„Sostena“ šiandien yra ir „Renault“, „Dacia“, „Jaguar“, „Land Rover“ automobilių markių atstovė Lietuvoje.
Ir „Volvo“ atstovybė ir „Renault“ atstovybė buvo mano pirmosios įmonės. Viską pradėjau nuo nulio. Tai buvo atsakingas sprendimas – atsisakyti itin gerai mokamų pareigų įmonėje ir kurti savo verslą.
Buvome jauna šeima, neturėjome būsto, santaupų. Bet tai ir yra ta savybė – priimti drąsius sprendimus, jeigu nori judėti į priekį“, - pasakoja D.Karčiauskas.
Šiandien jis to moko kitus. Donetas Karčiauskas tapo vienu iš SEB projekto „Start Talk“, skirto kuriantiems verslą, mentoriumi. Jis dalijasi savo patirtimi su pradedančiais verslą žmonėmis.
Ragina nesustoti tobulėti
„Mokytis naujų dalykų reikia visą laiką. Anuomet visi, kurie pradėjo verslą, susietą su Vakarų rinka, galima sakyti, turėjo savo mentorius.
Vien kiekvienas susėdimas prie stalo su užsienio partneriais buvo visiškai nauja patirtis, naujos žinios. Mūsų partneriai – Vakarų šalių bendrovės - labai daug dėmesio skyrė ugdymui. Tokia jų kultūra. Mes nuolat mokėmės, stažavomės.
Norėjome žmonėms parodyti vakarietiškus standartus, užuot statęsi namus, lėšas investavome į naujus salonus, o sėkmė tuomet atrodė kažkur toli“, - prisimena D.Karčiauskas.
Tačiau jis pripažįsta, kad be pradinių žinių iš vietos pajudėti sunku.
Kai pradėjau dirbti vadovaujamą darbą, tapau tuo, ką šiandien vadintume pardavimų vadovu. Man tada buvo 23-eji. Aišku, buvau baigęs aukštuosius mokslus tada – inžinerinę ekonomiką, šiandien tai atitiktų pramonės vadybą“, - pasakoja Donetas.
Jis sako, kad nors sovietmečiu ekonomika buvo planinė, norint sėkmingai verstis, reikėjo rinkos ekonomikos pagrindų.
Donetas Karčiauskas pabrėžia, kad visko pasiekė pats, nors buvo įprasta manyti, jog geras pareigas anuomet galėjai gauti tik per pažintis.
Visgi nuosavo verslo pradžios 1992-aisiais D. Karčiauskas nesureikšmina. Tuo metu Lietuvoje nebuvo nieko, todėl pradėti verslą ir pasiūlyti naujovių nebuvo sudėtinga. Reikėjo tik turėti drąsos. Pravertė ir patirtis įmonėje.
D.Karčiauskas įsitikinęs, kad dabar jauniems verslininkams tenka gerokai pasukti galvas, kokiomis naujomis prekėmis ar paslaugomis sudominti pirkėją.
Nepritaria paramos prašinėtojams
„Nesutinku, kai žmonės sako, kad pirmas milijonas – visada nešvarus. Lietuvoje kuriama priešprieša tarp tų, kurie dirba, siekia, duoda visuomenei, ir tų, kurie galvoja, kad kažkas jiems viską turi duoti.
Tie, kurie niekada neturėjo ambicijų, galbūt neįsivaizduoja, kad užsidirbti galima sąžiningai“, - sako D.Karčiauskas.
Jį vis dar stebina ir verslininkai, kuriems pasiseka atrasti aukso gyslą ir gauti pelno lengvai ir greitai, tačiau kai toks netvarus verslas žlunga, jie pradeda kaltinti kitus, prašyti paramos.
„Pavyzdžiui, nesuprantu, kodėl su Rusija dirbusios įmonės dabar verkšlena ir prašo paramos. Eksportas į šią šalį buvo gana pelningas. Bet ta šalis neprognozuojama, ir įmonės tą žino.
Mes visada pajuntame ir Rusijos įtaką, ir kitas krizes.
„Sostenos“ pelnas nėra toks, kad būtų galima pavydėti“, – sako D.Karčiauskas.
