Tiesa, šį įrenginį vadinti varikliu būtų primityvu ir neteisinga. Tai elektrinė pavara, kurią sudaro akumuliatoriai, sudėtingas elektroninis valdymo blokas bei pats variklis.
Bet kurį dviratį elektriniu paversti galinti pavara sveria 6,5 kilogramo. Pilnai įkrovus įrenginį, neminant dviračio pedalų galima nuvažiuoti 25 kilometrus. Važiuojant įjungus variklį, galima minti pedalus, tuomet davikliai fiksuoja mynimo greitį ir dviejų procesorių valdoma „Rubbee“ elektroninė dalis atitinkamai sumažina variklio galią ir taupo elektros energijos sunaudojimą. Lengvai minant pedalus, pilnai įkrautais akumuliatoriais galima nuvažiuoti iki 40 kilometrų.
Didelio susidomėjimo užsienyje sulaukusio produkto prototipas gimė Kaune, aktyviai dviračiu važinėjančio ir konstruoti mėgstančio studento Gedimino Nemanio garaže. Elektrinę pavarą sau sukūręs vaikinas suprato, kad patobulinus įrenginį, jį galima paversti paklausia preke.
Kauno technologijos universiteto studentas savo idėją pasiūlė bendrovės „Elinta“ vadovui, netrukus prie jo prisijungė dar du bendražygiai. Kauniečių trijulė ilgai dirbo, išbandė ne vieną elektrinės pavaros prototipą, kol gimė galutinis, pardavimui skirtas produktas.
Lėšas verslo vystymui – 65 tūkst. svarų sterlingų – kauniečiai surinko per mėnesį, jie nesikreipė nei į bankus, nei į vadinamuosius „verslo angelus“. Nenorėdami mainais už finansinę paramą prarasti savo įkurto verslo kontrolės jie pasinaudojo minios investavimo platforma „Kickstarter“.
Prototipas gimė garaže
Išradimo idėjos autorius G.Nemanis pasakojo nuo mažens mėgęs aktyvų gyvenimo būdą bei konstravimą. Kaunietis garaže konstravo elektrinius paspirtukus, buvo pagaminęs dviratį su elektros varikliu, įvairius prietaisus.
„Iki to pagamintas elektrinis dviratis buvo gana griozdiškas, rate sumontuotas variklis, kitoje vietoje – akumuliatorių blokas. Jeigu išsikrauna tokio dviračio baterijos, jis tampa 25 kilogramus sveriančiu metalo gabalu, kurį reikia minti. Taip man kilo idėja pasigaminti tokią pavarą, kuri lengvai užsidėtų bei nusiimtų, savo dviratį elektriniu galėčiau paversti kada tik panorėjęs“, - pasakojo 23 metų KTU absolventas.
G.Nemanis nemažai laiko praleido garaže, ten konstravimą bei pomėgį dviračiams sujungęs kaunietis kūrė naujosios pavaros prototipą.
Kaunietis panaudojo Amerikoje pirktą nuolatinės srovės variklį ir švino akumuliatorius.
„Sukurtas prototipas buvo sunkus ir baisus, tačiau jis įrodė, kad tokia sistema, ją kiek patobulinus, gali veikti visai neblogai“, - sakė G.Nemanis.
Tobulino dvejus metus
Garaže gimus pavaros prototipui jį praktiškai išbandęs studentas suvokė – ši idėja verta dėmesio. Patobulinus įrenginį, jį galima paversti paklausia preke ir sėkmingai pardavinėti dviračių entuziastams.
G.Nemanis idėją pristatė Kaune įsikūrusios bendrovės „Elinta“ vadovui, netrukus prie jo prisijungė dar du žmonės.
Kauniečiai pavarą tobulino dvejus metus. Kol sulaukė tenkinančio rezultato – sukūrė penkias jos versijas.
„Tobulinimas vyko palaipsniui. Pradžioje visą dėmesį skyrėme mechaninei daliai, vėliau kūrėme ir tobulinome elektroniką. O tik paskui dirbome prie įrenginio dizaino“, - sakė išradėjas.
Kauniečių komandai tobulinant prototipą teko susidurti su nenumatytais iššūkiais. Vienas jų – kaip padaryti, kad elektros variklio sukamas pavaros velenėlis nesudiltų ir taip nenuzulintų dviračio padangos. Atlikus begalę tyrimų nuspręsta specialiai šiam įrenginiui užsakyti velenėlius, gaminamus iš ypatingomis savybėmis pasižyminčio poliuretano.
