Kavos mėgėjų pasaulyje - milijonai ar net milijardai, tačiau ne kiekvienas turi tokią prabangią galimybę vien dėl aromatingo ir tonizuojančio gėrimo sukarti tūkstančius kilometrų ir atvykti į kavos šalį - Italiją. Tad būtent čia gabus verslininkas Howardas Schultzas įžvelgė verslo nišą, kurią užpildė kavinės sinonimu tapusiomis užeigomis „Starbucks“.
Tačiau iki akimirkos, kuomet visame pasaulyje atsidarė kavinių tinklas „Starbucks“, o savininko turtas buvo įvertintas 1,5 mlrd. JAV dolerių (4,2 mlrd. Lt), H. Schultzo laukė ilgas kelias nuo pat skurdžios vaikystės.
„Mobis Dikas“ - idėja kavinei?
1971 metais pirmąją „Starbucks“ kavinę Sietle atidarė du mokytojai ir rašytojas. Trys draugai kavinės pavadinimą parinko pagal kavą itin mėgusį knygos „Mobis Dikas“ veikėją - kapitono padėjėją Starbucką. Be to, laivai ir jūra asocijavosi su iš tolimų kraštų atvežtomis kavos pupelėmis, o jūrą atspindi ir įmonės logotipas – undinėlė.
Greit pagarsėjusi savo kokybiška įranga ir aromatingomis kavos pupelėmis, „Starbucks“ kavinė sulaukė sėkmės, po truputį pradėjo kurtis šio pavadinimo kavinių tinklas. Tačiau tuometiniai kavinės vadovai negalėjo nė numanyti, kad po keliolikos metų į jų duris pasibels jaunas kavos aparatų pardavėjas Howardas Schultzas.
H. Schultzas gimė 1952 metais, vargingame Niujorko rajone, augo socialiniame būste, kuriame gyveno kartu su mama (jo tėvas mirė, kai H. Schultzas dar buvo jaunas), sese ir broliu. Mokykloje atletiškam jaunuoliui gerai sekėsi žaisti amerikietišką futbolą ir tai tapo jo išsigelbėjimu iš skurdo.
Su sportininko stipendija jis įstojo į Mičigano universitetą (ir tapo pirmuoju savo šeimos nariu su aukštuoju išsilavinimu), įgijo menų bakalaurą ir pradėjo savo mėginimus rasti vietą po saule. Keisdamas darbus ilgainiui H. Schultzas įsidarbino kavos aparatų ir pupelių pardavinėjimo įmonėje „Hammarplast“. Būtent šis darbas jį suvedė su „Starbucks“.
1981 metais H. Schultzas užsuko į „Starbucks“ kavinę Sietle, kurios tinklas dažnai pirkdavo jo pardavinėjamus aparatus. Jis atsimena, kad tuomet jį pakerėjo švelniai skrudintų pupelių aromatas, tvyrojęs kavinėje, ir tai, su kokia meile tuometiniai savininkai atrinkdavo geriausią kavą.
„Išėjau iš ten mąstydamas: Dieve, kokia nuostabi įmonė, koks nuostabus miestas. Norėčiau tapti viso to dalimi“, - sakė H. Schultzas. Nors jaunam kavos pardavėjui reikėjo sugaišti metus, kol pavyko įsidarbinti „Starbucks“, savo tikslą jis pasiekė ir 1982 metais tapo šio kavinių tinklo rinkodaros vadovu.
Italija apsuko galvą
Vos pasiekus išsvajotas pareigas H. Schultzui gimė nauja užgaida. Lankydamasis Italijoje vyriškis pastebėjo gausybę mažų kavinukių. Jose buvo pardavinėjama tik kava ir desertai, o dėl savo jaukumo ir patogios vietos mieste jos tapdavo susitikimų ir bendravimo vietomis.
H. Schultzą pakerėjo itališkas kavinių modelis ir jis panoro tą patį padaryti su „Starbucks“ tinklu. Tačiau jam nepavyko įtikinti įmonės savininkų. Susierzinęs H. Schultzas paliko įmonę ir įkūrė savo, itališkuoju modeliu paremtą, kavinukių tinklą „Giornale“. Verslas buvo neįtikėtinai sėkmingas ir 1988 metais H. Schultzas jau galėjo nusipirkti visą „Starbucks“ tinklą už 3,8 mln. dolerių.
Sujungęs abi įmones ir 1992 metais pradėjęs prekiauti „Starbucks“ akcijomis H. Schultzas greitai sukūrė visą kavos imperiją. Šiuo metu „Starbucks“ kavos krautuvėlių yra 59 šalyse. Daugiau nei 19 tūkst. kavinių yra pardavinėjama kava, užkandžiai, ledai. Nuo 1990 iki 2000 metų „Starbucks“ atidarydavo po vieną naują kavinę kiekvieną darbo dieną.
Nors finansų krizės metu teko uždaryti 600 mažiausiai pelningų kavinių, tačiau įmonės vertė greit atsistatė. Šiuo metu „Starbucks“ tinklas yra vertas maždaug 17 milijardų JAV dolerių, o kavą pamėgusi undinėlė patenka tarp trisdešimties labiausiai pasaulyje vertinamų ir žinomų prekės ženklų.
Nors „Starbucks“ savo modeliu ir įtaka panašus į „McDonalds“, tačiau nuo jo jis skiriasi tuo, kad nebūna frančizių viena įmonė suteikia kitai įmonei teisę, pasinaudojant sukurtu verslo įvaizdžiu ir vykdyti veiklą už tam tikrą užmokestį – H. Schultzas sako, kad jomis netiki. Galbūt dėl to iki šiol ir Lietuvoje nėra šios kavinės - nors 2010 metais buvo pasigirdę gandų apie greitą „Starbucks“ atėjimą, tačiau kažkas mūsų šalyje neįtiko ir planai buvo nukelti.
Humaniškas ir geidžiamiausias darbdavys
Žurnalas „Forbes“ Howardo Schultzo turtą įvertino 1,5 mlrd. JAV dolerių. „Forbes“ sudaromame įtakingiausių pasaulio žmonių top 400 jis užima 331 vietą.
Milijardinius turtus susikrovęs H. Schultzas žmogiškumo nepamiršo. Jis greit pagarsėjo kaip svajonių darbdavys – vyriškis stengėsi, kad visi „Starbucks“ darbuotojai gautų sveikatos draudimą, leido jiems lengvatiniu būdu įsigyti įmonės akcijų. Tai padarė jį vienu iš geidžiamiausiu darbdavių dešimtajame dešimtmetyje, o „Starbucks“ darbuotojai greit pagarsėjo lojalumu savo darbo vietai.
Iš dalies jis buvo toks malonus savo darbuotojams dėl to, kad pats prisimindavo savo tėvą, kuris dirbdavo atsitiktinius, menkai apmokamus darbus ir taip ir numirė, nepalikęs materialinio pagrindo savo šeimai.
2012 metais H. Schultzas įkūrė fondą, turintį padėti amerikiečiams susirasti darbus. Tikimasi, kad fondo pagalba vien per šiuos metus darbą suras 3,5 tūkst. darbuotojų.