„Gurtam“ pasidalijo patirtimi integruojant DI į verslo procesus: esminiai patarimai – kaip ant delno

2024 m. gruodžio 11 d. 09:00
„Ar dirbtinis intelektas (DI) gali pakeisti įmonės vadovą?“ – klausia Aliaksei Shchurko, kompanijos „Gurtam“ įkūrėjas ir vadovas. Galbūt nustebsite, tačiau taip – tai įmanoma. Tiesa, tai nebūtų pats geriausias finansinis sprendimas, pripažįsta A.Shchurko, tačiau atkreipia dėmesį į tas verslo veiklos sritis, kuriose ši technologija iš esmės gali prisidėti prie darbo našumo gerinimo ir laiko taupymo.
Daugiau nuotraukų (7)
„Gurtam“ – GPS sekimo ir daiktų interneto programinės įrangos sprendimų kūrėja, savo paslaugas siūlanti daugiau kaip 150 šalių, o pagrindinę savo būstinę įkūrusi Lietuvoje.
DI jau tapo neatsiejama šios įmonės darbo dalimi. Siekiant automatizuoti kasdienes, tačiau daug laiko atimančias užduotis, „Gurtam“ pradėjo domėtis, kaip pritaikyti šią technologiją įvairiuose verslo procesuose. Apie tai „Gurtam“ bei bendradarbiaujančios įmonės „Teltonika Telematics“ atstovai kalbėjo lapkričio pabaigoje surengtame renginyje.
Efektyvus būdas taupyti darbuotojų laiką
Šiandien „Gurtam“ skiria ypač didelį dėmesį didiesiems kalbos modeliams (LLM). Tiesa, bent vienu tokių modelių greičiausiai esate naudojęsi ir jūs – turbūt retas, kuris nėra uždavęs klausimo prieš tris metus kompanijos „OpenAI“ pristatytam „ChatGPT“ pokalbių robotui.
Pasak „Gurtam“ įkūrėjo ir vadovo A.Shchurko, šioje įmonėje integruotas DI valdomas pokalbių robotas, generuodamas atsakymus į įvairius jam užduodamus klausimus, remiasi itin gerai struktūrizuotais įmonės duomenimis, juos apdoroja ir taip tampa įrankiu, padedančiu automatizuoti tam tikrą įmonės darbuotojų darbo dalį.
Toks modelis gali būti ypač naudingas su klientų aptarnavimu dirbantiems techninės pagalbos specialistams.
„LLM veikia taip pat, kaip ir žmogaus smegenys. Įsivaizduokite, kad esate kokybės užtikrinimo specialistas kokioje nors įmonėje, tarkime, „Gurtam“. Dirbate ten pačią pirmąją darbo dieną.
Gaunate elektroninį laišką, kuriame pateikta su produktu susijusi problema, galbūt pagalbos linija prašo paaiškinimo. Ką darysite? Paklausite savo viršininko ar kolegos, tiesa?
O dabar įsivaizduokime, kad šioje įmonėje dirbate penkerius metus ir gaunate tą patį elektroninį laišką. Greičiausiai jūs jau žinosite, ką daryti – sukursite užduotį sistemoje, perduosite ją kitai komandai, galbūt reikės papildomos informacijos. Tas pats ir su LLM. Jei į kontekstą neįtraukiama jokių žinių, jis elgiasi kaip pirmą dieną dirbantis darbuotojas. Tačiau, jei įtraukiama daug vidinių įmonės žinių, susijusių su minėtu el. laišku, jis veiks kaip patyręs darbuotojas. Sistema tiesiog pasirenka teiginius, kuriuos turime kontekste, sujungia juos su tam tikromis bendromis įmonės žiniomis ir pateikia mums atsakymą“, – sistemos principą paaiškino A.Shchurko.
Apie tokį modelį svarstančioms įmonėms A.Shchurko turi keletą esminių patarimų. Jis pabrėžia, jog tai, kokį atsakymą sugeneruos DI valdomas pokalbių robotas, itin priklauso nuo jo turimos informacijos apie įmonėje vykstančius procesus ir kitus svarbius niuansus. Visa ši informacija, anot „Gurtam“ įkūrėjo ir vadovo, sistemai turi būti pateikiama tik teksto formatu (vengiant paveikslėlių) ir tik anglų kalba (tokiu būdu bus galima sutalpinti didesnį kiekį reikiamos informacijos).
„Tai yra pirmas žingsnis, nuo kurio reikia pradėti darbą – viskam parengti gali prireikti metų, bet galiausiai rezultatas bus to vertas“, – patikino „Gurtam“ vadovas ir įkūrėjas.
Be saugumo – nė žingsnio
Vienas iš esminių reikalavimų integruojant tokią sistemą į verslo procesus – saugumas. Būtent etiškas DI naudojimas ir duomenų saugumas laikomi svarbiausiais „Gurtam“ prioritetais.
Tik užtikrinant griežtą duomenų apsaugą galima apsidrausti, jog DI įrankis neatskleis jokių konfidencialių įmonės, kliento ar partnerių duomenų – pavyzdžiui, vardų, el. pašto adresų ar mokėjimo kortelių duomenų. Dėl šios priežasties visas DI sugeneruotas turinys „Gurtam“ įmonėje yra peržiūrimas žmogaus.
