Užfiksuok, sukurk, atspausdink
2011 metais Lietuvoje sukurtas startuolis „CG Trader“ valdo internetinę skaitmeninių 3D modelių prekyvietę, kuri suteikia galimybę dizaineriams, gamintojams ir 3D spausdinimo entuziastams pirkti, parduoti ir dalytis skaitmeniniais 3D modeliais.
Sparčiai augančioje internetinėje platformoje jau yra įkelta ne viena dešimtis tūkstančių profesionalių dizainerių sukurtų 3D modelių, kuriuos galima įsigyti, parsisiųsti ir atsispausdinti. Šiuo metu „CG Trader“ paslaugomis naudojasi daugiau kaip 35 tūkst. profesionalių dizainerių.
Pagalbos ranką ištiesė verslo angelas
Pirmiausia buvo idėja. Ilgai brandintą ir išgrynintą idėją M.Kalytis pateikė „AGA CAD“ kompaniją turinčiam verslininkui Donatui Aksomitui. Pastarasis ir tapo tuo verslo angelu, ja patikėjusiu ir investavusiu apie 160 tūkst. litų.
Tačiau verslo angelo parama pasibaigė, o naujų investuotojų nebuvo. Tiesa, projektu jau domėjosi pagal JEREMIE iniciatyvą investuojanti fondų valdymo bendrovė „Practica Capital“, tačiau reikėjo dar nemažai padirbėti, kad įtikintų, jog į šį startuolį investuoti verta.
Dėl idėjos metė kitus darbus
Štai tuomet M.Kalytis metė visus pašalinius darbus ir pusmetį kartu su keliais bendraminčiais dirbo tik prie savo projekto. 2011 metais jų sukurta platforma iškeliavo į internetinę erdvę. Rezultatas investuotojus įtikino – 2012 metais startuolių projektui „Practica Capital“ jie skyrė 185 tūkst. eurų.
Marius įsitikinęs, kad dirbant kelis darbus gero rezultato negalima tikėtis. Anot verslininko, reikia sudeginti visus tiltus ir visą dėmesį skirti savo sumanymui. Tada didesnė tikimybė, kad pasiseks. Taip ir nutiko.
Pritraukė „Intel“ pinigus
„Šis verslo modelis yra daug naudingesnis kūrėjams. Mūsų konkurentai yra tarsi tarpininkai. Jei jūs padarote 3D, galite gauti tik 40–60 proc. pardavimo. O mes pasirinkome kitą kelią. Virtualiame turguje kūrėjai ir produkto pirkėjai bendradarbiauja tiesiogiai, todėl autorius gali gauti 90 proc. pelno“, – pasakojo startuolis.
Praėjusiais metais jauna bendrovė atvėrė dar vieną sėkmės istorijos puslapį – ji pritraukė didžiausiam pasaulyje mikroprocesorių gamintojui „Intel“ priklausančios rizikos kapitalo ir įsigijimo bei susijungimo įmonės „Intel Capital“ investicijas. Ši finansinė injekcija įmonei leido plėstis ir stiprinti įmonės pozicijas 3D spausdinimo rinkoje.
Talentų komanda
Per trejetą metų vieno žmogaus sukurta įmonė išaugo iki 14-os jaunų, kūrybingų žmonių kolektyvo. Jame sukinėjasi ir būrelis čia praktiką atliekančių ir žinių besisemiančių žmonių.
„Tai mūsų talentų komanda. Ją sudaro analitinio mąstymo žmonės, kurie gerai išmano naujausias technologijas“, – pasakojo jaunasis verslininkas.
Pasak „CG Trader“ įmonės steigėjo, internetinės technologijos reikalauja visiškai naujų įgūdžių.
„Tokių, kurių universitete nemoko, todėl paimi tai sričiai artimą žmogų ir žiūri, ar jis turi tinkamų savybių. Juk esame 3D modelių parduotuvė ir verslą darome tik internetinėje erdvėje.
Startuolių verslas yra visai kitoks nei tradicinis. Be to, pradedantiesiems atsiranda galimybė dirbti naujo pobūdžio kompanijoje. Mes galime pradėti nuo mažesnių sąnaudų ir užsiauginti gerą specialistą“, – komandos formavimo įgūdžiais dalijosi pradedantysis verslininkas.
Matematika versle labai svarbu
35 metų verslininkas – profesionalus matematikas. Tačiau neslepia, kad Vilniaus universitete finansų ir draudimo matematikos studijas rinkosi vien dėl to, kad nepavyko įstoti į išsvajotą informatiką. Tačiau dėl pasirinkimo niekada nesigailėjo, nes matematikos studijos padėjo įgyti pačių reikalingiausių verslui savybių.
„Versle kiekviename žingsnyje yra skaičiavimas, reikia pasverti tikimybę, apskaičiuoti išlaidas, pajamas, vartotojų elgseną. Ir jei tu tai moki daryti, jei turi analitinį mąstymą – didelis privalumas. Visa tai verslui labai svarbu“, – teigė pašnekovas.