Lietuviai – drąsūs žmonės
Lietuviai drąsūs ir kūrybingi žmonės. Ir, nors savo verslo kultūra ir pragyvenimo lygiu nusileidžiame Vakarų Europos šalims, kur kai kurios įmonės gyvuoja jau daugiau negu šimtmetį, mes sparčiai vejamės.
Ypač dabartinė karta, kuri jau turi drąsos rodyti iniciatyvą, siūlyti naujas idėjas ir nori gyventi ne taip kaip visi, kaip būdavo sovietmečiu.
„Esame drąsūs. Kitaip neturėtume dabar tokios savo šalies ir negyventume taip, kaip gyvename. Užtenka pasižiūrėti į kaimyninę Baltarusiją ar Rusiją. Tų šalių gyventojai nesiryžo priimti drąsių ir atsakingų sprendimų ir dabar turi tai, ką turi“, - paaiškina D.Karčiauskas.
Anot jo, šiandien jauni žmonės palieka gerą įspūdį. Jie išmoko realiai vertinti situaciją, yra išsilavinę ir profesionalūs.
„Prieš kelerius metus buvo didelių rūpesčių. Ieškojome darbuotojų. Iš pusšimčio atsiųstų gyvenimo aprašymų radome vos du tinkamus. O norėjome tinkamiausią kandidatą išsirinkti iš kelių dešimčių, per kelis atrankos turus“, - sako D.Karčiauskas.
Anot jo, blogiausia, kai ima formuotis burbulai. Jie – žmonių galvose. Kai neadekvačiai imami vertinti atlyginimai ir pareigos, darbuotojai nori daug uždirbti nieko neveikdami, nes „kiti“ siūlo geresnes sąlygas.
„Tačiau krizė viską sudėliojo į savo vietas. Dabar, sakyčiau, tie santykiai yra sveiki, žmonių lūkesčiai pamatuoti“, - įsitikinęs verslininkas.
Ragina nebijoti
Pradedantiems verslininkams D.Karčiauskas pataria nebijoti priimti drąsių ir atsakingų sprendimų ir išnaudoti savo galimybes, išsilavinimą bei įgyvendinti idėjas.
„Šventajame rašte yra pasakojimas apie pirklį, kuris vienam savo sūnui davė tris talentus, kitam – du, o trečiam – vieną. Talentas buvo to meto auksinis pinigas.
Pirmasis sūnus tris talentus investavo ir užsidirbo dar daugiau. Tėvas jį pagyrė ir apdovanojo. Antrasis sūnus taip pat savo talentus naudingai išleido – tėvas jį už tai taip pat apdovanojo.
O trečiasis sūnus talentą užkasė į žemę, nes norėjo išsaugoti tai, ką tėvas davė. Šį sūnų, nepasinaudojusiu savo talentu, tėvas išvarė iš namų“, - pasakojimu pokalbį baigia verslininkas.
Daugiau informacijos pradedantys verslininkai gali rasti www.seb.lt skiltyje „Infobankas“
(https://www.seb.lt/kuriantiems-versla).
Įmonės „Sostena“ istorija
1992 m. „Sostena“ pradėjo prekiauti lengvaisiais „Volvo“ automobiliais Vilniuje.
1995 m. atidarytas filialas Kaune ir naujas autocentras Vilniuje.
1998 m. „Sostena“ tapo „Renault“ atstovybe.
2000 m. atidarytas autocentras Klaipėdoje.
2001 m. „Sostena“ pradėjo atstovauti automobilių nuomos bendrovei „Budget“.
2002 m. atidarytas naujas autocentras Kaune.
2002 m. atidarytas filialas Šiauliuose.
2003 m. atidarytas modernus „Jaguar“, „Land Rover“ ir „Volvo“ salonas Vilniuje, „Sostena“ tapo „Dacia“ automobilių atstove.
2007 m. atidarytas naujas autocentras Šiauliuose.
2009 m. atidarytas naujas autocentras Panevėžyje.
2009 m. atidarytas rekonstruotas autocentras Vilniuje.
2013 m. „Sostena“ gamintojo pripažinta geriausia „Renault“ ir „Dacia“ markių atstovybe Baltijos šalyse.