Išskirtinis dėmesys - patikimumui
Pavara prie dviračio rato prisispaudžia ne tik veikiama savo svorio, pastovų jos velenėlio sukibimą su ratu palaiko hidraulinė spyruoklė.
Itin svarbus elektrinės pavaros komponentas – akumuliatoriai. Po įvairių bandymų bei alternatyvų ieškojimo vaikinai pasirinko ličio geležies fosfato (LiFePo) akumuliatorius. Bene pagrindinis pasirinkimo kriterijus – naudojimo saugumas, atsparumas mechaniniams sukrėtimams ir žinoma – pakrovimo greitis bei iškrovos ciklų skaičius.
„Šie akumuliatoriai pasižymi labai dideliu iškrovų ciklu. Po 2 tūkst. ciklų jie praranda tik 20 proc. talpos. Tai reiškia, jog mūsų sukurtą pavarą 5 metus įkraunant kas dieną, jos akumuliatoriai praras vos 20 proc. talpos“, - sakė G.Nemanis.
Tobulindami mechaninę pavaros dalį kauniečiai išskirtinį dėmesį skyrė patvarumui. Dabar jie tikina sukūrę tokį produktą, kuris ypač atsparus mechaniniams smūgiams ir vibracijai.
Rankose laikant kauniečių „Rubbee“, iš tiesų susidaro įspūdis, kad tai profesionaliai pagamintas, tvirtas gaminys. Metalinės dalys – masyvios, apskaičiuotos atlaikyti nuolatinę vibraciją susidarančią važiuojant dviračiu.
Sunku patikėti, kad ši pavara „atlaikė“ per 2 tūkst. kilometrų kratymosi duobėtu keliu. „Rubbee“ komanda savo įrenginį specialiai „kankino“ bandymo stende, kur imituojant ekstremalias važiavimo sąlygas jis suko gumbuotą dviračio ratą. Be to, tą pačią elektrinę dviračio pavarą G.Nemanis su komanda nuolatos naudoja patys, važinėja po Kauno apylinkes.
Pasirinko minios finansavimo modelį
Užtektinai savų lėšų elektrinės pavaros serijinei gamybai neturėję kauniečiai nutarė pinigų gauti pasinaudodami nuo 2009 metų veikiančia minios finansavimo platforma kickstarter.com.
Jos veikimo principas paprastas – visi panorėję gali prisidėti prie patikusios idėjos finansavimo. Priklausomai nuo skirtos pinigų sumos rėmėjas gauna padėką, suvenyrą arba išskirtinėmis sąlygomis įsigyja dar nepagamintą produktą.
„Norint produktą pateikti rinkai, egzistuoja daug kelių – tai „verslo angelai“, partneriai, investuotojai, banko paskolos. Mes pasirinkome kickstarter.com, nes ten vienu metu gaunama viskas ko reikia – produkto reklama, pardavimai ir lėšos gamybai. Svarbiausia, jog niekam neįsipareigoji, nesidalini savo verslu, o parduodi produktą“, - pasakojo G.Nemanis.
Minios investavimo platforma kickstarter.com gali naudotis tik JAV bei Didžiosios Britanijos įmonės. Norėdami pritraukti investicijų gamybai kauniečiai Londone registravo rinkodaros ir pardavimų įmonę „Rubbee Ltd.“, pasamdė darbuotoją.
Sėkmingai įveikę investavimo platformos atstovų patikrinimus verslininkai pasirinko 8 paramos alternatyvas. Naujam verslui 2 svarus skyrę rėmėjai mainais už tai gaudavo padėką, 25 svarus – firminius „Rubbee“ marškinėlius, 60 svarų – kuprinę, o už 699 svarus – pačią elektrinę dviračio pavarą. Siekiantiems išskirtinumo kauniečiai siūlė už 1 tūkst. svarų įsigyti specialiai jam pagamintą produktą, su išgraviruotu vardu ar pageidaujamu užrašu.
„Rubbee“ komandai užsibrėžtą pinigų sumą, 63 tūkst. svarų pavyko surinkti itin greitai – vos per mėnesį. Buvo sėkmingai parduoti visi dar nepagaminti elektros varikliai, sulaukta ir 7 norinčių už 1 tūkst. svarų pirkti būtent jiems pritaikytą elektrinę pavarą su lazeriu išgraviruotu vardu.
Finansuotojus sužavėjo produkto pristatymas
Ruošdamiesi debiutui minios investavimo platformoje jaunieji verslininkai pasistengė sukurti vaizdinę medžiagą bei supažindinti vartotojus su savo idėja.