Po studijų Marius pradėjo dirbti dizaineriu programuotoju, bet padirbėjo tik metus ir atsidavė savo pomėgiui – 3D kompiuterinės grafikos dizainui. Netrukus įsteigė nuosavą architektūrines vizualizacijas kuriančią įmonę.
„Toji įmonė veikė nekilnojamojo turto (NT) rinkos pakilimo metu. Mums gerai sekėsi, neturėjome konkurentų. Mūsų klientai buvo Lietuvos stambiausios architektų, NT plėtros kompanijos. Tačiau atėjus krizei viskas sustojo. Porą metų stengiausi veiklą gelbėti, bet nesisekė.
Supratau, kad projektinė veikla man jau neįdomu, kad noriu kurti kokią nors internetinę platformą ir ją tobulinti. Kilo mintis sukurti internetinę parduotuvę, kurioje dizaineriai galėtų prekiauti 3D modeliais. Nors idėja nebuvo nauja, aš norėjau dizaineriams pagerinti sąlygas toje rinkoje“, – dabartinio verslo užuomazgas prisimena verslininkas.
Darė klaidas
Pašnekovas juokiasi, kad jam didelę įtaką padarė filmas apie „Facebook“.
„Įsivaizdavau, kad tereikia sukurti platformą, susipirkti serverius, ir tu jau milijonierius. Tokių minčių vedamas ir ėmiausi to projekto“, – šypsojosi pašnekovas.
Klaidų išvengta nebuvo. Didžiausia klaida vadina sprendimą neformuoti savo komandos, bet samdyti žmones.
Praėję metai jau davė apčiuopiamų rezultatų – jau galima gyventi iš pačios įmonės uždirbtų pinigų.
„Yra keli rodikliai, kurie simbolizuoja mūsų sėkmę. Tai – modeliai, t.y. produktai, kuriuos mes pardavinėjame, ir pardavimas – transakcijos, kiek tų modelių mes parduodame, ir vartotojų skaičius.
Tarkime, modelių skaičių išauginome penkis, vartotojų – apie 15 kartų. Kol kas mūsų tikslas nėra uždirbti, bet auginti bendruomenę ir produktų apimtį“, – ketinimų neslepia startuolis.
Ketina plėstis
Pasak pašnekovo, 3D spausdinimo rinka yra sparčiai auganti, todėl su ja siejama daug vilčių.
„Kai tik 3D spausdinimas taps prieinamas namų vartotojams, skaitmeniniai 3D modeliai bus naudojami vartotojams skirtų fizinių produktų gamybai. Būtent modelių asortimentas ir jų panaudojimo galimybės yra esminis veiksnys, darantis įtaką trimačio spausdinimo ekosistemos plėtrai.
Mūsų platforma skirta tam, kad profesionalūs dizaineriai arba šiaip kūrybingi žmonės galėtų dalytis aukštos kokybės modeliais ir pasiūlytų juos patogiai įsigyti pirkėjams visame pasaulyje. Taip būtų išvengta sudėtingų platinimo, sandėliavimo ir logistikos procesų“, – savito verslo specifiką aiškino verslininkas.
Kitamet „CG Trader“ ketina didinti darbuotojų skaičių, planuoja pritraukti naujų investicijų ir toliau plėstis.
„Norint tobulinti šią platformą, padaryti ją kokybišką, patogią, suderintą su įvairiais sprendimais, reikia didelės komandos. Mums reikia naujų investicijų“, – sumanymais dalijosi pašnekovas. Jis planuoja dalį savo veiklos perkelti į Ameriką.
Tradicinis verslas nedomino
M.Kalyčiui niekada nekilo noras užsiimti tradiciniu verslu. Pirmiausia todėl, kad buvo kompiuterinės grafikos 3D dizaineris ir tą sritį puikiai išmanė.
„Pamačiau, kokios yra galimybės, o man IT nėra svetimos. Užsiimti tradiciniu verslu man nebuvo jokio noro“, – neslėpė startuolis.
Pasak naujos kartos verslininko, ir pasaulyje, ir Lietuvoje atsiranda vis daugiau naujų technologijų kompanijų, kurios internete gali sukurti gerokai daugiau vertės ir už tai gauti didesnes nei tradicinio verslo pajamas.
Jis teigia visada tikėjęs sėkme.
„Jei ką nors darai, turi tuo tikėti. Kai tiki idėja, kai tau įdomu tai, ką tu darai, gali daug pasiekti. Tikėjimą palaiko tai, kad įsivaizduoji, kad tai yra puiki galimybė“, – sakė pašnekovas.
Internetinės parduotuvės – naujųjų galimybių kelias
Naujos kartos verslininkas teigia, kad šiuolaikinis verslas labiau orientuotas į internetinę erdvę. Tuo jis ir skiriasi nuo tradicinio.
