Aksesuarų dizainerė Sherrill Mosee, Filadelfijoje (JAV) turinti nedidelę įmonę, užsisakė apie 2,7 tūkst. kuprinių ir rankinių iš Kinijos.
Partneriui pranešus, kad siunta bus paruošta vėliau, ji nesuko galvos – juk galima ir palaukti.
Bet dabar neaišku, ar prekės atkeliaus iki sausio 20-osios, kai prisieks D.Trumpas. Jei jos atvyks vėliau, teks sumokėti daugiau.
Mat išrinktasis JAV prezidentas tvirtina tuojau pat įvesiantis, be jau galiojančių muitų, visoms kiniškoms prekėms papildomą 10 proc. tarifą. O importui iš Meksikos ir Kanados jis žada nustatyti naują 25 proc. muitą.
Vos tik pasirodžius šiam pranešimui Kanados premjeras Justinas Trudeau susisiekė su D.Trumpu. Apie ką buvo kalbėta per maždaug 10 minučių, liko neaišku, bet premjero tarnyba paskelbė, kad vyko gera diskusija.
Importas iš Kinijos, Kanados ir Meksikos sudaro apie 40 proc. viso importo, jo vertė kasmet siekia apie 3,2 trilijono dolerių.
Pritaikius papildomus tarifus JAV surinktų daugiau lėšų į biudžetą, taip pat tikimasi taip apsaugoti amerikiečių darbo vietas.
Tačiau kai kuriais atvejais muitai taps tik papildoma našta galutiniams vartotojams, o naudos valstybei vargu ar bus. Kai jie taikomi elektromobiliams, kurie gaminami ir JAV, tai suprantama. Tačiau, pavyzdžiui, avalynės ar drabužių fabrikų Amerikoje nėra daug ir šios darbo vietos nėra itin gerai apmokamos.
O kainos dėl muitų pakiltų. Nacionalinė prekybos federacija paskelbė, kad, pavyzdžiui, 40 dolerių kainuojantis skrudintuvas brangtų iki 48–52 dolerių, o sportiniai bateliai – nuo 50 iki 59–64 dolerių. Atrodytų, ne itin daug. Bet tos pačios federacijos skaičiavimai rodo, kad apskritai tokie valdžios veiksmai per metus vartotojams papildomai kainuotų nuo 46 iki 78 mlrd. dolerių.
Negana to, brangtų ir vaisiai bei daržovės, kurių JAV daug importuoja iš Meksikos. Kaip tai dera su D.Trumpo pažadais mažinti amerikiečių išlaidas, kol kas neaišku.
Nėra aišku, ar pažadai dėl muitų iš tiesų bus ištesėti, ir jau pirmą prezidentavimo dieną, tačiau net ir tokios kalbos spėjo sukelti sumaištį rinkoje.
Gausybę sandėlių valdančios kompanijos „Prologis“ pasaulinės strategijos direktorius Chrisas Catonas teigė, kad klientų aktyvumas jau pastebimas, – bendrovės, reaguodamos į galimus didesnius mokesčių tarifus, stengiasi apsirūpinti atsargomis iš anksto.
O avalynės sektoriaus milžinė „Steve Madden“ investuotojams paskelbė ieškanti galimybių perkelti gamybą už Kinijos ribų ir taip sumažinti importą iš šios valstybės.
Pokalbius su klientais dėl kainų didinimo jau pradėjo ir įrankių bei technikos gamintoja „Stanley Black & Decker“.
Brookingso instituto vyresnioji mokslinė bendradarbė ekonomistė Wendy Edelberg teigė, kad net jeigu D.Trumpo pažadai liks tiktai kalbomis, kainos JAV gali pakilti susidarius kai kurių prekių trūkumui. Kita vertus, jei verslas nežino, kas bus po kelių mėnesių, tai stabdo patį ekonomikos augimą.
Parengta pagal BBC.