G.Nemanis pripažįsta, sugebėjimas glaustai bei aiškiai pateikti informaciją – itin svarbus veiksnys kickstarter.com platformoje.
„Tokio daikto analogo pasaulyje nėra, todėl reikėjo labai greitai, per kelias minutes parodyti kokie jo privalumai. Vėliau sekė informacija apie tai, kaip mes jį kūrėme, kada ketiname pradėti gamybą, detaliai nurodėme visus savo planus.
Pinigai pradėjo plaukti iš karto. Vien pirmąją dieną per valandą nupirkdavo po vieno elektrinę dviračio pavarą. Tad per mėnesį surinkome netoli šimto užsakymų“, - sakė G.Nemanis.
Idėjos autorius sakė, jog pradedantiems gamintojams ši lėšų pritraukimo platforma – tobulas pasirinkimas. Lėšos veiklai gaunamos ne iš savų interesų žiūrinčių bankų, ar „verslo angelų“, o idėja patikėjusių būsimos prekės užsakovų.
Iš užsienio – tik variklis ir akumuliatoriai
Analogų pasaulyje neturinčią elektrinę dviračio pavarą „Rubbee“ galima pavadinti visiškai lietuvišku kūriniu. Prietaisas kurtas bei projektuotas vietoje, čia gimė ir dabartinis jo dizainas.
Pagal specialius užsakymus pagaminti akumuliatoriai bei varikliai šiuo metu į Kauną keliauja iš užsienio, kiti komponentai – metalinės dalys ir elektronikos blokas, gaminami vietoje. Šiuo metu baigiama surinkti 100 prietaisų partija, vėliau ketinama gamybos apimtis didinti – pagaminti 500 elektrinių pavarų. Tolimesnius plėtros planus lems rinkos poreikiai.
Pirmieji „Rubbee“ egzemplioriai netrukus keliaus juos iš anksto įsigijusiems pirkėjams į Jungtines Amerikos Valstijas bei Europą. Nemažai pirkėjų Norvegijoje, Švedijoje, taip pat Prancūzijoje ir Danijoje.
G.Nemanis sakė pagrindinius pardavimus numatantis Jungtinėse Amerikos Valstijose, Australijoje bei Skandinavijos šalyje. Tose Europos valstybėse, kur dviratis naudojamas kaip kasdienė transporto priemonė vykstant į darbą bei iš jo.
„Mūsų klientai – miestų gyventojai, kuriems galimybės vienu įkrovimu nuvažiuoti 25 kilometrus visiškai užtenka. Tai nėra plataus vartojimo prekė kaip mobiliojo ryšio telefonai, kuriuos perka visi ir jų kaina nėra ypač didelė. Mūsų sukurtas prietaisas daugiau orientuotas į išskirtinumą“, - pripažįsta išradėjas.
Sukūrę analogų pasaulyje neturintį produktą, kauniečiai nežada sustoti. Ateities planuose – naujų „Rubbee“ versijų kūrimai. Ketinama sukurti pigesnę bei mažesnę pavaros versiją, taip pat išskirtinai plento bei kalnų dviračiams pritaikytus įrenginius.
Planuojama, jog didėjant gamybos apimtims ir optimizuojant technologinių procesų kaštus įrenginio kaina ateityje turėtų mažėti.
Plagijavimas - neišvengiamas
Ligi šiol 98 procentus pardavimų sudaro eksportas į užsienio šalis. Lietuvoje buvo parduotos vos dvi elektrinės dviračio pavaros. Anot G.Nemanio, tai lemia ne tik sąlyginai didelė prietaiso kaina, bet ir tai, jog mūsų šalyje dar nėra išplėtotos dviračių kultūros.
Ekspansija į užsienio rinkas neabejotinai sudomins ir Azijos šalių plagijatorius. Kauniečiai šį reiškinį vadina neišvengiamu, tačiau pernelyg nesibaimina, kad jų produktą iš rinkos išstums pigesnės kopijos.
„Žinome, kad po metų ar dvejų rinkoje atsiras pigesnių kiniškų produktų. Jie neišvengiamai bus sunkesni, akumuliatoriai ne tokie talpūs, surinkimo kokybė taip pat skirsis. Todėl stengiamės, kad žmonės vis tiek pirktų mūsų produktą, o ne falsifikatą. Juk didžioji dalis pirkėjų renkasi originalią „Apple“ produkcija, o tik vienetai – falsifikatus. Mes esame pirmi, todėl norime likti geriausiais“, - sakė G.Nemanis.