Rusijos Federacijos subjektai ieško būdų įgyti Lietuvoje gaminamą produkciją, apeidami tarptautines sankcijas. Lietuvos informacinių technologijų ir telekomunikacijų, kitų aukštųjų technologijų srityje veikiančių įmonių produkcija domina Rusijos saugumo ir gynybos pramonėje veikiančius subjektus, prisidedančius prie naujų technologijų vystymo.
2025 m. sausio 14 d. FNTT pareigūnai vykdė aktyvius ikiteisminio tyrimo proceso veiksmus: t. y. kratas, su sankcijų apėjimo schemomis susijusių asmenų sulaikymus, įtariamųjų ir liudytojų apklausas. Įtarimai šiame tyrime pareikšti 10 asmenų. Ikiteisminio tyrimo veiksmai buvo atliekami Lietuvoje, Latvijoje bei Estijoje, bendradarbiaujant su šių šalių teisėsaugos institucijomis ir koordinuojant Lietuvos atstovams Eurojuste.
Vienam Lietuvoje sulaikytam Rusijos Federacijos piliečiui taikoma kardomoji priemonė – suėmimas 1 mėnesiui, kitiems įtariamiesiems skirtos su laisvės atėmimu nesusijusios kardomosios priemonės.
Turimi ikiteisminio tyrimo duomenys leidžia pagrįstai manyti, kad Rusijos Federacijos pilietis aktyviai bendradarbiavo su Rusijos saugumo ir gynybos pramone susijusiais subjektais bei organizavo Rusijai taikomų tarptautinių sankcijų apėjimo schemas.
Įtariama, kad Rusijos Federacijos pilietis turėjo platų verslo ryšių Rusijoje tinklą, iš Rusijos subjektų gaudavo užsakymų ir organizuodavo jiems reikiamos įrangos tiekimą. Šios įrangos eksportas į Rusiją yra draudžiamas dėl šaliai ir produkcijos galutiniams gavėjams Rusijoje taikomų Europos Sąjungos sankcijų.
Turimais duomenimis, Rusijos Federacijos pilietis Lietuvoje gaminamą produkciją tiekė saugumo ir gynybos pramonės srityje tyrimus atliekančioms įstaigoms, taip pat Rusijos mokslo įstaigoms ir institutams, kitiems susijusiems subjektams.
Pagrindinės taktikos sankcijoms apeiti nesikeičia. Sankcijų apėjimui kuriamos ilgos tarpininkų grandinės, pasitelkiamos trečiosiose šalyse veikiančios įmonės, ieškoma būdų eksportuoti prekes Rusijos įmonėms, kurioms dar netaikomos tarptautinės sankcijos, o vėliau jos perduodamos tikriesiems, su Rusijos saugumo ir gynybos pramone susijusiems gavėjams. Net jei yra nustatomas ir užkardomas konkretus sankcijų apėjimo atvejis, Rusijos subjektai ar jiems tarpininkaujantys asmenys ima ieškoti naujų kelių sankcijoms apeiti.
Primename, kad Lietuvos Respublikoje tarptautinių sankcijų bei ribojamųjų priemonių įgyvendinimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos Tarptautinių sankcijų įstatymas, taip pat poįstatyminiai aktai, kurie privalomi visiems fiziniams ir juridiniams asmenims. Pagal galiojančias teisės aktų nuostatas, už sankcijų įgyvendinimą Lietuvoje yra atsakingi patys fiziniai ir juridiniai asmenys.