„Tai nauja sritis, kurios dar prieš 15 metų nebuvo. Čia bus didžioji ateities industrijos dalis. Internetinės erdvės ir technologijų suvokimas – štai kas labiausiai išskiria jaunosios kartos verslininkus. Internetinis verslas sugeba suburti vartotojus, pirkėjus. Kitaip – priverčia pakelti akis nuo žagrės ir pasiūlyti savo paslaugą globaliai, naudojantis naujausiomis technologijomis“, – svarstė startuolis.
Jis juokauja, kad toks dabar yra naujųjų galimybių kelias.
„Žmonės, įsigilinę į technologijas, gali matyti sąsajas, kaip technologijos gali padėti išspręsti problemas, kurių anksčiau negalėjo išspręsti. Būtent čia atsiveria lobynai. Svarbiausiai, jog čia dar nėra didelės konkurencijos ir galima gauti daug didesnę grąžą“, – įžvalgomis dalijosi pašnekovas.
Tiesa, svarstė, kad šioje srityje sparčiai auga konkurencija, nes naujoji karta jau perprato tas žaidimo taisykles, kurios galioja internetinėje erdvėje.
Antrojo „Facebook“ dar nesukūrė
Pinigai nebuvo verslininko pagrindinis variklis, tačiau, kaip ir kiekvienas jaunas žmogus, apie juos pagalvodavo.
„Taip, iš pradžių naiviai tikėjau, kad pavyks sukurti tą sistemą, kuri neš pinigus. To dar neįvyko, dar nesukūriau antrojo „Facebook“, bet įklimpau giliau. Pats darbas yra labai įdomus. Didelis malonumas žaisti su technologijomis ir formuoti tam tikrus sprendimus“, – atviravo verslininkas.
M.Kalytis neslepia, kad būna akimirkų, kai apninka įvairios baimės.
„Natūralu, kad kartais kyla baimė, jog nepasiseks. Bet visada sugalvoji kitą ėjimą ir judi į priekį. Nereikia galvoti, kad tai ne tau, kad kas nors tai padarė. Reikia daugiau daryti, mažiau abejoti.“
Pasak pradedančiojo verslininko, bet kokia klaida ar nesėkmė irgi yra pamoka.
„Labiau bijau, kad taip įsitraukus į darbus, galiu pražiopsoti paprastą gyvenimą. Nors tai, ką aš darau, įdomi saviraiška, visą laiką paskęsti darbe irgi nesinori. Svarbiausia dabar viską gerai sustyguoti. Reikia atsipalaiduoti, nes jei visą laiką skirtum tik darbui, taptum neadekvatus“, – sakė startuolis.
Pašnekovas svarsto: siekiant užsibrėžtų tikslų turi būti kūrybiškumo ir planavimo pusiausvyra.
„Jei viską darysi ekspromtu, be plano, gali nepasisekti įgyvendinti. Planavimas svarbu, nes tai lemia tęstinumą, visi veiksmai turi būti sustyguoti ir judėti viena kryptimi. Bet jei veiksi kaip automatas, be jokios kūrybinės kibirkšties, gali nepastebėti daug galimybių“, – sakė naujos kartos verslininkas.
Pasak Mariaus, be galo svarbu matyti perspektyvą. Gali judėti sparčiai, bet jei ten nėra rinkos, atsimuši į sieną. Turi judėti į tą pusę, kur yra didžiausia vertė.
„Reikia žvalgytis tik tų galimybių, kurios tą verslą praplečia. Ir jei matai, kad šitoje vietoje tikėtina rinkos erdvė yra daug didesnė, gal verta pasukti. O jei viską bandysi apžioti, sulėtėsi“, – svarstė pašnekovas.
Užauginti ir parduoti
Sėkmės paukštė jau nutverta už uodegos, o kas toliau?
„Pagrindinis tikslas kad „CG Trader“ taptų didžiausia internetine parduotuve, kurioje būtų galima įsigyti 3D modelių arba dizainui skirtų 3D spausdintuvų. Norime, kad visi žmonės savo namuose turėtų 3D spausdintuvus ir, kai jiems reikės ką nors atsispausdinti, kad jie žinotų, jog yra mūsų platforma, parduotuvė, į kurią galima užsukti ir atsisiųsti tai, ko reikia.
Toks mūsų galutinis tikslas. Pirmieji žingsniai padaryti, dabar tereikia judėti į priekį“, – perspektyvas piešė startuolis M.Kalytis.
Vienas tolesnių jo veiklos scenarijų – užauginti įmonę ir sėkmingai parduoti. Pasak jaunojo verslininko, pasaulinė patirtis rodo, kad pirkėjai dar bent porą metų išsaugo gerą produktą sukūrusią komandą. Nes komanda, kuri išplėtojo verslą, už kurį verta mokėti milijonus, yra labai vertinga.