ne naujiena.
„Tame šešėlyje jaučiuosi visai neblogai. Visuomet turiu iš ko pasisemti patirties, pasikonsultuoti priimdamas svarbius sprendimus, todėl matau tik privalumus“, - šypsosi pašnekovas ir atskleidžia kitą įsigalėjusį požiūrį – esą įmonės valdybos pirmininku jis tapo todėl, kad ji priklauso tėvui.
„Su tuo sutikti negaliu. Dirbti įmonėje pradėjau šaltkalviu dar 1991 metais ir perėjau daug etapų. Daug kam atrodo, kad lengva lipti karjeros laiptais, nes esi direktoriaus sūnus. Bet man tėvas niekuomet neleido elgtis kaip išlepintam vaikui, o įrodyti, kad tu sugebi dirbti ir nesinaudoji privilegijomis – dar sunkiau.
Amžinatilsį aktorius Donatas Banionis yra pasakęs, kad būti žymių žmonių vaiku yra sunkiau. Jeigu jie ko nors pasiekia – tai jų tėvų nuopelnas. Jeigu jiems nepavyko – tai jie išlepinti žinomų tėvų vaikai“, - kalba D. Trumpa.
Pataria domėtis eksportu
„Rokiškio sūrio“ valdybos pirmininkas neslepia, kad tai, jog jis užaugo įmonėje, dabar jam padeda vadovauti ir priimti sprendimus. Todėl, kad jis puikiai išmano visas technologijas, cechų darbą, žino įrangos galimybes, suvokia, kas įmanoma dabar ir kur reikia inovacijų.
D. Trumpa įsitikinęs, kad turint verslą neužtenka būti vien geru vadybininku ar pardavėju. Būtina labai gerai išmanyti tai, kas siūloma žmonėms.
„Prekę, kuri neatitinka kokybės lūkesčių, gali parduoti vieną kartą, bet kitą kartą pirkėjas negrįš. Kokybę gali užtikrinti tik puikiai išmanydamas tai, ką darai, ar turėdamas šalia geriausią tos srities specialistą. Visi žino, ko reikia verslui – idėjos, pinigų. Bet dar svarbesnis dalykas – darykite tai, ką geriausiai išmanote ir išmanykite tai, ką darote“, - sako pašnekovas.
Jis pripažįsta, kad dideliu optimizmu dėl verslo galimybių Lietuvoje netrykšta ir įvardija pagrindines priežastis – šalies vidaus rinkoje perkamoji galia yra gana nedidelė, o ir pati rinka labai maža.
Joje įmanoma suktis tiems smulkiems verslininkams, kurie tiesiog susikuria darbo vietą sau ir savo šeimai, kaip antai kepyklėlę ar nišinių produktų parduotuvėlę.
„Jeigu galvojama apie nors kiek didesnę įmonę su keliomis dešimtimis darbuotojų, patariu iš karto dairytis eksporto galimybių. Dabar mūsų rinka – visa Europos Sąjunga. Ieškokite partnerių užsienyje, eksporto galimybių, nes Lietuva tiesiog yra per maža“, - įsitikinęs D. Trumpa.
Pasigenda verslo pamokų
D. Trumpa pastebi, kad verslumas Lietuvoje žudomas dar mokykloje: neskatinamas pasitikėjimas savimi, ambicijos ir nepasakojama, kaip kuriamas verslas ir kodėl jis reikalingas. Atvirkščiai – skiepijama mintis, kad gyvenimas sunkus, viskas yra blogai.
„Jauni žmonės gauna pamoką, kad geriausia yra saugi darbo vieta kokioje nors biurokratinėje įstaigoje, kur reikia atidirbti savo darbo valandas ir gauti normalią algą, kur nereikia kurti, rizikiuoti, prisiimti atsakomybės.
Be to, nuo sovietmečio išlikęs požiūris, kad verslininkai yra siurbėlės, engiantys eilinius darbuotojus ir kraunantys pinigus į kišenes. Kaip tada jaunam žmogui imtis verslo, jeigu aplinkinių įsitikinimai yra tokie?“ – sako D. Trumpa.
Jis norėtų, kad dar mokyklose būtų verslo pradžiamokslio pamokos – kaip įsteigti įmonę, kaip mokėti mokesčius, kaip vesti buhalterinę apskaitą. Tuomet jauniems žmonėms verslo kūrimas atrodytų ne mistinis kryžiaus kelias, o normalus procesas.
Paklaustas, ar pats eitų į tokias pamokas, D. Trumpa atskleidžia, kad vienoje gimtojo Rokiškio mokykloje jis moksleiviams apie verslą pasakoja kasmet ir ragina tai daryti savo kolegas. „Rokiškio sūrio“ vadovas taip pat dalyvauja SEB projekte „Start Talk“, skirtame jauniems verslininkams.
Daugiau įkvepiančių istorijų ir patarimų pradedantiems verslą galite rasti www.seb.lt skiltyje „Infobankas“.