Šiuo principu besivadovaujančių verslų yra ir daugiau. Štai techninės įrangos gamintojas „Teltonika Telematics“, su kuriuo glaudžiai bendradarbiauja ir „Gurtam“, verslo procesuose taip pat pasitelkia DI. Būtent DI asistentas šioje įmonėje yra naudojamas siekiant supaprastinti techninės pagalbos procesus, o saugumas čia taip pat užima svarbų vaidmenį.
„Mūsų kelionė su DI prasidėjo nuo eksperimentų su programavimu – tai buvo praėjusių metų liepą. Taigi, skaičiuojame pusantrų metų DI taikymo srityje, ieškome išmanių būdų tai įgyvendinti. Vienas iš iššūkių pritaikant DI verslo procesuose – siekis užtikrinti, kad klientus pasiektų tik žmogaus patvirtintas DI sugeneruotas turinys.
Pokalbių robotai yra įrankiai, padedantys vidaus darbuotojams būti efektyvesniems, kurti didesnę vertę iššvaisant kuo mažiau laiko, tačiau manau, kad tai, kas pateikiama DI ir net atsakymai, kurie yra sugeneruojami, turi būti patikrinti žmogaus. Todėl bendraujant su pokalbių robotu, klientams nesuteikiame galimybės gauti atsakymus tiesiogiai iš DI“, – kaip vieną iš iššūkių dirbant su DI įvardijo „Teltonika“ Verslo analizės ir dirbtinio intelekto skyriaus vadovas Tomas Mikelionis.
T.Mikelionis taip pat atkreipė dėmesį, jog kiekviena įmonė, integruojanti DI į verslo procesus, remiasi skirtingais principais – tai priklauso ne tik nuo paties verslo pobūdžio, bet ir įmonės kultūros. Būtent dėl šios priežasties jis mano, jog nereikėtų pernelyg aklai kliautis rinkoje jau esančiomis DI sistemomis.
„Per pusantrų metų trukusią kelionę mes taip pat atradome, kad tai, ką gaunate iš rinkos, nebūtinai tiks jūsų įmonei – jums nepriklauso duomenys, procesai, saugumo standartai. Jūs nevaldote produkto evoliucijos, todėl turėtumėte sukurti savo įrankį“, – pridūrė T.Mikelionis.
Ar gali DI pakeisti įmonės vadovą?
T.Mikelionio mintims dėl skirtingų patirčių naudojantis DI sistemomis pritaria ir „Gurtam“ vadovas A.Shchurko.
„Pasaulyje yra tiek daug dirbtinio intelekto sistemų, todėl manau, kad žmonės turi ir neigiamos patirties su jomis. Tebūnie tai nutiko prieš trejus metus, bet kai kurie žmonės vis tiek linkę manyti, kad DI asistentai arba DI sistemos visur vienodos. Bet taip nėra. Kiekviena įmonė turi savo asistentą ir jie bus visiškai skirtingi.
Kaip „Gurtam“ ir „Microsoft“ programuotojai – jie abu yra programuotojai, bet jų kultūra, kalba, atliekami darbai visiškai skirtingi. Todėl ir bendros DI sistemos nėra – jūs kuriate savo DI, kuris skirsis nuo visų kitų. Ir aš jums siūlau kurti geriausias sistemas – pagerinkime naudotojų patirtį, kad jie patikėtų, jog DI sistemos gali būti geros kokybės“, – ragino A.Shchurko.
Tiesa, jis pridūrė, jog nusprendus integruoti DI į verslo procesus, darbuotojams gali nebūti lengva prisitaikyti prie pokyčių – nors įmonės ir rengia įvairius mokymus, tikėtis, jog ilgamečiai įpročiai bus pamiršti sulig viena diena, nereikėtų.
„Lengva žmonėms sakyti, kad sistema bus efektyvesnė, todėl reikia pakeisti darbo metodus. Nepamirškite, kad labai sunku pakeisti tai, ką darėte 10 ar 15 metų – jiems reikia priprasti prie pokyčių“, – patirtimi dalijosi „Gurtam“ vadovas ir įkūrėjas.
Ir vis tik, nors DI verslui gali įpūsti nemažą gūsį permainų vėjo, kaip juokauja A.Shchurko, ne viskas gali būti pakeičiama.
„Neseniai man kilo klausimas, ar ši technologija gali pakeisti įmonės vadovą? Atsakymas – taip, gali. Supratau, kad galiu tai padaryti, tai nėra sudėtinga. Problema yra laikas, per kurį tai būtų įgyvendinama, ir išlaidos.
Apskaičiavau, kad reikės maždaug 3 žmonių komandos, o viską sukurti užtruks 3–6 mėnesius. Ir dar 6 mėnesiai, kol sistema bus pritaikyta ir pradėta naudoti. O paskui tie 3 žmonės ir toliau dirbs su šia sistema vien tam, kad ją prižiūrėtų. Mano atlyginimas yra mažesnis“, – šyptelėjo „Gurtam“ vadovas ir įkūrėjas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.